Gå til innhold

Har vista, vil legge til XP


Anbefalte innlegg

Har Vista installert på C:, men tror jeg blir nødt til å legge inn XP også til litt seriøs spilling. Vil det by på noen problemer å legge inn XP på D: (annen HD, ikke bare annen partisjon)?

 

Ingen som vet dette? Det jeg lurer på er om det blir noen problemer med boot'ing etter at "gammel" windows er lagt inn. Vista og XP bruker etter hva jeg forstår litt forskjellig opplegg her...

Endret av Jon-d
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

trenger ikke 2 harddisker. du tar en harddisk og bruker xp plata og sletter partisjonen og lager 2 partisjoner som er ca like store. (eller etter ditt behov) og installerer xp på C: og drivere og ting. putter inn vista plata og rebooter og installerer vista på D: og installerer drivere og ting du trenger. rebooter så kommer det opp om du vil vlege en gammel versjon av windows eller vista. ;>

 

når man er i vista og du har installert vista på D: så blir det C: i vista. og da blir xp D:

ogn omvendt i xp.

 

er ikke noe probleme med vista pg xp. slik har jeg gjort det.

 

 

Lykke Til

Lenke til kommentar
trenger ikke 2 harddisker. du tar en harddisk og bruker xp plata og sletter partisjonen og lager 2 partisjoner som er ca like store. (eller etter ditt behov) og installerer xp på C: og drivere og ting. putter inn vista plata og rebooter og installerer vista på D: og installerer drivere og ting du trenger. rebooter så kommer det opp om du vil vlege en gammel versjon av windows eller vista. ;>

 

når man er i vista og du har installert vista på D: så blir det C: i vista. og da blir xp D:

ogn omvendt i xp.

 

er ikke noe probleme med vista pg xp. slik har jeg gjort det.

 

 

Lykke Til

9356576[/snapback]

 

Problemet er at jeg allerede har Vista inne. Jeg er klar over at det ikke er noe problem å legge inn Vista om XP ligger inne fra før, men her er det altså omvendt....

Lenke til kommentar

Når man har Vista som først installert OS, og ønsker XP i tillegg, så er det INGEN problem, så sant du installere i eget XP partition eller annet disk.

 

Men det er det, at Bootsector på den system partition (Vista) blir overskrevet.

Vi trenger da å skrive tilbake den som var før, slik at vi kan boote både til Vista og XP.

 

Det ordener vi slik:

Vi kopierer bootsect.exe file (som er i vista dvdplata) inn til Vistas partition, eller i system partition, i tilfelle det er både system og oppstarts partition i disken.

 

Fra XP. åpner vi CMD.

Skifter vi til root (der vi kopierte bootsect.exe file)som er partitions bokstav hvor vi finner Vista eller system og utfører følgende commando: bootsect /nt60 sys (eventuelt med /force switch i tillegg slik---bootsect /nt60 sys /force).

 

Etter reboot kan vi velge om det er Vista eller Xp vi skal boote i.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...