Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med Linksys WRT54GL


Anbefalte innlegg

Jeg har oftere og oftere med at routeren min "faller ut" / slutter å sende ut signal (trådløst).

 

I det ene øyeblikket står det på nettverks-ikonet nede ved klokka at alt er fin og normalt, signalstyrken er veldig bra og hastigheten er 54.0 Mbps.

I neste øyeblikk står hastigheten på 1.0 Mbps, noe som fører til at jeg ikke lenger er på nett. Når dette skjer pleier jeg å ta strømmen på selve routeren en liten stund, så er alt oppe å går igjen etterpå.

 

Nå begynner dette å irritere meg litt.

 

Er det noen som har noen gode råd slik at routeren blir mer stabil?

Endret av Eivind87
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har oftere og oftere med at routeren min "faller ut" / slutter å sende ut signal (trådløst).

 

I det ene øyeblikket står det på nettverks-ikonet nede ved klokka at alt er fin og normalt, signalstyrken er veldig bra og hastigheten er 54.0 Mbps.

I neste øyeblikk står hastigheten på 1.0 Mbps, noe som fører til at jeg ikke lenger er på nett. Når dette skjer pleier jeg å ta strømmen på selve routeren en liten stund, så er alt oppe å går igjen etterpå.

 

Nå begynner dette å irritere meg litt.

 

Er det noen som har noen gode råd slik at routeren blir mer stabil?

9362348[/snapback]

 

Har selv hatt det problemet. Det er egentlig noe sporadisk - kan være fin over lengere perioder, så slår den seg vrang. Uten at jeg vet hvor du bor - er det andre trådløse nett i nærheten av deg? Prøv å la den bruke en litt mer utradisjonell frekvens (altså ikke default kanal 11). Det gjorde ihvertfall min noe mer stabil.

 

//Torgeir

Endret av twhoffma
Lenke til kommentar

Der er flere trådløse nett rundt meg ja, men de fleste kjører stort sett på kanal 6 og 11. (Etter hva jeg kan se på verktøyet for Dell Trådløs nettverkstilkobling).

 

Jeg har lest tidligere at hvis mange i samme område bruker samme kanal vil det ikke fungere optimalt.

Derfor har jeg hele tiden brukt kanal 3, siden ingen andre bruker den.

Lenke til kommentar

Du kann også forsøke men en bedre antenn. Patch-Antenn til exempel.

Den kann man lage sjøl til og med. Søk etter goof proof patch antenn på nett.

Vanskelig er og få den reverse TNC-Connector som er brukt til WRT54GL.

 

Enn annen mulighet er den free Firmware OpenWRT. Den kann lastes ned

på nett og skal være mere stabilt en den orginal fra LinkSys.

Lenke til kommentar

Hei,

Er dere sikre på at det er Linksys'en som er problemet?

 

Kjører 1x WRT54GL og 2x WAP54G hjemme i WDS (wireless distributed service). Kjører i øyeblikket HyperWRT 2.1b1 + Thibor 15c, men har lenge kjørt med bare Linksys' firmware også.

 

Det er fem PC'er som kobler til trådløst hjemme. Fire av dem fungerer helt uten problemer, men den siste oppfører seg som du beskriver. Altså ikke noe galt med routere/aksesspunkt, men med klientens wifikort.

 

Jeg tror problemet for meg er strømsparingssystemene på kortet/asusdriver/Vista. Jeg setter opp som "alltid på" / "ikke skru av wifi for å spare strøm", men etter noen dager er det i klar til hvilemodus innstilling igjen

 

(bør nevnes at denne laptop'en brukes av en ni-åring som ikke har tid til å lese meldinger fra Vista - han klikker bare "OK". Har en sterk mistanke om at Microsoft popper opp med en anbefaling om å spare strøm...)

 

Så jeg vilel sjekket kortet på lokal PC, eventuelt testet med ett alternativt kort hvis du har tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Problemet mitt fortsetter selv etter jeg satt den på channel 1 og har brukt det noen dager. :hmm:

 

Selv om nettet mitt detter ut så får jeg inn andre naboers nett, så tviler litt på at det kan være nettverkskortet mitt egentlig. (men søker likevel etter nye oppdateringer :) )

 

For når dette skjer pleier jeg bare å kutte strømmen på routeren i 3 sekund før jeg plugger den inn igjen. Etter at routeren har startet opp igjen, er jeg tilbake på nettet også med full styrke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...