Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

"TurtleWax Rain Repellent" - fullstendig ubrukelig


gxi

Anbefalte innlegg

Jeg var så dum nå for et par uker siden å kjøpe TurtleWax sitt "Rain Repellent"-stoff og deretter legge dette på frontruta slik det står på at man skal kunen gjøre. Det står bl.a på flasken at dette stoffet skal forbedre viskerenes funksjon, osv.

 

Resultatet var egentlig litt som forventet - alt regn bare forsvant fra ruta i fart istedetfor å legge seg. Derimot var det noe som ikke var forventet, nemlig at viskerene ble omtrendt fullstendig ubrukelige. Hver gang de tok en tur over ruta, så la de igjen et etterslep av vanndråper som først forsvinner tilsvarende to turer over ruta. Dette likte selvsagt regnsensoren svært dårlig, og jeg kan derfor, bare det er litt vann på ruta, slå viskerene konstant på, og etterhvert vil regnsensoren beholde denne stillingen automatisk og aldri gå tilbake til intervall, fordi dette etterslepet ser ut som regndråper for den. Med litt ekstra vann, så går den over til rask kontinuerlig modus, og derfra går den ALDRI tilbake. :no:

 

Så, jeg fant ut at jeg skulle fjerne dette stoffet. Jeg begynner med vindusspyling, meget ofte, så tar jeg en tur over med vaskergreia på bensinstasjoner hver gang jeg er innom der. Ingen forskjell! Jeg begynner så med stoffer beregnet for å vaske ruta, og det gir ingen forskjell. Bruker poleringsmiddel beregnet på ruta, noe forbedring, men fortsatt for dårlig. Jeg fortsetter med alt jeg har av rensestoffer, men fortsatt for dårlig. Jeg prøver med masse spylevæske, faktisk 10 liter tilsammen på et døgn, med 3-4 ganger dose av "siktforbedrende konsentrat". Jeg har tilogmed byttet viskerbladene til nye Bosch-viskerblader, selv om de "gamle" var omtrendt nye og fungerte utmerket før jeg hadde på dette stoffet, men det hjelper heller ikke.

 

Nå er jeg mer eller mindre tom for idèer, og det er nesten så jeg må forlange ny rute, samt påmontering av ny regnsensor fra mekonomen, fordi dette stoffet ødela rett og slett fullstendig for viskerene. Noen gode forslag til hva annet jeg burde prøve?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stoffet går bort etter en stund av seg selv. Synes personlig at det er et utmerket middel, men så har jeg ikke regnsensor heller da (yay for latskapselektronikk :p ).

 

Men uansett, går bort etter et par uker, hva som sliter det bort vet jeg ikke, men effekten forsvinner ihvertfall gradvis.

 

Kan jo nevne at tilsvarende stoff smøres inn på vinduene på passasjerfly stortsett hver gang de er inne i en hangar, funker helt utmerket også.

Lenke til kommentar

Jeg klarte å fjerne stoffet på flekken over regnsensoren med noen flere omganger med polering, så nå funker det som det skal. Det skulle litt trykk til noen omganger, så får se om et par uker når regnet gir seg om jeg tar resten av ruta også.

 

Stoffet fungerte helt fint i seg selv, men det anbefales altså ikke å smøres på frontruter med regnsensor, fordi dette påvirker sensoren når viskerene går. Det er ikke noen tvil om at jeg gjerne skulle hatt stoffet på, haddet det ikke vært for akkurat det at regnsensoren er ubrukelig da. Mulig jeg forsøker på nytt ved å maskere akkurat over regnsensoren etterhvert. Det funket i vertfall meget godt på f.eks sidevinduene og speilene.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Jeg bruker et lignende stoff selv, dog bare på mitt panorama soltak, sidevinduer og bakvindu. Fungerer utmerket. Litt aks, og alt vannet preller av vinduene.

 

Har ikke prøvd på frontvinduet. Tror ikke jeg kommer til å gjøre det heller etter det du sier her, da jeg har regnsensor også... :p

Lenke til kommentar

Jeg er egentlig ganske fornøyd, bortsettfra litt for mye "falske postitive". Jeg må f.eks slå den av om det er veldig kaldt, fordi det dukker i luftboblene som ligger mellom sensoren og ruta, og derfor fungerer den veldig dårlig. Er det sol og varmt, så legger det seg mye støv på ruta, og derfor kan den plutselig begynne å gå over ruta. Det gjør at jeg somoftest har den avslått om det ikke er sansynlig at det kan begynne å regne. Når den slår seg på, så går den alltid en gang over ruta, sansynligvis for å lage seg en referanse. Irriterer meg litt at den ikke kan gjøre det èn gang, så ikke gjøre det flere ganger. Vurderer å lage en egen kobling som fikser dette.

 

Det var ganske mye negativt, men når det faktisk regner, så fungerer den helt som den skal. Den sliter om man er gjerrig på spylevæske og viskerblader, noe som egentlig er ganske logisk. Den krever at viskerene faktisk fungerer og ikke legger noe igjen. Det eneste negative jeg kan si om den når den regner, er at den bruker svært lang tid på å slå seg helt av om den står i kontinuerlig modus, fordi den da må gå igjennom alle nivåene nedover. Den kan ikke bare slokke seg helt om det slutter å komme vann på ruta, f.eks ved innkjøring til en tunnel. Dette er nok noe spesifikt for akkurat den modellen jeg har. Den velger intervall selv, den bytter mellom kontinuerlig modus på begge hastigheter, og er da veldig praktisk. Det er spesielt nyttig i svært mye regn, og man stopper mye. Da er det somoftest slik at den går full fart når man kjører, men bytter over til intervall ved stopp, og deretter går kjapt tilbake til kontinuerlig ved start igjen (når man får fart, og det dermed kommer mer vann på ruta).

 

Sånn oppsummert, det er langt fra slik at jeg kobler den fra ivertfall. Jeg vil summert si at jeg er fornøyd, og synes det var verdt tusenlappen den kostet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...