Gå til innhold

Den store Dell XPS m1530 tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Høres ut som det samme som skjedde med min, skjermkortet var fyken. Så lenge det er under 5 år har du rett på reperasjon fra Dell, de vil muligens påstå noe annet men stå på ditt så gir de seg vel:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som det samme som skjedde med min, skjermkortet var fyken. Så lenge det er under 5 år har du rett på reperasjon fra Dell, de vil muligens påstå noe annet men stå på ditt så gir de seg vel:)

Interessant. Hva er da vitsen med denne 3 års service-greien de har? Har de den kun fordi de vet at folk ikke vet hva de har krav på? Evt fordi det er kjapp reperasjon?

Skrevet

Ikke nødvendigvis, annet enn at garantien er gitt av fabrikant/importør/forhandler.

Ellers så er vel Dell fint lite til kranglefanter, selv om maskinen er forbi hjem-på-døra-garantien.

Skrevet

Jeg bestilte også dette batteriet, men har hatt problemer. Maskinen vil ikke lade batteriet med mindre jeg utfører mange heksetriks, en ganske lang prosess (2-3 min) som innebærer 2-3 restarts osv. Vet ikke om andre 3-parts batterier er bedre eller verre enn dette.

Kan du forklare litt nærmere hva du gjør for å få maskinen til å lade?

• 3 uker senere...
Skrevet

datamaskinen slår seg av, og når jeg kjenner på kjøleren som er felles for CPU, GPU osv..... så er den glovarm, dette er bare ett problem når jeg spiller :/ merker også det at vifta øker aldri hastigheten til topp :S

• 2 uker senere...
Skrevet

Fikk byttet hovedkort for andre gang etter at det ikke ladet batteriet.

Samtalen gikk ca. slik:

DELL: "Jeg ser at garantien gikk ut for ett år siden, så da må du betale for reparasjonen selv, selvfølgelig."

Jeg: "Men jeg har jo reklamasjonsrett, da."

DELL: "Jo, det var visst sant. Men du kan betale for ett år til med garanti for 1200 kr (elns.) så kommer en tekniker på døren i morgen."

Jeg: "Nei takk."

DELL: "Du kan også betale for kun reparasjonen. Det blir 500 kr."

Jeg: "Nei."

(5 min senere)

DELL: "Så, vil du betale 350 kr for en tekniker på døren i morgen?"

De er sleipe!

Skrevet

Fikk byttet hovedkort for andre gang etter at det ikke ladet batteriet.

Samtalen gikk ca. slik:

DELL: "Jeg ser at garantien gikk ut for ett år siden, så da må du betale for reparasjonen selv, selvfølgelig."

Jeg: "Men jeg har jo reklamasjonsrett, da."

DELL: "Jo, det var visst sant. Men du kan betale for ett år til med garanti for 1200 kr (elns.) så kommer en tekniker på døren i morgen."

DELL: "Du kan også betale for kun reparasjonen. Det blir 500 kr."

Jeg: "Nei."

(5 min senere)

DELL: "Så, vil du betale 350 kr for en tekniker på døren i morgen?"

De er sleipe!

Jeg forstår det som at du fikk dette gratis?

Kan du eller noen andre forklare litt hvilke feil som blir dekket av reklamsjonsretten og ikke?

Jeg forstår det som at om systemet ikke fungerer "as design" i løpet av en periode på 5 år så har jeg krav på reklamasjon - såfremt jeg selv ikke er skyld i skaden.

Hva er da poenget med å kjøpe garanti?

Har selv en xps som jeg vurdere om jeg skal utvide min garanti på eller ikke.

Skrevet (endret)

SITAT:

Jepp

Kan du eller noen andre forklare litt hvilke feil som blir dekket av reklamsjonsretten og ikke?

Dersom feilen ikke direkte skyldes noe som du har gjort og som produktet skal tåle, har du rett på reparasjon. Altså, dersom maskinen ikke funker har du reklamasjonsrett dersom du ikke har mistet den i gulvet, sølt vann på den, el.

Jeg forstår det som at om systemet ikke fungerer "as design" i løpet av en periode på 5 år så har jeg krav på reklamasjon - såfremt jeg selv ikke er skyld i skaden.

Ja.

Garanti skal kun gi eksterne retter utover det som forbrukerkjøpsloven ("reklamasjonsloven") gir. Hos Dell er dette spesielt det med at de sender tekniker hjem til deg.

Hos Dell er forskjellen mellom garanti og reklamasjon at med garanti får du reparasjon neste dag, på jobb eller hjemme, mens med reklamasjon tar det 7-10 dager mellom du sender inn PC-en og du får den tilbake. Egentlig har du rett på låneprodukt, men dette er Dell ganske vanskelige med, så du kan velge selv om du vil ta det opp.

Endret av DarkLightA
Skrevet

SITAT:

Jepp

Dersom feilen ikke direkte skyldes noe som du har gjort og som produktet skal tåle, har du rett på reparasjon. Altså, dersom maskinen ikke funker har du reklamasjonsrett dersom du ikke har mistet den i gulvet, sølt vann på den, el.

Ja.

Garanti skal kun gi eksterne retter utover det som forbrukerkjøpsloven ("reklamasjonsloven") gir. Hos Dell er dette spesielt det med at de sender tekniker hjem til deg.

Hos Dell er forskjellen mellom garanti og reklamasjon at med garanti får du reparasjon neste dag, på jobb eller hjemme, mens med reklamasjon tar det 7-10 dager mellom du sender inn PC-en og du får den tilbake. Egentlig har du rett på låneprodukt, men dette er Dell ganske vanskelige med, så du kan velge selv om du vil ta det opp.

Hærlig!

Takk for informerende og utfyllende svar!

• 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Tenkte jeg skulle gjøre et nytt forsøk med SSD i XPSen min, noen tips til hvordan jeg skal få Win7 inn uten problemer mtp drivere etc?

Edit: Funker fett, dunno hva jeg gjorde galt sist.

Endret av Ueland
Skrevet

Jeg kjøpte meg et batteri som ble linka i denne tråden (9cellers fra eBay) og tenkte jeg skulle poste hvor fornøyd jeg var med det. Riktignok litt stort og batteritid på "bare" 3t eller deromkring, men til 250,- kan man jo ikke klage, men nå har laderen min tatt kvelden og jeg mistenker at batteriet er skyld i dette så istedet for å anbefale vil jeg heller fraråde folk å kjøpe dette... (for å komme med noe som backer opp påstanden min om at jeg batteriet er skyld i dette så gjorde batteriet fra første stund at skjermen flimra når det var lavt batterinivå. Da laderen døde la jeg merke til at det flimra i det grønne lyset på laderen også. Om den har vært sånn tidligere også vet jeg ikke, men det kan jo ha en sammenheng.)

Jeg fikk tak i en ny lader etter at den forrige tok kvelden og jeg har brukt eBay-batteriet i flere måneder nå og vil gå tilbake på det jeg sa tidligere. Med haugevis av faner i browseren og wifi på holder batteriet i timesvis (har riktignok aldri tatt tiden på nøyaktiv hvor lenge, men det er uansett en STOR oppgradering fra de 20min jeg opplevde mot slutten med det originale batteriet).

Til 250,- kan vel ikke klage heller?

http://cgi.ebay.co.uk/9-CELL-BATTERY-Dell-XPS-M1530-1530-312-0664-HG307-/250792610033?pt=Laptop_Batteries&hash=item3a646788f1

Skrevet

Jeg kjøpte meg et batteri som ble linka i denne tråden (9cellers fra eBay) og tenkte jeg skulle poste hvor fornøyd jeg var med det. Riktignok litt stort og batteritid på "bare" 3t eller deromkring, men til 250,- kan man jo ikke klage, men nå har laderen min tatt kvelden og jeg mistenker at batteriet er skyld i dette så istedet for å anbefale vil jeg heller fraråde folk å kjøpe dette... (for å komme med noe som backer opp påstanden min om at jeg batteriet er skyld i dette så gjorde batteriet fra første stund at skjermen flimra når det var lavt batterinivå. Da laderen døde la jeg merke til at det flimra i det grønne lyset på laderen også. Om den har vært sånn tidligere også vet jeg ikke, men det kan jo ha en sammenheng.)

Jeg fikk tak i en ny lader etter at den forrige tok kvelden og jeg har brukt eBay-batteriet i flere måneder nå og vil gå tilbake på det jeg sa tidligere. Med haugevis av faner i browseren og wifi på holder batteriet i timesvis (har riktignok aldri tatt tiden på nøyaktiv hvor lenge, men det er uansett en STOR oppgradering fra de 20min jeg opplevde mot slutten med det originale batteriet).

Til 250,- kan vel ikke klage heller?

http://cgi.ebay.co.u...=item3a646788f1

Kjøpte du original lader?

• 3 uker senere...
Skrevet (endret)

"Vekselstrømadaptertype kan ikke bestemmes. Systemet vil kjøre langsomemere og batteriet vil ikke lades. Koble til en Dell 90W vekselstrømadapter eller høere for mest mulig systemdrift"

Skjerm med det da? Bynte pluttselig å få det idag. Ja det er rett lader. Den som fulgte med.

Hjelp!?!?

wops feil tråd. Skulle på Studio xps 16. Gammel vane :p

Endret av MrLuni
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...