Gå til innhold

14": Widescreen eller ikke?


NoviKaNa

Anbefalte innlegg

Er det noen som har synspunkt på hva som er best av widescreen eller ikke på 14" bærbar? Skal kjøpe en Lenovo T61, men er usikker på om jeg skal gå for WXGA eller SXGA. SXGA er litt dyrere, men det spiller ikke så stor rolle.

 

Noen som har erfaring med å bruke begge delene? Dreier seg stort sett som surfing, office o.l. Har prøvd en 15,4" Widescreen en del, og det virker gorsåvidt greit. Men undrer meg om 14" blir litt lite som widescreen?

 

EDIT: Er snakk om SXGA+ eller WXGA

Endret av NoviKaNa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden det er valget mellom en SXGA+ og en WXGA så er det snakk om to forskjellige oppløsninger på skjermene.

 

SXGA+: 1400 × 1050 pixels

WXGA: 1280×800 pixels (siden den er uten +)

 

Har brukt de siste 4åra en laptop med 15" på 1400x1050 og jeg synes dette er ganske optimalt. Jeg liker den store arbeidsflaten man får ved å kjøre en høy oppløsning. Jeg bruker en del excel og diverse statistikk programmer, og jeg merker at man jobber mer effektivt når man får plass til flere celler og vinduer samtidig på skjermen uten å måtte scrolle.

 

Venter idag på min nye Latitude D630 fra dell med en 14" WXGA+(1440×900), noe som trolig vil ta sin tid. :) Så jeg kan ikke si noe om størrelsene på en 14" wide, men jeg merker at 14" skjermer blir mer og mer vanlig i bærbare, og en av grunnene er nok at de gir deg fortsatt et stort nok arbeidsområde samtidig som maskinen kan gjøres merkbar mindre enn en 15".

 

Så ville gått for SXGA+, pga oppløsninga.

Endret av Morten@
Lenke til kommentar
Hm, hadde ikke tenkt på oppløsninga. Takk for tipset! :)

9379809[/snapback]

 

Jeg har en laptop på 15,4 tommer med vanlig oppløsning og en 14,1 tommer med 1440 * 900.

 

Den høyoppløselige skjermen er desidert finest til alt som har med bilder, film og grafikk å gjøre, men jeg synes ofte den med lavere oppløsning er bedre når jeg skriver.

 

Det er jo ikke så vanskelig å zoome i de fleste programmer, men jeg merker at det av og til oppleves som litt hassle. Opera er den desidert beste nettleseren i så måte, for den kan zoome ved bare å trykke pluss eller minustastene. Så lenge du er i stand til å forstørre tekst, zoome og på andre måter å forstørre tegn og tekst er jeg ikke i tvil om at en høyoppløselig 14-tommer er bra. Spesielt widescreen er bra for da kan du forstørre opp ytterligere når du jobber med tekst. Og så er det som tidligere sagt: du får med deg mange elementer på skjermen på en gang når det er nødvendig å ha litt oversikt.

 

Jeg valgte 14,1-tommer fordi jeg ville ha en lett maskin. Min veier 1,9 kg. Hvis det ikke hadde vært så viktig med vekten ville jeg nok valgt en større skjerm.

 

Men det som virkelig irriterer meg med 14-tommeren min er at den har blank skjerm. Det er noe fullstendig håpløst dritt når du skal jobbe, og spesielt hvis du sitter alle andre steder enn i en kjellerstue pga refleksene. Dette er imidlertid et spørsmål om smak eller behag. Du bør imidlertid ha tenkt gjennom på forhånd hva du vil ha, for du risikerer å bli skuffet hvis du velger feil. Dette er også grunnen til at jeg ofte foretrekker å jobbe på den gamle lavoppløste dritten av en PC som kostet en tredjedel av 14-tommeren.

 

Per

Lenke til kommentar

Må bare legge til at på Lenovo T61 så er det en matt skjerm. Man slipper altså det sterke gjenskinnet som persandvik beskriver.

 

En annen ting man kan gjøre hvis man synes skriften blir for liten med stor oppløsning er å forandre DPI(dots per inch) under skjermegenskaper. Slepper da å måtte zoome opp og ned. Men det er langt ifra alle som synes en høyoppløsnings skjerm gir for liten skrift/knapper osv.

Endret av Morten@
Lenke til kommentar
Er det noen som har synspunkt på hva som er best av widescreen eller ikke på 14" bærbar? Skal kjøpe en Lenovo T61, men er usikker på om jeg skal gå for WXGA eller SXGA. SXGA er litt dyrere, men det spiller ikke så stor rolle.

 

Noen som har erfaring med å bruke begge delene? Dreier seg stort sett som surfing, office o.l. Har prøvd en 15,4" Widescreen en del, og det virker gorsåvidt greit. Men undrer meg om 14" blir litt lite som widescreen?

 

EDIT: Er snakk om SXGA+ eller WXGA

9378899[/snapback]

 

Er du sikker på at alternativet er WXGA? Så vidt jeg vet leveres T61 kun med 14,1 WXGA+.

 

Jeg har selv en T61 med 14,1 WXGA+ (1440x900) og kan varmt anbefale den. Skjermen kan ikke sammenlignes med XPS m1710 som jeg bruker privat, men det er heller ikke nødvendig til mitt bruk. Jeg ser at flere er skuffet over SXGA-skjermen på Thinkpadforumet, men har ikke sett en selv.

Lenke til kommentar
Er det noen som har synspunkt på hva som er best av widescreen eller ikke på 14" bærbar? Skal kjøpe en Lenovo T61, men er usikker på om jeg skal gå for WXGA eller SXGA. SXGA er litt dyrere, men det spiller ikke så stor rolle.

 

Noen som har erfaring med å bruke begge delene? Dreier seg stort sett som surfing, office o.l. Har prøvd en 15,4" Widescreen en del, og det virker gorsåvidt greit. Men undrer meg om 14" blir litt lite som widescreen?

 

EDIT: Er snakk om SXGA+ eller WXGA

9378899[/snapback]

 

Min erfaring med IBM / Lenovo er at de gjør seg utrolig mye bedre med større oppløsning. Widescreen er ganske stilig, noe uvant i begynnelsen. Du får dog større arbeidsområdet med 4:3 format.

 

Om du har råd til en T61, så ville jeg ha spekket denne så full som overhodet mulig med beste HW tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med andylove. Jeg tror heller ikke du skal være redd for at skjermen blir for liten. Det avhenger dog av hva du skal bruke den til og om du har ekstern skjerm til vanlig bruk.

 

For øvrig bør du være oppmerksom på at Lenovo har en rekke spesialavtaler med ulike foreninger og skoler hvor det gis store rabatter på gode modeller. Som et eksempel kan jeg nevne at jeg kjøpte denne for ca. 13.500,- inkl. mva (dog fra en annen forhandler). Sjekk derfor om du eller noen du kjenner har tilgang på en slik rabatt.

 

Edit: Du bør i alle fall gå for 6 cellers batteri dersom du skal ha dedikert skjermkort.

Endret av jon_o
Lenke til kommentar

Er du sikker på at alternativet er WXGA? Så vidt jeg vet leveres T61 kun med 14,1 WXGA+.

 

 

Regner med at han skal kjøpe den i USA via lenovo.com. Han skal da ha mulighet til å velge alle skjermtyper i 14": SXGA med og uten +, og WXGA med og uten +. Et problem med WXGA+ er at produsentene har vanskelig med å levere nok paneler, så ventetiden er lang.

Lenke til kommentar

Er du sikker på at alternativet er WXGA? Så vidt jeg vet leveres T61 kun med 14,1 WXGA+.

 

 

Regner med at han skal kjøpe den i USA via lenovo.com. Han skal da ha mulighet til å velge alle skjermtyper i 14": SXGA med og uten +, og WXGA med og uten +. Et problem med WXGA+ er at produsentene har vanskelig med å levere nok paneler, så ventetiden er lang.

9380742[/snapback]

 

Så lenge er det da ikke å vente. Ser at de fleste butikkene venter nd113no inn på lager den 6. september.

 

Ser heller ikke poenget med å bestille fra USA, når det leveres her i Norge. Om det er feil på maskinen er det jo langt vanskligere å få det fikset raskt.

Lenke til kommentar

Regna med han bestilte fra usa siden det står "Blogg: Student i Boston, MA" i signaturen.. :)

 

Hvis han skal kjøpe gjennom lenovo.com i usa tror jeg de har en lignende just-in-time lignende lager som dell. Som betyr at man operer med små delelagre istede for store lagre av ferdige maskiner, som fører til at man blir sårbar for leveringsproblemer knyttet til delene. Slik som situasjonen nå er med lcd paneler så blir aktører som dell rammet tidligere enn andre, siden de lager maskinene først etter man har valgt ønsket spesifikasjon.

 

Venter på laptop med WXGA+ nå, og leveringstiden ble akkurat forlenget med en måned. Kanskje de klarer å levere raskere i usa.

Endret av Morten@
Lenke til kommentar

Skal kjøpe på lenovo.com ja. Får gruble noen dager på widescreen eller ikke. Det ser ut som om folk er fornøyde med widescreen, så jeg blir nok ikke missfornøyd uansett hva det blir til :)

 

Ser at med ws får man også webkamera innebygd...det er jo smart.

 

Leveringstiden tror jeg er dårlig i USA også. Ser hvertfall slik ut på noen forum...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...