Gå til innhold

Leica C-lux 2 kompaktkameraenes Konge?


Anbefalte innlegg

Jeg har vært igjennom et lass med Canon Ixus, Panasonic FX, fujifilm, kodak og nikon modeller, men ingen av de overgår det siste tilskuddet i kamerabagen, nemlig den ny Leica C-Lux 2.

Det har "europeiske", dvs riktige farger på bildene, ikkeno japansk "tegneseriefarger, det er minimalt i størrelse, og noe av det aller kjappeste jeg har vært borti å ta bilder med, både i mørke og dagslys. Det fokuserer og tar bildet så fort, at det er på grensen til å kunne måle seg med speilrefleksen min.

 

Jeg håper at Akam.no kan ta seg tid til å kjøre en test av dette, og gjerne med en sammenligning med Panasonic Fx-100/FX30, som ser veldig likt ut, men som har annen programvare.

 

For 4000,- inkl Adobe Photoshop Elements, er et røverkjøp IMHO.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gled deg til det evt. blir noe galt med kameraet. Da snakker vi 2-3 måneders ventetid, bare for at verkstedet i Tyskland skal fastslå at det ikke går på garanti på tross av at kameraet aldri har vært utsatt for uheldig ytre påvirkning av kunden :)

 

Kameraet kom tilbake med informasjon lignende "er ikke regnet som en garantisak". Neivel nei, men det sto heller ikke hvorfor. Har nå ventet ytterligere et par uker på tilbakemelding fra verkstedet om hvorfor. De vet det nok ikke selv engang.

Lenke til kommentar

Rett til forbrukerombudet og medfølgende rettsak, sier jeg. En av de største hendelsene i moderne forbrukerrett var når Stavanger Tingrett avgjorde at videospillere skal vare i fem år, en dom som skapte rettspresedens. Det er 100% garantert at forbrukerrådet kommer til å vinne saken, og det koster bare 300 kr å få dem engasjert. Anbefal kunden din å stå på, Afseth. Slik svinaktig forbrukerpolitikk bør straffes med fjør og tjæregang fra slottet til Oslo S på en travel lørdags formiddag, spør du meg. Farnes bør virkelig passe seg for å ikke oppnå status som norges verste forbrukerbedrift på kamerasiden. Faren er overhengende stor hvis historien til Afseth medfører riktighet.

Det er kanskje en idè å tipse Fotografi om saken. Farnes er helt avhengige av å ikke bli driti ut i det magasinet. Det er tross alt klubb-blad for de proffe fotografene i Norge, og en slik historie kan få en del til å skippe Leica M7 til fordel for nye Zeiss Ikon i protest.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

God idé, PMNormal. Jeg har tenkt å skrive en e-post til kontaktpersonen hos Farnes/Interfoto, der jeg refererer til lover og lignende. Kan jo også nevne at slike saker tar seg dårlig ut i media.

 

Saken var først, at kunden skulle få et nytt kamera, da det aktuelle kameraet var gått ut av produksjon. Grunnen til det, var at de ikke reparerer dette kameraet lenger. Det sendes derfor til Tyskland, for å verifisere at det er en garantisak (er innenfor garantitiden). For å slippe å gi kunden et nytt kamera, så kommer de vel med påstander om at kameraet ikke går på garanti (grunn uvisst, men de påberoper seg vel støtskade tipper jeg). Dette er en god kunde av oss, som aldri har gitt uriktige opplysninger i lignende saker før. Jeg stoler 100% på henne. Derfor er det så utrolig leit når verkstedet nekter oss å gi henne den service hun fortjener, uten at butikken blir skadelidende.

 

Jeg har sjelden stått så hardt på for en kunde... (de fleste verksteder gir seg tidligere) men dette begynner å handle litt om prinsipper også.

Lenke til kommentar

Det er nettopp det jeg reagerer på. Jeg har hørt om mange garanti og reklamasjonsaker, men aldri noen som har blitt møtt med en slik arroganse som dette. Leica (som produserte M3 - verdens beste småbildekamera til dags dato) er en av mine store kjærligheter, og dette er en veldig trist nyhet for meg. Det er som å høre at sin ungdoms store forelskelse blir tatt i å denge barna sine. Respekten og de varme minnene svinner som dugg for solen.

Lenke til kommentar
God idé, PMNormal. Jeg har tenkt å skrive en e-post til kontaktpersonen hos Farnes/Interfoto, der jeg refererer til lover og lignende. Kan jo også nevne at slike saker tar seg dårlig ut i media.

 

Saken var først, at kunden skulle få et nytt kamera, da det aktuelle kameraet var gått ut av produksjon. Grunnen til det, var at de ikke reparerer dette kameraet lenger. Det sendes derfor til Tyskland, for å verifisere at det er en garantisak (er innenfor garantitiden). For å slippe å gi kunden et nytt kamera, så kommer de vel med påstander om at kameraet ikke går på garanti (grunn uvisst, men de påberoper seg vel støtskade tipper jeg). Dette er en god kunde av oss, som aldri har gitt uriktige opplysninger i lignende saker før. Jeg stoler 100% på henne. Derfor er det så utrolig leit når verkstedet nekter oss å gi henne den service hun fortjener, uten at butikken blir skadelidende.

 

Jeg har sjelden stått så hardt på for en kunde... (de fleste verksteder gir seg tidligere) men dette begynner å handle litt om prinsipper også.

9385955[/snapback]

 

 

Hva er galt med å starte sin egen tråd? trist for deg at du har slik erfaringer, men det må jeg bare si at jeg driter i. Jeg har et veldig bra forhold til min leverandør, og hva et verksted i tyskland sier har null interesse.

 

Skal du klage og syte, kan du lage din egen tråd, ikke stjele tråden til andre.

Lenke til kommentar

Hva er galt med å starte sin egen tråd? trist for deg at du har slik erfaringer, men det må jeg bare si at jeg driter i. Jeg har et veldig bra forhold til min leverandør, og hva et verksted i tyskland sier har null interesse.

 

Skal du klage og syte, kan du lage din egen tråd, ikke stjele tråden til andre.

9386178[/snapback]

Det var da voldsomt til sinne, da. Hadde dette vært en OT kommentar fra Afseths side, så hadde jeg forstått at du reagerer. Det er ikke på noen måte noen usaklig opplysning Afseth kommer med, og innimellom din hyllest til dette gudommelige kameraet så skylder du de andre leserene muligheten til å få noen info om at det kanskje ikke bare er fantastisk å være en Leica-eier. Noen ganger har Guds eget kameramerke noen skyggesider også.

 

Ps: Moderer språket ditt litt, unge mann/kvinde. Dette er ikke et dataforum, så her aksepterer vi ikke denslags språk som du bruker her. Vi forsøker å være høflige med hverandre, og respekterer at andre har et annerledes syn på produkter enn en selv. Du må derfor regne med at det dukker opp både skitt og kanel når du lager en tråd om leketøyet ditt på dette forumet. Det her er nemlig ikke å stjele en tråd, og jeg tror du er den eneste som vil oppfatte det slik. Objektive innspill som Afseths setter de fleste av oss pris på, fordi han er en av de få som kan komme med nyanserte innspill på bakgrunn av hans daglige virke. Jeg tror heller ikke den leverandøren du har kan gjøre mer overfor Leica Gmbh og Farnes A/S enn Afseth kan. I så fall må din forhandler være av et ukjent kaliber i Norge.

 

Jeg kommer ikke til å skrive mer om denne garantisaken, siden det er din tråd. Jeg kan likevel ikke unngå å reagere på din ekstremt offensive holdning. Den virker utelukkende motivert av at Afseth beskriver en situasjon der Leica viser seg som dårligere enn det som er normen i bransjen, og ikke av at det er en tråd som tilhører deg.

Lenke til kommentar
Jeg har vært igjennom et lass med Canon Ixus, Panasonic FX, fujifilm, kodak og nikon modeller, men ingen av de overgår det siste tilskuddet i kamerabagen, nemlig den ny Leica C-Lux 2.

Det har "europeiske", dvs riktige farger på bildene, ikkeno japansk "tegneseriefarger, det er minimalt i størrelse, og noe av det aller kjappeste jeg har vært borti å ta bilder med, både i mørke og dagslys. Det fokuserer og tar bildet så fort, at det er på grensen til å kunne måle seg med speilrefleksen min.

9383761[/snapback]

Kan du nyansere litt mer? Hvilke konkrete kompaktkamera er det du sammenligner med? Og utmerker det seg på andre områder enn hurtighet og fargegjengivelse? Hva med støy/støyfjerning/detaljgjengivelse?

Lenke til kommentar

Jeg håper ikke Afseth tar seg nær av slik surmageoppgulp, og heller fortsetter å øse ut av sin store kunnskaps- og erfaringsmengde.

Airone: hvis du hadde fulgt med på forumet her en stund hadde du sett at dette er en svært aktiv bidragsyter, som sitter inne med mye nyttig. Siden han jobber i fotosjappe har han også meget bred erfaring på kamerafronten, i tillegg til det som skjer bak disken, som garanti o.l. Og da kommer man ikke med slike svar som du gjør. Det eneste du oppnår med slikt er at en del andre merker seg deg og kanskje ikke ofrer særlig mye på svar til deg heretter.

Lenke til kommentar

Jeg har en viss forståelse for airone sin reaksjon. Førsteinnlegget mitt var legitimt nok, men det begynte å dras off-topic i det øyeblikket jeg svarte på PMnormal sitt svar. Det kunne jeg sikkert ha spart meg.

 

Og for å unngå at dette blir en off-topic diskusjon om hva man gjør og ikke gjør på et forum, så konsentrerer vi oss heretter om selve trådemnet :)

 

Airone: Hvordan er støynivået på kameraet på ISO over 200? Kan du ut i fra testbilder fra tilsvarende Panasonic modell på nettet se om den er bedre eller ikke? Bare litt nysgjerrig, da jeg ikke har prøvd disse opp mot hverandre.

Lenke til kommentar
Jeg har en viss forståelse for airone sin reaksjon. Førsteinnlegget mitt var legitimt nok, men det begynte å dras off-topic i det øyeblikket jeg svarte på PMnormal sitt svar. Det kunne jeg sikkert ha spart meg.

 

Og for å unngå at dette blir en off-topic diskusjon om hva man gjør og ikke gjør på et forum, så konsentrerer vi oss heretter om selve trådemnet :)

 

Airone: Hvordan er støynivået på kameraet på ISO over 200? Kan du ut i fra testbilder fra tilsvarende Panasonic modell på nettet se om den er bedre eller ikke? Bare litt nysgjerrig, da jeg ikke har prøvd disse opp mot hverandre.

9407129[/snapback]

 

 

Jeg har hatt en panasonic FX-01 før, og har sittet og sammenlignet litt bilder, ikke mange, og ikke veldig grundig men allikvel, og jeg synes at Leica'n gir bedre bilder med mindre støy enn hva som var tilfellet med FX01. De trenger generelt sett mindre etterarbeid også. Og, _jeg_ synes, at det er mindre uskarphet i hjørnene også på leica'n enn det var på FX01. Men det er bare mine betraktninger, gjort uten forstørrelsesglass, og uten å være spesielt proff på bildebedømming. Jeg ramla litt av på bildebehandling da mørkerommet ble erstattet med photo shop;-)

 

Totalpakka i Leica'n, bildemessig, og bruksmessig (spesielt som point'n shoot), samt fysisk størrelse og brennvidde (28mm _er_ viktig), er det beste jeg har hatt, selv om det kanskje er kamera som tar bedre bilder rent teknisk uten at det frarøver meg nattesøvnen.

 

Hvis du vil ha et par bilder å sjekke/teste, så send meg en PM med epostadressen din. jeg tror jeg skal klare å grave fram bilder med over 200asa fra begge, selv om FX01'n min er død og begravet.

Lenke til kommentar
Jeg håper ikke Afseth tar seg nær av slik surmageoppgulp, og heller fortsetter å øse ut av sin store kunnskaps- og erfaringsmengde.

Airone: hvis du hadde fulgt med på forumet her en stund hadde du sett at dette er en svært aktiv bidragsyter, som sitter inne med mye nyttig. Siden han jobber i fotosjappe har han også meget bred erfaring på kamerafronten, i tillegg til det som skjer bak disken, som garanti o.l. Og da kommer man ikke med slike svar som du gjør. Det eneste du oppnår med slikt er at en del andre merker seg deg og kanskje ikke ofrer særlig mye på svar til deg heretter.

9405859[/snapback]

 

Rolig nå. Det er ikke nødvendig å få trusa i klem.

Jeg har ikkeno problem med afseths første innlegg. Det er når man går fullstendig offtopic og begynner å diskutere verksteder og forhandlere i en kameramodellspesifikk tråd jeg reagerer. Jeg har snart 2 tiår på usenet/internet/forum bak meg, så jeg kan bittelittegranne om nettikette, og skikk og bruk på forum. Og du ser kanskje at afseth er enig, så da tror jeg vi avslutter denne diskusjonen, og holder oss til trådens tema, så kan vi heller diskutere Leica's service/verksted i en annen tråd. Jeg er interessert i den også.

Lenke til kommentar
Jeg har hatt en panasonic FX-01 før, og har sittet og sammenlignet litt bilder, ikke mange, og ikke veldig grundig men allikvel, og jeg synes at Leica'n gir bedre bilder med mindre støy enn hva som var tilfellet med FX01. De trenger generelt sett mindre etterarbeid også. Og, _jeg_ synes, at det er mindre uskarphet i hjørnene også på leica'n enn det var på FX01. Men det er bare mine betraktninger, gjort uten forstørrelsesglass, og uten å være spesielt proff på bildebedømming.  Jeg ramla litt av på bildebehandling da mørkerommet ble erstattet med photo shop;-)

 

Totalpakka i Leica'n, bildemessig, og bruksmessig (spesielt som point'n shoot), samt fysisk størrelse og brennvidde (28mm _er_ viktig), er det beste jeg har hatt, selv om det kanskje er kamera som tar bedre bilder rent teknisk uten at det frarøver meg nattesøvnen.

 

Hvis du vil ha et par bilder å sjekke/teste, så send meg en PM med epostadressen din. jeg tror jeg skal klare å grave fram bilder med over 200asa fra begge, selv om FX01'n min er død og begravet.

9407235[/snapback]

Nå er ikke FX01 Panasonics nyeste modell. Jeg er ikke helt sikker på akkurat hvilken modell C-lux2 tilsvarer, men det er vel egentlig en nyere utgave? Hvis ikke, så er Leica'en faktisk unaturlig mye høyere priset, tross Photoshop Elements (som fås til godt under tusenlappen).

 

Panasonic jobber kontinuerlig med støyreduksjon, og også de har bedret seg på dette punktet siden FX-01 kom ut. Objektivet skal være nøyaktig det samme på Panasonic og Leica sine tilsvarende modeller, så kantskarpheten skulle man tro var identisk, men forskjeller i støyreduksjon kan gjøre at skarpheten i bildene oppleves annerledes.

 

FX-01 trenger jeg ikke bilder fra, da jeg har kjennskap til det kameraet selv. Men kunne vært interessant om du la ut et par crop fra begge i denne tråden så alle kan se og bedømme selv :)

Lenke til kommentar

Forskjellen på Panasonic og Leicas versjon av kameraet, er vel at det følger med mer minne på Leica versjonen? Det er også som nevnt annen firmware som gir mer "europeiske" hudtoner som Farnes selv fortalte meg en gang. Han skrøt også fælt av de hadde en "no bullshit" garanti i to år. Da jeg konfronterte han med at det var 5 års reklamasjonsrett ble det heftig diskusjon..

Lenke til kommentar
Nå er ikke FX01 Panasonics nyeste modell. Jeg er ikke helt sikker på akkurat hvilken modell C-lux2 tilsvarer, men det er vel egentlig en nyere utgave? Hvis ikke, så er Leica'en faktisk unaturlig mye høyere priset, tross Photoshop Elements (som fås til godt under tusenlappen).

C-Lux 2 tilsvarer Panasonic FX-30.

 

Panasonic jobber kontinuerlig med støyreduksjon, og også de har bedret seg på dette punktet siden FX-01 kom ut. Objektivet skal være nøyaktig det samme på Panasonic og Leica sine tilsvarende modeller, så kantskarpheten skulle man tro var identisk, men forskjeller i støyreduksjon kan gjøre at skarpheten i bildene oppleves annerledes.

Er redd FX-30 også har problemer med støy på høy ISO. Allerede på ISO400 er støyen markant, ISO800 og ISO1250 problematisk...
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...