Gå til innhold

HiFi-Stereo til 5-6000kr,- | Trance Rock Dance


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Da jeg planlegger nytt annlegg, hadde jeg lyst å spørre dere for en gangs skyld. Har ikke så veldig mye greie, men er ikke helt lost.

 

Har dere tips til bedre emnetittel, skrik ut.

 

Bruksområde: Skal bruke høytalerene til musikk. Ikke film. Skal spille hovedsakelig techno, trance, og en del innenfor rock.

 

Pris: Prøver å holde meg innenfor 6000kr, men kan strekke meg om det er verd pengene.

 

Selv om jeg spiller mye techno osv, trenger det ikke være Cerwin Vega truck om du vet hva jeg mener, men de må kunne spille litt uten å "fake ut".

 

Trenger ikke DVD\CD spiller, skal bruke anlegget koblet til PC'en, med et nytt lydkort, envt. de nye som kommer med X-Fi brikken fra creative.

 

Har noen forslag selv:

 

Cambridge 640a v2

 

eller

 

Denon PMA-700AE

 

Til høytalere så Dali consept 1 og 2 fine ut, hvor stor forskjell er det på truck der?

 

Andre forslag?

 

Takk for forslag og innspill

 

MHV Todda7

Endret av todda7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du vil ha litt godt med bass bør du enten kjøpe en sub i tillegg, eller kjøpe gulvhøyttalere.

Har selv "hattehyllehøyttaler" med 7" mellomtonebass, og selv om det trøkker greit fra seg på litt volum, så mangler godlyden fra dypbassen.

Hører du mye Dance tror jeg det er noe du kan komme til å savne.

 

Jeg mener du minst bør ha 6,5" element, i alle fall dersom du ikke skal ha sub; og selv det kan bli litt lite bass.

Skal du ha sub kan du klare deg med 5".

Dvs. Concept 2 dersom du ikke skal ha subb.

Skal du ha sub kan du bruke Concept 1.

 

Vet ikke hvorvidt du vil ha litt bass, men liker du at det trykker litt i brystet når du gnur på, så må du enten ha sub, eller gulvhøyttaler.

Siden du skal sitte på PC (stemmer?), så vil det være enklest med små høyttalere og sub.

 

 

Hvor mye bass trenger du, og trenger du dypbass?

 

Hvilken forsterker er jeg ikke helt sikker på, jeg tror de er ganske jevne.

Cambride oppgir effekten ved 1% THD, mens DENON bruker 0,07%, så du kan nesten like godt gå etter design.

Prøv å google deg frem til test av en eller begge, og se hva som sies om lydkvaliteten.

Lenke til kommentar

Cambridge forsterkeren har jevnt over ganske grei lyd, men den mangler litt trøkk i bunn. Jeg ville derfor heller valgt Denonen siden den har mer punch i bassen, noe som kansje kan være en fordel siden du skal bruke den på mindre høyttalere.

 

Med tanke på bassen, så har ikke elementstørrelsen så mye å si som folk tror, et 6,5" element kan sparke ganske bra fra utrolig nok. Det gjelder bare å finne riktig type, noen er slappe andre er mer hissige. Jeg vil anbefale deg å lete på bruktmarkedet der du kan spare mye penger å ende opp med noe langt bedre enn om du kjøper nytt. Mine høyttalere forresten, de kostet over 20k nye, men jeg kjøpte de brukt til 9k, altså jeg sparte over 11k. Jeg ville ha funnet noen gulvhøyttalere med 8 eller 6,5" elementer. Er du heldig finner du et par fine Klipsch høyttalere på finn.no eller lignende. Disse har dyp og lynkjapp bass som passer utmerket til rock, i tillegg er de utstyrt med horndiskant så de er meget lettdrevne. HER er for eksempel noen å vurdere, absolutt en bra høyttaler til prisen. Jeg kan også anbefale DISSE siden fatter'n har identiske hjemme. Og ikke la deg lure av utseende, disse trøkker noe sinnskt i forhold til størrelse, disse spilte fra et par 10" jeg testa opp i mot engang. Lyric serien til patos har også veldig god lyd og du får mye for pengene.

Lenke til kommentar

Har en x" bass fra mitt gamle annlegg som sparker skikkelig godt ifra.

 

Heller pen lyd enn høy lyd, samme om jeg spiller trance, rock, eller hva som helst.

 

Hvordan vet du at Denon'en har mer punch i bassen?

 

Sant der er sub-utgang på begge forsterkerene?

 

Håper det blir en verdig oppgradering fra mitt eldgamle og gode Technics SA-EX320 m/Technics SB-FW12 og Jarmo Sub.

Lenke til kommentar

Jepp, høy lyd blir du lei av, så det er bedre med pen og høy lyd. :) Har såvidt hørt en denon før, og i tillegg sa også en kar på hifiklubben det samme om de to forsterkerne, så jeg regner med at det stemmer.

 

Til ditt bruk vil jeg fremdels anbefale klipsch som både spiller pent og høyt om det skal være nødvendig. De passer utmerket til dine sjangre.

Lenke til kommentar
Jepp, høy lyd blir du lei av, så det er bedre med pen og høy lyd. :) Har såvidt hørt en denon før, og i tillegg sa også en kar på hifiklubben det samme om de to forsterkerne, så jeg regner med at det stemmer.

 

Til ditt bruk vil jeg fremdels anbefale klipsch som både spiller pent og høyt om det skal være nødvendig. De passer utmerket til dine sjangre.

9349353[/snapback]

Da så, da blir det nok Cambridge forsterkeren(sterkere, penere:P).

 

Har flaut nok aldri hørt (om) klipsch før, selger de det på Hifi-Centeret eller Hifi-Klubben?

 

Så blir det Jarmo sub, Auzentech lydkort, og Taralabs høytalerkabler.

 

Trenger fortsatt andre forslag til Høytalere, evnt. innspill på Klipsch forslaget.

Lenke til kommentar
Hvis du skal ha klipsch så bør du se på annonsa jeg linket til litt lengre opp. Der får du en brukt gulvhøyttaler til samme prisen av en stativhøyttaler hvis du kjøper nytt. At høyttaleren er brukt er bare en fordel, da er den ferdig innspilt og greier. :)

9349677[/snapback]

Vel, de var ikke pene, ikke innkjørt, og litt over mitt budsjett, men jeg får tenke på det, evnt gi litt lavere bud, selv om de er billige i utgangspunktet.

 

Noen andre som kan bekrefte at Klipsch gir bra lyd? :roll:

Det er vel ikke uten grunn at de ikke finnes på HiFi-Center\Klubben.

 

Men dere er ekspertene.. Kom med reviews, overtal meg!

 

EDIT: Vil Cambridge kunne drive de høytalerene godt?

Endret av todda7
Lenke til kommentar

Jeg bekrefter det med glede ;) Klipsch er i grove trekk det CV skulle ønske de var spør du meg,trøkk og kvalitet i samme høyttaleren. For alt du vet kan det vært helt andre grunner til at det ikke er andre som forhandler dem som at de føler at de ikke ville fått nok mellomlegg på dem eller at de har bestemte avtaler med merkene de allerede fører.

 

Hmm,Klipch skal være veldig lettdrevet så Cambridge skal klare jobben. Om de er den perfekte matchen er noe annet.

Lenke til kommentar
Noen andre som kan bekrefte at Klipsch gir bra lyd? :roll:

Det er vel ikke uten grunn at de ikke finnes på HiFi-Center\Klubben.

9350557[/snapback]

 

 

Det finnes faktisk svært mye utstyr som er like bra og bedre enn det som selges på Hifi-Center/Hifiklubben. Men siden de to nevnte kjedene er godt representert over store deler av landet og i media, får de andre ofte for lite oppmerksomhet.

 

Frode

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Kan godt hende han allerede har invistert i et anlegg, siden tråden er fra i fjord. :) Men ja, og prøvelytte på et anlegg før et evt kjøp er absolutt en fordel. I noen tilfeller kan du bli overrasket, både positivt og negativt.

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...