Gå til innhold

Quad core oppsett : Hvilken hovedkort?


LeXUS_

Anbefalte innlegg

Da er tiden moden for å oppgradere maskina . Den gode 939 cpu er klar for pensjon etter å gått 2.5 år i strekk .

 

Har vært ute av markedet ganske lenge ,må bestille hovedkort nu .Slik at jeg har det til helgen ?

 

Hvilken hovedkort og ram skal jeg velge . DDR3 er ikke aktuelt . Velg en DDR2 775 kort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Greit om du spesifiserer hva du har tenkt å betale.

 

ASUS P5K serien er jo noen nye og gode kort. Quadcore burde du lese litt om i de mange trådene her på forumet. Tullete spør du meg, med mindre du har kjempekompis med Adobe Creative Suite 3. Kjøp heller Intel Core2 Dou E6850 (3ghz).

 

P5K kortene trenger en BIOS update for å støtte DDR3 så vidt jeg skjønner. Slottene er helt like, så de passer om hverandre. Enig i at DDR2 er et godt kjøp for tiden da disse blir levert svært billig.

 

Kjøp noe billig og bra, hvis du ikke klokker og sånt holder et value-kit lenge!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg spiller litt innimellom ,men det er for det meste CS;source . Driver litt med Adobe og da er jo kjekt kjekt med 4 kjerner .

 

Venter noen måneder kan bli problematisk ja ,men jeg få sjekke litt rundt.

 

Har tenkt å bruke maks 2000 på kortet ,og da bør den være mye mye bedre en de til 1200-1300 .

Lenke til kommentar
P5K kortene trenger en BIOS update for å støtte DDR3 så vidt jeg skjønner. Slottene er helt like, så de passer om hverandre. Enig i at DDR2 er et godt kjøp for tiden da disse blir levert svært billig.

 

Kjøp noe billig og bra, hvis du ikke klokker og sånt holder et value-kit lenge!

 

Lykke til!

9331447[/snapback]

Bare rette litt på dette, slotene på DDR2 og DDR3 går ikke om hverandre, så man må velge enten eller. Dog finnes det combokort som P5KC, som har spor for både DDR2 og 3 (men kan heller ikke med det kjøre begge deler på en gang)

Det du kanskje tenker på Andylove, er støtte for Penryn, eller altså de nye 45nm Intel prosessorene og vil være LGA775 sokkel som nå.

Lenke til kommentar
Jeg spiller litt innimellom ,men det er for det meste CS;source . Driver litt med Adobe og da er jo kjekt kjekt med 4 kjerner .

 

Venter noen måneder kan bli problematisk ja ,men jeg få sjekke litt rundt.

 

Har tenkt å bruke maks 2000 på kortet ,og da bør den være mye mye bedre en de til 1200-1300 .

9331509[/snapback]

 

Det er ingen automatikk i at kort til 2000,- er bedre enn kort til 1300,-. Det kan være nøyaktig samme chip på hovedkort, men at kjølesystemer er forskjellig, ekstraustyr som trådløse moduler eller andre løsninger. Hvis du ikke skal bruke disse så er det bare tull å bruke ekstra kr på det.

 

Og ja, jeg tok feil i at DDR3 og DDR2 går om hverandre, var vel ikke slik jeg mente det, men at slotene er like.

 

Men det er ikke mine penger, bare skriver tilbake siden du spør her ;)

Lenke til kommentar

Nå føler jeg meg litt som en kverrulant her, og mulig jeg bare misforstår, men minne-slotene er jo heller ikke like, utover at de har samme avlange form. Det er ikke fysisk mulig å sette DDR3 i DDR2 slot eller omvendt.

 

Men utover det støtter jeg ditt syn (andylove) vedrørende dette med pris og ytelse. Om det ikke er snakk om et klokkekort/behov for utstyr, har man lite igjen for pengene på de dyreste. Det er vel i grunn som det meste annet av hardware at man betaler uforholdsmessig mye for veldig lite ekstra på dyrere modeller.

 

Om jeg absolutt skulle ha Gigabyte, hadde jeg personlig gått for det ga P35 DQ6 som tommen_h nevner. Men på den annen side er det som andre har nevnt nesten meningsløst hva jeg ville valgt når vi ikke vet hva du trenger/vektlegger.

 

Selv har jeg forøvrig et Asus P5K Deluxe som jeg er veldig fornøyd med til overklokking av Quadcore. Vil ikke påstå at det er noe bedre enn Gigabyte, men det er helt generelt ikke noe lurt å være alt for merkebevist på hardware, bare spør alle de tidligere AMD fansen som sitter med halsen full av kameler nå... :p

 

Men tror du må komme med litt mer info om dine behov og ønsker, dersom du skal få noe veldig gode råd LeXUS_ :)

Lenke til kommentar

Er(var) selv AMD tilhenger ,har aldri hatt selvbygd pc med Pentium .Q6000 blir den første -.- Men jeg er ikke så overivrig at jeg velger et dårligere produkt -

 

Skal vente 2-3 uker før jeg bestiller. Må jo gi AMD en sjanse ,det er store muligheter for at de har kommet seg opp fra grøfta ,hvis ikke ; da går jeg over til the dark side .

 

Men jeg har klart å velge hovedkortet ; GIGABYTE GA-P35-DQ6 Silent Pipe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...