Gå til innhold

Trenger man så bra CPU for å dekode HD?


Anbefalte innlegg

Jeg har en maskin med AMD Barton 2,5+ med 1024MB minne som jeg tente jeg skulle bruke som HTPC.

Jeg leser at "alle" anbefaler rask CPU, men trenger man egentlig det?

Holder det ikke med et skjermkort som koder bilde?

 

Har noen erfaringer med gammel CPU (og et oppegående skjermkort) som klarer å kjøre HD materiale?

- Fortell

 

 

Det er kanskje et problem at hovedkortet har AGP.

Jeg finner (så langt) ingen AGP skjermkort med HDMI kontakt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nVidia 8600/8500/8400-serien er vel den som er best på dekoding i hardware, men der sliter du vel litt med å finne AGP ?

 

ffdshow og xvid er jo ganske optimalisert for HD, så du kan jo teste de nyeste versjonene av disse.

 

Ellers anbefaler jeg å sjekke ut http://www.coreavc.com

 

Men.. det spørs om maskinen din takler det. Synd du ikke får denne som trail for å teste.

Endret av tole
Lenke til kommentar

Jepp. Det tror jeg løsningen min ligger.

 

Testet http://www.coreavc.com på maskina slik den er i dag.

HD materialet ble plutselig mye bedre, men fremdeles litt hakkete.

 

Noen med "treig" maskin som har testet Radeon HD 2400?

Skulle vært kult å få det bekreftet at det går, før jeg bestiller den.

Endret av TBJ
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Jeg leser at "alle" anbefaler rask CPU, men trenger man egentlig det?

Holder det ikke med et skjermkort som koder bilde?

9319256[/snapback]

 

Nei, man trenger ikke en rask CPU, men det er likevel anbefalt.

 

For eksempel kan du få et m-ATX hovedkort med integrert grafikkbrikke for ca. kr 500. I tillegg får man en kraftig prosessor for ca. kr 700. Etter en slik investering sitter man igjen med komponenterr som senere lett kan oppgraderes, for eksempel ved å sette inn et kraftigere skjermkort i PCI 16x sporet. I tillegg vil man med en kraftig CPU kunne dekode alle formater og bruke hvilken som helst dekoder. Maskinen vil også generelt være raskere, når det benyttes til andre ting enn grafikkintensive oppgaver. F.eks. encoding m.m.

 

Alternativet med å benytte den gamle maskinen du har fra før, og bare oppgradere til et nytt skjermkort, koster omtrent det samme. Denne løsningen har derimot sine ulemper. For eksempel får man bare hardware dekodingstøtte for de formatene som støttes. Det er ikke alle kort som støtter alle formater, og hvem vet hvilke formater som kommer i morgen. Man er også bundet til å bruke spesifikke dekodere (f.eks. PureVideo hvis man har et nVidia skjermkort) for å dra nytte av hardware dekodestøtten. Etter en oppgradering av skjermkortet vil man ikke få noen generell forbedrelse i ytelse på maskinen på andre områder. Et AGP kort vil du heller ikke få brukt for når du senere vil måtte oppgradere CPU, dvs. man kjøper en utdatert teknologi.

 

Støy er viktig for mange når en PC står i stuen. Ved å velge et nytt hovedkort med integrert grafikk og en kraftig CPU, får man totalt sett lavere strømforbruk enn dine eksisterende komponenter. Dedikert grafikkort kan gjerne bruke like mye strøm som hovedkort og CPU til sammen. Lavere strømforbuk = mindre varmeutvikling = mindre støy.

 

Svaret på spørsmålene dine blir derfor:

Trenger man en rask CPU? Nei.

Holder det med et skjermkort som koder bilder? Ja (tja).

 

"Alle" anbefaler rask CPU? Ja, riktig.

Lenke til kommentar
Noen med "treig" maskin som har testet Radeon HD 2400?

Skulle vært kult å få det bekreftet at det går, før jeg bestiller den.

9346310[/snapback]

Fant denne på en anandtech.com test:

 

15167.png

 

Grafene viser CPU bruk'en på en "gammel" Intel Pentium 4 560 (3.6GHz) når de kjører en H.264 film kodet i 1080i med 25 Mbps bitrate, og de konkluderer følgende:

"All we can say for sure is that, once again, GPU accelerated bitstream decoding is necessary to watch H.264 content on older/slower hardware."

 

Gjelder dog 2600XT og ikke 2400 pluss prosessoren er den del kraftigere enn hva du (og jeg) har, så vil fremdeles vært greit å høre i fra en som faktisk har testet dette med dårligere CPU.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har AMD 64 3000+ og 1GB DDR400. Skjermkortet jeg har er HD 2400PRO AGP. Har testet en Matrix-film med h.264 1080i og det går fint. Bruker PowerDVD 7.2 og ATi 7.8 drivere på vista media center (spilles av med my movies 2).

 

edit: kjøpte med et DVI->HDMI adapter til en hundrings, siden det ikke følger med skjermkortet.

Endret av goli4th
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...