Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Datamaskin starter ikke etter uventet avslutning


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Har et lite stort problem her, som jeg dessverre har gitt opp å finne ut av selv.

Forleden dag skrudde maskinen seg av uventet (gikk plutselig i sort, m.a.o.) ved vanlig bruk (ingen fysisk berøring, systemendringer etc.)

Umiddelbart forsøker jeg å starte den igjen, men får intet skjermbilde og det virker ikke som om maskinen starter ordentlig i gang. Prosessorvifte surrer, det samme gjør viften i strømforsyningen. Harddisken (SATA) låter til å starte opp, men roer seg etter få sekunder. DVD-brenner er helt død fra oppstart, har forsøkt å bytte strømtilførsel på denne. Har prøvd meg frem med både DVI- og VGA-utgangene på skjermkortet, men uten hell.

Hovedkortet er av typen Asus K8N, skjermkort Nvidia Gforce 5200, 1 x Corsair minnebrikke, AMD Athlon 64 CPU samt en "Power Man" ATX power supply 280W som fulgte med kabinettet.

Det virker som om et eller annet gikk kaputt, men har dessverre ikke nok kunnskaper på hardwaredelen til å løse dette selv.

 

Har noen idé om hva som kan være galt?

På forhånd takk.

Endret av calliz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde et lignende problem en gang. Byttet ut strømforsyneren med en fra en gammel pc. Da startet den fint igjen uten problemer. Antar at du allerede har prøvd lignende. Men bare et tips som muligens kan hjelpe.

Men det er nok andre på dette forumet som er rimelig mye flinkere enn meg på hardware delen.

Endret av notodden
Lenke til kommentar

notodden: takk for tipset. Skal prøve å bytte psu dersom ikke noe annet hjelper.

 

Har du for liten strømforsyning?

9360372[/snapback]

Det høres jo rimelig ut, men den har altså fungert i ~2 år uten problemer med samme hardware.

 

 

Etter som jeg skjønner har du prøvd med en annen PSU?

9360380[/snapback]

Nei, har ikke prøvd det ennå, men det er sikkert verdt å prøve ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...