Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverk mellom to hus


Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å opprette nettverk mellom to hus. Min mor har nettopp kjøpt et av nabohusene og får der 6ganger så rask ADSL (4mbps vs. 0,7mbps) som hos meg. Vi er 3 gutter i tidlig 20års alder som skal leie og trenger derfor litt mer enn de 700kbps som er tilgjengelig via ADSL. Har 2 trådpar inn til huset så vil jo være mulig å få 2x ADSL med 700-800kbps. Men siden vi er 3 og dette ikke leverer de helt store hastighetene.

 

Saken er den at det sannsynelig vis er over 100 meter mellom husene. Det er også noe skog så tviler på at trådløst vil være stabilt nok her. Jeg har sett på noe nettverksutstyr (Cat5 Line Driver) som kan øke rekkevidden på vanlig TP fra 100m til 910m. Denne koster ca 2000kr + kabling og isolering. Tenker å isolere kabel med hageslange + silikon.

 

Har dere noen tips eller alternative løsninger til mitt problem? F.eks.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du har missforstått litt angående de to boksene som kan kjøre 910 meter. De kan ikke kjøre ethernet signal, kun RS-232 signaler (Serieport) over en cat5 kabel.

 

En annen mulighet er å kjøpe 2 stk shdsl bokser og kjøre dem back to back. Med denne løsningen kan du kjøre mange kilomenter på 2 par ren kobber, men dette kan koste litt. Mulig du kan få tak i noe billig på ebay.

 

Enda en mulighet er å putte en switch på midten ett sted. Da vil du jo kunne få 200 meters rekkevidde. Husk på at du trenger strøm til denne, og det kan du jo også kjøre over CAT5 kabelen (poe).

Lenke til kommentar

Det er ikke problem med mer enn 100meter på cat5. På over 100meter får du nok ikke gigabit hastighet, men du får ihvertfall meeer enn nok hastighet til å overføre den relativt besjedne internethastigheten du har å rutte med uansett.

 

Personlig hadde jeg nok gått for å bare bruke straight cat5 direkte, så langt det ikke er over 150 meter eller så. Husk at cat5 er designet for å takle 100meter. Den har også en god del sikkerhetsmargin å gå på, dessuten stopper den ikke blankt å fungere på X antall meter, den begynner å miste effektiv hastighet pga. pakketap som må sendes på nytt gjennom skogen (noe du har råd til, med tanke på at cat5 kabelen kan bære mye mer enn nettforbindelsen).

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Takk Stigma :)

 

Var forsåvidt klar over at Cat5 takler noe lenger avstand enn 100m men trodde pakketapet ville være ganske så betydelig på 120+ at det ikke ville være hensiktsmessig å legge Cat5. Men skal måle lengden og sjekke om det er 150m.

 

Noen som vet hvordan Cat6 er på pakketap etter 100m?

Evt. tip til "Line Driver" til vanlig nettverkstrafikk?

 

Edit: leif

Endret av Nazgrel
Lenke til kommentar
Sett ned hastigheten til 10Mbit om dere får problemer.  Skal ikke være noe problem med 10Mbit og den avstanden.

9364063[/snapback]

 

Yep. 100meter er vel avstanden som er designet for å være maks for 100mbit dersom du skal ha så og si ingen pakketap.

 

Tvinger du 10Mbit modus så vil nok avstanden som er mulig å praksis være betydelig lengre, men jeg tror også at litt "redusert" (pga. noe pakketap) 100mbit skulle være mulig på 120-150meter også.

 

I uansett tilfelle vil jo 10mbit være mer enn nok så... jeg tviler på det blir noe problem.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Ah, godt mulig jeg har missforstått ja..

 

Å sette en port midtveis vil nok ikke gå så bra. selv med PoE er det vel ikke akkurat ideelt å legge en switch ned mellom trærne ute i skogen..

9363592[/snapback]

 

Har et lignende nettverk, har gravd ned en liten 3com poe switch. :whistle:

 

Om du får problemer med lengen hjelper det ofte å bytte nettverksutyr i endene. Ikke alle switcher/nettverkskort er like villige. Vi få ca 80mbit på 180+170m kabel.

 

Om ikke kan jeg anbefale shdsl eller vdsl som også er nevnt. Har satt opp en 11/13mbit løsning med vdsl bokser fra allied på ca 450 meter. Tror dette settet kunne ta diverse hastigheter på avstander opp mot 1,3km på div kabeltyper. Pris ca 5k.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...