Rapide- Skrevet 29. august 2007 Skrevet 29. august 2007 Jeg ser etter andre funksjoner enn "df"-kommandoen for å vise disk-forbruk. Finnes det slik som kan gi meg en god oversikt over hvor filene ligger på disken og hvor stor plass disse tar? (Ser at min /dev/hda1 er helt full men aaaaaaner ikke hvor disse filene som fyller denne ligger .. ) Spiller ingen rolle om det er GUI eller konsoll-basert .. Tips noen?
Sokkalf™ Skrevet 29. august 2007 Skrevet 29. august 2007 "du"-kommandoen (disk usage) kan gi en pekepinn, men den kan fort gi litt mye output som er litt slitsomt å få noe ut av.
genstian Skrevet 29. august 2007 Skrevet 29. august 2007 "du -s $mappenavn" vil gi deg hele størrelsen på mappa.
LessThanJake Skrevet 29. august 2007 Skrevet 29. august 2007 Baobab er grei hvis du vil ha GUI og du er grei på komandolinjen du --max-dept 1 -h | grep /[0-z] && du -h --summarize
Rapide- Skrevet 29. august 2007 Forfatter Skrevet 29. august 2007 Baobab er grei hvis du vil ha GUI og du er grei på komandolinjen du --max-dept 1 -h | grep /[0-z] && du -h --summarize 9384701[/snapback] Takk! :- ) kommandoen var gunstig å bruke, litt tungvint å skrive men ;p
Langbein Skrevet 29. august 2007 Skrevet 29. august 2007 Konqueror har også en innebygd visningsmodus som gir en grafisk representasjon over diskbruk i ulike underkataloger.
LessThanJake Skrevet 29. august 2007 Skrevet 29. august 2007 Baobab er grei hvis du vil ha GUI og du er grei på komandolinjen du --max-dept 1 -h | grep /[0-z] && du -h --summarize 9384701[/snapback] Takk! :- ) kommandoen var gunstig å bruke, litt tungvint å skrive men ;p 9385061[/snapback] Legg til dette i ~/.bashrc, så kan du bare skrive du_dir i stedet! alias du_dir='du --max-dept 1 -h | grep /[0-z] && du -h --summarize' Du må starte terminalen på nytt for å registrere endringene i bashrc, eventuelt kan du kjøre source ~/.bashrc for å tvinge en gjenlesning av konfigurasjonsfilen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå