Gå til innhold

Svigers har ikke peiling på data; En utfordring


Anbefalte innlegg

Jeg har fått i oppdrag av svigers å finne en passende maskin til de. For å si det først som sist: Svigers har ikke den fjerneste peiling på data. De har en gammel sak stående som de mer eller mindre er blitt lurt til å oppgradere og installere en sannsynlig kopiversjon av Windows Xp på. Dette har de betalt hele 3000 kr for med det resultat at ingenting nå virker.

Det er med andre ord på tide å investere i noe nytt.

 

Det er en tid siden jeg selv har investert i ny PC så jeg er ikke helt oppdatert på alt som finnes av hardware lenger og tenke derfor at jeg skulle dra nytte av dette glimrende forum.

 

Pcen bør ikke koste mer en 5000. Ikke spesielt mye, men sviger bruker ikke pcen til spilling eller noe som skulle kreve masse ytelse så det burte vel gå håper jeg. Det er stort sett surfing og etter hvert lagring av bilder som er aktuelt. Jeg tenkte jeg skulle forhøre meg om det finnes et godt alternativ på nettbutikkene, da jeg forestiller meg at man får litt mer for pengene her enn på Elkjøp, som er alternativet for svigers.

 

Et par kriterier:

Det bør være 1 GB ram. Og det skal være med Windows XP.

Grafikkortet trenger ikke være det råeste som finnes.

Går det an å presse en flatskjerm med i prisen er dette bra men ikke absolutt nødvendig.

Pcen må leveres montert. Helst fra en nettbutikk som ikke er helt rotete når det gjelder service.

 

Håper det finnes noen der ute som har noen gode ideer. På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har fått i oppdrag av svigers å finne en passende maskin til de. For å si det først som sist: Svigers har ikke den fjerneste peiling på data. De har en gammel sak stående som de mer eller mindre er blitt lurt til å oppgradere og installere en sannsynlig kopiversjon av Windows Xp på.

Kanskje det er mulig å beholde den gamle skjermen og bruke den med den nye pc`n?

Lenke til kommentar
Her er Kompletts "studenttilbud" - mer enn bra nok for de eldre!

Komplett

Alternativt MPX noe tilsvarende (uten skjerm)

MPX

9332519[/snapback]

 

 

Takk for svar. Komplet sitt tilbud virker jo bra. Muligens noe overkill?

MPX sin maskin kommer i likhet med Komplett sin med Vista. Dette er jeg litt skeptisk til. Virker ikke MPX sin maskin litt svak for dette? Noen tanker om dette?

Lenke til kommentar
det er litt lite med 5000 for en stasjonær PC med skjermen. har du vurdert laptop i stedet ?!?!

9332520[/snapback]

 

 

Har tenkt litt på det. Men jeg tenker at man kanskje får litt mere data for pengene med en stasjonær enn en laptop.

 

Ett annet moment er at sviger har absolutt null peiling på data. Så når skjermen feks blir svart når de lukker laptoppen kan de tro den har gått i stykker og ikke at den er i dvalemodus. Dette er ting jeg må stille på og forklare de og det tar tid.

 

De kan bruke skjermen de har, man har veldig lyst på en slik fin flatskjem

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713
http://www.dinside.no/php/art.php?id=392857

 

Med andre ord, ikke hør på dem som sier at 5000 er "litt lite".

9333524[/snapback]

 

..det blir naturligvis dyrere når man ikke monterer delene selv.

Eksempelet fra Komplett innholder skjerm, skriver, tastatur og mus - tipper innsparing på ca 3000kr. I tillegg betaler man for garanti og support, montering, operativsystem, etc.

 

2000krs datamaskinen til Dinside er et fint alternativ, men det er ingen butikk som leverer den - og da faller vel valget på en annen.

 

Legg budsjettet gjerne på 3-4000kr for bare kabinett med innhold - om du har anledning. Sjekk gjerne de større databutikkene på nett (de er gjerne et bedre valg enn både Coop butikkene og Elkjøp/Expert).

Endret av Slettet+9812398713
Lenke til kommentar
http://www.dinside.no/php/art.php?id=392857

 

Med andre ord, ikke hør på dem som sier at 5000 er "litt lite".

9333524[/snapback]

jeg tror du må tilbake på skolen. selv om maskinen koster 2400, så kommer OS, tastatur, mus, høytalere, skjerm +++ i tillegg. ellers, noen må sette dette sammen og det tar noen timer også, selv om noen gjør det gratis for moro. da er vi vel over 5K.....

Lenke til kommentar
http://www.dinside.no/php/art.php?id=392857

 

Med andre ord, ikke hør på dem som sier at 5000 er "litt lite".

9333524[/snapback]

jeg tror du må tilbake på skolen. selv om maskinen koster 2400, så kommer OS, tastatur, mus, høytalere, skjerm +++ i tillegg. ellers, noen må sette dette sammen og det tar noen timer også, selv om noen gjør det gratis for moro. da er vi vel over 5K.....

9333943[/snapback]

 

Det var ikke ment som det endelige svaret, men et eksempel på hvor billig det kan være. Du har jo selv funnet eksempler på at man ikke trenger å gå over 5000.. så akkurat hvorfor er det jeg må "tilbake på skolen"?

Lenke til kommentar
De har en gammel sak stående som de mer eller mindre er blitt lurt til å oppgradere og installere en sannsynlig kopiversjon av Windows Xp på. Dette har de betalt hele 3000 kr for med det resultat at ingenting nå virker.

 

Hadde vært greit å vite hvilke deler denne maskina består av også. Fult mulig at den egentlig holder til deres bruk, og at alt som behøves er en reinstall av windows.

 

Trengs ingen Core 2 Duo for å legge kabal, surfe, sende e-mail...... :)

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar
De har en gammel sak stående som de mer eller mindre er blitt lurt til å oppgradere og installere en sannsynlig kopiversjon av Windows Xp på. Dette har de betalt hele 3000 kr for med det resultat at ingenting nå virker.

 

Hadde vært greit å vite hvilke deler denne maskina består av også. Fult mulig at den egentlig holder til deres bruk, og at alt som behøves er en reinstall av windows.

 

Trengs ingen Core 2 Duo for å legge kabal, surfe, sende e-mail...... :)

9339292[/snapback]

 

Hei.

 

Den er gammel. Husker ikke alle detaljene men den kjører vel med ca 128 MB og en resten av maskinvaren er i samme gate. De vil hjelp av en så kalt ekspert som instalerte XP og dermed røyk alt. Fra før hadde HDD tatt kvelden. Den er ikke vært å ofre en krone ekstra på.

Lenke til kommentar
www.dell.no er vel noe du kan sjekke ut.

Vet mine foreldre er meir en fornøyd.

Usikker på om du bare får Vista og ikkje XP då..

 

edit; blir nok med Vista ser det ut til ja.

Men, Dell 531 m/ 19" lcd for 5300.-

9335458[/snapback]

 

 

Dette tilbudet fra Dell så ikke så dårlig ut.

 

Er det noen andre som har noen tanker om dette er vært pengene??

9339019[/snapback]

 

 

 

....bump.... :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...