Gå til innhold

Bra funksjon i VideoWave som ikke finnes i Premiere 6.01?


Anbefalte innlegg

I VideoWave 4.0 kan man hente inn en DV-film (evt. en Hi8/analog film via DV kamera) for redigering.

Det mest praktiske er å hente inn hele filmen (60-90 min) og redigere denne på pc'en.

VideoWave har her en svært nytting funksjon - som deler opp filmen i klipp for deg.

Splittingen i klipp skjer automatisk og du kan angi densiteten på "klippskillene".

Programmet finner som regel alle steder i filmen hvor du har stoppet kameraet - for så å starte å filme noe annet.

Så er det bare å redigere hvert av disse klippene.

 

I Premiere må man så vidt jeg vet finne alle disse klippene selv - hele tiden med utgangspunkt i hele filmen på 60-90 minutt.

Svært tungvindt og tidkrevende - noen som har en bedre løsning?

 

Premiere ser ut til å basere dette på at man skal hente inn klipp fra kameraet - ikke hele filmen.

Dette er tungvindt, tidkrevende, sliter på kameraet og er umulig når man henter inn film fra et analogt kamera via DV kameraet!

 

Eneste problemet jeg har er på min pc får jeg av og til forstyrrelser (ikke framedrops) både på innlesing og skriving av film (DV inn/ut) fra VideoWave. Har foreløpig ikke fått disse problemene med Premiere og har foreløpig heller ikke disse problemene på en annen pc.

 

Men som sagt - Premiere ser ut til å mangle funksjonen som automatisk deler opp filmen i klipp, og er derfor tungvindt og tidkrevende å bruke!

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Anton på 2002-01-02 12:53 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig mener jeg at denne ikke er en god løsning. Fordi man får da veldig mye digital film på harddisken. I stedet for å ta seg bryet med å sette inn og ut punktet på de klippene du vil ha. Du vil bli forbauset over hvor enkelt og raskt det er. Og da slipper du unødvendige klipp på hdd'en din, noe som gjør at du kan få mer plass til det du skal redigere. Samt at selve redigeringen går raskere, fordi du allerede har satt "grovt" inn og utpunkt på scenene dine.

 

Med andre ord, den jobben det tar å sette inn og utpunkter får du igjen når du redigerer, fordi det går fortere. Så jeg er ikke enig i at dette er en god funksjon.

Lenke til kommentar

Må bare si meg helt uenig.

 

Grovt inn og utpunkt får du når programmet deler opp filmen i naturlige klipp/sekvenser.

Du får også en god oversikt over hva filmen inneholder + gjerne også dato og tid på bildene da endel analoge kameraer har mulighet for å legge inn dato og evt. tid noen sekunder i starten på filmen hver gang datoen skifter - eller kasetten blir byttet (er mulig med mitt gamle Hi8 Hitachi kamera - svært nyttig funksjon).

 

Med hardisker på 80Gb til under 2000,- ser jeg ikke plass som noe problem. Selv laptopper kan man få med store disker. Men det er et poeng hvis diskplass er et problem.

På min 80Gb disk har jeg plass til flere timer film. 1 time tar ca. 13-14Gb.

 

Å sette inn og utpunkter er så vidt jeg vet ikke mulig når du henter inn (gamle filmer) fra et analog (Hi8) kamera via et DV kamera (eller eget digitaliseringskort). Har selv Sony DCR-PC9 hvor dette fungerer fint.

Dette er også meget tidkrevende og "sliter" unødig på kamera og tape med (mekanisk) spoling frem og tilbake i forskjellige hastigheter.

 

Når du får filmen delt opp i klipp går det mye raskere å klippe ut fra disse igjen på disken - (elektronisk) spoling tar liksom ikke lengre tid enn å flytte en markør og involverer lite mekaniske deler (kun hd'en).

 

Men det er jo greit å få bekreftet at dette altså ikke er mulig å gjøre i Premiere.

 

For redigering av "familiefilmer" finner jeg Premiere tungvindt å bruke - men hvis man skal lage spesielle sekvenser med effekter, lyder og masse fanzy greier har nok Premiere flest muligheter.

 

Men for all del - kom med motargumenter.

Jeg har mye å lære!

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg holdt på med redigering i mer en 14 dager. julegave til meg selv Studio dv 7.

jeg synes det funker kjempefint :smile:

du kan spille helle filmen inn på disken etter selvbestemt tid F.eks 25min den deler da opp filmen i flere klipp som gjør det enklere å redigere.Hvertfall for nybegynere. :smile:

Etter hva jeg kan se så er ikke klippene like lange så den senser når jeg har pauset filmingen :smile:

 

Så nå spør jeg meg .....Hvorfor har jeg ikke begynt med dette før :smile:

morro er det også.

Lenke til kommentar

Visst er det moro!

Høres ut som Studio DV har tilsvarende funksjon ja.

Du kan sikkert justere følsomheten for når den finner klipp - dvs. hvor mye forandringer det skal være i bildet før det blir registrert som nytt klipp.

I videowave er standard 50 (%?) som kan justeres fra 0 til 100.

Det er klart enklere å redigere og man slipper som sagt unødig slitasje på kameraet (hvor spolingen også går mye tregere).

Premiere virker litt "gammeldags" når programmet er lagt opp til å hente ut klipp fra kameraet.

Det er en stund siden diskene ble så store og billige at dette er unødvendig.

Programmet burde i det minste hatt en funksjon som gjorde det mulig å hente klipp fra en fil i stedet fra kameraet. Slik det virker nå må man for hvert "ferdige klipp" hente dette fra den fulle filmen - svært tungvindt og lite oversiktlig.

At programmene selv finner klipp/sekvenser er noe av det nyttigste for en som skal redigere "familiefilmene".

Dette mangler dessverre i Premiere (som selges til ca. 6000,-?). VideoWave 4.0 SE kom med et FW-kort som i sum kostet ca. 500,-. Programmet kan oppgraderes til fullversjon med noen flere muligheter for ca. 500,-.

Skulle gjerne prøvd Studio DV også...

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-03 09:53, Anton skrev:

Visst er det moro!

Høres ut som Studio DV har tilsvarende funksjon ja.

Du kan sikkert justere følsomheten for når den finner klipp - dvs. hvor mye forandringer det skal være i bildet før det blir registrert som nytt klipp.

I videowave er standard 50 (%?) som kan justeres fra 0 til 100.

Det er klart enklere å redigere og man slipper som sagt unødig slitasje på kameraet (hvor spolingen også går mye tregere).

Premiere virker litt "gammeldags" når programmet er lagt opp til å hente ut klipp fra kameraet.

Det er en stund siden diskene ble så store og billige at dette er unødvendig.

Programmet burde i det minste hatt en funksjon som gjorde det mulig å hente klipp fra en fil i stedet fra kameraet. Slik det virker nå må man for hvert "ferdige klipp" hente dette fra den fulle filmen - svært tungvindt og lite oversiktlig.

At programmene selv finner klipp/sekvenser er noe av det nyttigste for en som skal redigere "familiefilmene".

Dette mangler dessverre i Premiere (som selges til ca. 6000,-?). VideoWave 4.0 SE kom med et FW-kort som i sum kostet ca. 500,-. Programmet kan oppgraderes til fullversjon med noen flere muligheter for ca. 500,-.

Skulle gjerne prøvd Studio DV også...


 

Da jeg kjøpte Studio dv7 fulgte det også med et FireWire kort. jeg ga 1500 for det på Spaceworld"Komplett" på Stovner var helt utsolgt på ALT desvere....

etter XP hadde selv funnet instalert kortet, da jeg plugget i kameraet fikk jeg spørsmålet hva vil du gjøre nå Studio 7 eller windows moviemaker eller take no action :smile: så enkelt kan det være :smile:

Lenke til kommentar

Anton:

Når jeg skriver grovt inn/ut punkt så mener jeg litt under sekundet feil. Man kan bruke storyboardet til å få en "fin" oversikt over hele tapen. Forutsetter at vi snakker om dv taper her. Dersom man skal gå via analogt utstyr, ja da er det en helt annen sak.

Jeg har også Studio 7, og bruker det av og til. Men redigeringen gjøres i all hovedsak med premiere, et program jeg liker svært godt. Det eneste som matcher det, og som faktisk er MYE bedre. Dersom man ser til profesjonelt utstyr, er avid sine programserier.

Men mange sier det er vanskelig, tidkrevende osv. når man skal capture video, men dette er først og fremst tidkrevende fordi man filmer mye. Jeg har også en 80 gb hdd, og en 30gb hdd på laptopen min, men jeg er ikke interessert i å fylle den med mye unødvendig film/video bare fordi jeg ikke gidder å ta meg bryet med å ta capture på kun de tingene jeg trenger, i stedet for å ta hele filmen.

 

Men dette er en smakssak, og varier fra person til person. Men med store prosjekter, er det klart en fordel å gjøre capturen skikkelig. Og jeg jobber med store og mange prosjekter samtidig. Og kan derfor ikke fylle hele hdd'en med video. Har man kun et prosjekt eller to så er ikke fremgangsmåten din et problem.

 

Mvh

Kenneth

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...