Gå til innhold

Cokin P holder og Hitec filter - passer de?


Anbefalte innlegg

Cokin sitt P holder er på 84 mm etter det jeg har forstått og passer til Cokin sine filtre. Ifølge flere tråder her anbefales ikke Cokin filtre, men Hitec som visstnok er av litt bedre kvalitet. Imidlertid er Hitec sine filtre 85 mm, kan disse trøkkes inn i en Cokin filter holder uten at de ødelegges? Noen som har erfaring med dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har jeg ingen erfaring med, men det finnes enda flere firkantsystemer. Lee er også regnet som meget bra, og de tror jeg passer i Cokins. De har norsk importør, men jeg husker ikke hvem.

Ser at flere på dotten bruker Lee, uten at det nødvendigvis sier noe om kvaliteten.

Edit: Tror jeg tok feil der. De har 100mm størrelse. De er likevel verdt en titt. Liker godt den kompendiene de har til det systemet.

http://www.exposervice.no/index.php?page=F...ee+filtersystem

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Har Cokin P holder og HiTech GND filtre selv. Funker bra, men litt trangt i begynnelsen. Etter at jeg brukte de en par ganger, begynte de å gli bedre.

 

Har også Singh Ray Rev. ND Grad, som glir bedre med en gang.

9313330[/snapback]

 

Hvor kjøpte du disse filtrene som passer til Cokin?

Syns du Singh Ray filterne er BETYDELIG bedre enn Hitec sine?

Bruker du graderte gråfiltre i steden for pola filter?

Lenke til kommentar
Har Cokin P holder og HiTech GND filtre selv. Funker bra, men litt trangt i begynnelsen. Etter at jeg brukte de en par ganger, begynte de å gli bedre.

 

Har også Singh Ray Rev. ND Grad, som glir bedre med en gang.

9313330[/snapback]

 

Hvor kjøpte du disse filtrene som passer til Cokin?

Syns du Singh Ray filterne er BETYDELIG bedre enn Hitec sine?

Bruker du graderte gråfiltre i steden for pola filter?

9316699[/snapback]

 

Kjøpte filtrene fra B&H Photovideo. Kostet rundt 40$ hver.

 

Singh Ray filtret kjøpte jeg direkte fra Singh Ray. Kostet rundt 100$.

 

Syns Singh Ray er bedre enn Hitech( mer nøytral farge). Begge er mye bedre enn Cokin sine egne. De er også mye mer solide.

 

GND filtre og polafiltre har forskjellige bruksområder. Polafiltre bruker jeg for å fjerne reflekser og for å øke kontraster , spesiellt i himmelen( gir himmelen en sterkere blåfarge) Av og til bruker jeg polafilter i stedet for ND filter for å få til lengre lukkehastigheter. GND filtre bruker jeg for å øke det dynamiske omfanget i et bilde. Syns de er spesiellt bra til bilder av solnedgang og soloppgang ved sjøen og fjellet. Mye av dette kan gjøres med HDR, men syns man får en mer realistisk effekt ved å bruke GND filtre når det er snakk om bilder med ting i bevegelse( som f. eks. vann).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...