Gå til innhold

Jeg trenger til å forstå: single, dual, quad....


bobb

Anbefalte innlegg

Hei

 

Nå da PC'en min har tatt kvelden for godt, er det jo på tide å kjøpe nytt. Min døde PC har en AMD 64 3400+ (S754) og den har vel egentlig fungert greit.

 

Nå skal jeg velge prosessor, og etter det jeg kan skjønne har jeg valget mellom 3 prosessorer : AMD 64 X2 6000+, Intel Core 2 Quad Q6600 eller en Intel Core 2 Duo E6750 (evt 6850)

 

AMD'en og DUO koster jo "et hovedkort" mindre enn Quad'en, så hvis det ikke er vanvittige gode årsaker til å kjøpe Quad, går jeg for AMD eller DUO.

 

Men, jeg skjønner ikke helt konseptet. Min døde CPU er en singelkjerne. Den fungerte helt greit til de fleste oppgaver. Vil en dobbel (eller quatro) kjerne yte dobbelt (eller 4 ganger) så raskt på vanlige oppgaver? Eller, vil jeg kunne dedikere oppgaver til forskjellige kjerner, f.eks kjøre et program på en, og et annet på en?

 

Kort sagt, er det noe poeng i å kjøpe en Quad istedet for en X2 eller DUO?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

 

 

Men, jeg skjønner ikke helt konseptet. Min døde CPU er en singelkjerne. Den fungerte helt greit til de fleste oppgaver. Vil en dobbel (eller quatro) kjerne yte dobbelt (eller 4 ganger) så raskt på vanlige oppgaver? Eller, vil jeg kunne dedikere oppgaver til forskjellige kjerner, f.eks kjøre et program på en, og et annet på en?

 

Kort sagt, er det noe poeng i å kjøpe en Quad istedet for en X2 eller DUO?

9348036[/snapback]

Det kommer an på bruksområdet ditt. Er det aktuelt å konvertere en film samtidig som du driver bildebehandling i PhotoShop og scanner disken med et antivirus program?

For de fleste vil en dual-core være tilstrekkelig, men enkelte programmer klarer å utnytte mer enn 1 kjerne alene. De fleste spill som kommer i tiden fremover vil støtte dual-core, noen også quad core. Du kan, om du vil, dedikere oppgaver til spesifike kjerner, men i utgangspunktet går dette automatisk. Om du spiller et enkelt-trådet spill som f.eks. Battlefield vil du kunne tjene litt på å sette det til en spesifik kjerne slik at prosessen ikke blir byttet automatisk mellom kjernene.

Med mindre du har spesielle behov til en dualcore være tilstekkelig fremover, men det kommer også spill og programmer etterhvert som klarer å utnytte alle kjernene i en quad. Lykke til med valget :-)

Lenke til kommentar
Hei

 

 

Men, jeg skjønner ikke helt konseptet. Min døde CPU er en singelkjerne. Den fungerte helt greit til de fleste oppgaver. Vil en dobbel (eller quatro) kjerne yte dobbelt (eller 4 ganger) så raskt på vanlige oppgaver? Eller, vil jeg kunne dedikere oppgaver til forskjellige kjerner, f.eks kjøre et program på en, og et annet på en?

 

Kort sagt, er det noe poeng i å kjøpe en Quad istedet for en X2 eller DUO?

9348036[/snapback]

Det kommer an på bruksområdet ditt. Er det aktuelt å konvertere en film samtidig som du driver bildebehandling i PhotoShop og scanner disken med et antivirus program?

For de fleste vil en dual-core være tilstrekkelig, men enkelte programmer klarer å utnytte mer enn 1 kjerne alene. De fleste spill som kommer i tiden fremover vil støtte dual-core, noen også quad core. Du kan, om du vil, dedikere oppgaver til spesifike kjerner, men i utgangspunktet går dette automatisk. Om du spiller et enkelt-trådet spill som f.eks. Battlefield vil du kunne tjene litt på å sette det til en spesifik kjerne slik at prosessen ikke blir byttet automatisk mellom kjernene.

Med mindre du har spesielle behov til en dualcore være tilstekkelig fremover, men det kommer også spill og programmer etterhvert som klarer å utnytte alle kjernene i en quad. Lykke til med valget :-)

9348169[/snapback]

 

 

Takk

 

Jeg konverterer ofte film samtidig som jeg utfører andre oppgaver, så da vil jeg nok se lyst på fremtiden med dual-core. Jeg er ikke sikker på om Pinnacle Studio eller Steinberg Cubase kan utnytte flere kjerner samtidig, men med flere kjerner slipper jeg kanskje å "låse" maskinen når jeg rendrer en film.

 

 

Er det noe som taler for at AMD eller Intel bør foretrekkes. Jeg ser at det finnes et Mobo til AMD med 3 PCI'er og AGP. Med den løsningen vil jeg jo spare masse ved å beholde mange eksisterende deler (Skjermkort, lydkort, videocapture etc) Jeg har ikke funnet et mobo til 775 med agp slot

 

Jeg ser også at de fleste Mobo's kun har 1 IDE slot til maks 2 enheter. Det finnes en ATA =>S ATA overgang har jeg sett. Er det noen som har erfaring med noe slikt. Det hadde vært fint å kunne beholde både 2 DVD brennere og 2 hardisker.

Endret av bobb
Lenke til kommentar

Når det gjelder diskusjonen dual/quad, så er det slik at du per i dag betaler mindre for bedre ytelse i de fleste programmer og spill dersom du velger dual. Det er noen programmer og spill som bruker quad fullt ut i dag, men ikke så mange. Det blir sikkert flere med tiden og det gjør at jeg sammenligner det å kjøpe quad litt med å kjøpe en HD-klar TV lenge før norsk TV har begynt å sende i HD. Når den tid kommer er det kanskje på tide å kjøpe ny TV uansett. Det samme gjelder kanskje for CPUer.

 

For ordens skyld legger jeg til at jeg kjøpte quad. Jeg føler at e-penisen min blir litt større med fire kjerner.

Lenke til kommentar
Når det gjelder diskusjonen dual/quad, så er det slik at du per i dag betaler mindre for bedre ytelse i de fleste programmer og spill dersom du velger dual. Det er noen programmer og spill som bruker quad fullt ut i dag, men ikke så mange. Det blir sikkert flere med tiden og det gjør at jeg sammenligner det å kjøpe quad litt med å kjøpe en HD-klar TV lenge før norsk TV har begynt å sende i HD. Når den tid kommer er det kanskje på tide å kjøpe ny TV uansett. Det samme gjelder kanskje for CPUer.

 

For ordens skyld legger jeg til at jeg kjøpte quad. Jeg føler at e-penisen min blir litt større med fire kjerner.

9349267[/snapback]

 

Det føles mye bedre å si 9,6 GHZ enn 6. Særlig for folk som ikke har peil på data.

Lenke til kommentar

Du burde gå for en E6750 eller E6850. Quad er ikke vits enda.

 

Jeg ser også at de fleste Mobo's kun har 1 IDE slot til maks 2 enheter. Det finnes en ATA =>S ATA overgang har jeg sett. Er det noen som har erfaring med noe slikt. Det hadde vært fint å kunne beholde både 2 DVD brennere og 2 hardisker.

En IDE->S-ATA overgang koster nesten like mye som en ny DVD-brenner, hva skal du med to stk forresten ?

 

Men, jeg skjønner ikke helt konseptet. Min døde CPU er en singelkjerne. Den fungerte helt greit til de fleste oppgaver.

Går fortere med flere kjerner ;)

Endret av Pels
Lenke til kommentar
Du burde gå for en E6750 eller E6850. Quad er ikke vits enda.

 

Jeg ser også at de fleste Mobo's kun har 1 IDE slot til maks 2 enheter. Det finnes en ATA =>S ATA overgang har jeg sett. Er det noen som har erfaring med noe slikt. Det hadde vært fint å kunne beholde både 2 DVD brennere og 2 hardisker.

En IDE->S-ATA overgang koster nesten like mye som en ny DVD-brenner, hva skal du med to stk forresten ?

 

Men, jeg skjønner ikke helt konseptet. Min døde CPU er en singelkjerne. Den fungerte helt greit til de fleste oppgaver.

Går fortere med flere kjerner ;)

9350589[/snapback]

Hva skal jeg med 2 dvd brennere, ja? Godt spørsmål ;-) Det er bare det at jeg har 2, og er kanskje litt gjerrig. Poenget er tatt. Jeg legger 1 I skuffen når den nye maskinen skal bygges. Kan sikkert legge ata diskene I skuffen også, og beholde kun den nyeste og største. Jeg så en test tidligere I dag, og 6850'en gjorde det nesten like bra som quad core cpu'en. Takk for gode innspill. Jeg har bestemt meg for 6850'en . Nå gjenstår det kun å finne et nytt skjermkort, siden jeg sitter her med bare agp kort. God helg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...