Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Skal ha meg switch


Anbefalte innlegg

Ser på psdata.no at die har en Unex Switch 16-Port 10/100Mbit N-Way , SD160S

Koster berre 789.. Duger denne? Skal berre bruke den til hjemmelan osv....

 

UNEX NIC PCI 10/100Mbit TPO WOL , ND010W 100kr

må ha meg et nettverkskort... Trenger vel ikkje noke dyrare enn dette

 

Cc Patchcable Cat.5+ UTP 25m, C5-154GY-25M

kr 159

 

Kabelen duger vel ogspå?? Eller

 

Takk for all hjelp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Unex er ikke et bra merke, men man får jo kontakt :)

 

Skal det bare være hjemme trenger du jo ikke de mest fancy sakene.

 

Kabelen er helt grei. Kabler er oftest greie. Så lenge du passer på at det er Kategori 5 (Cat 5). Og du trenger heller ikke skjermet kabel hvis du bare skal ha et hjemmelan.

Lenke til kommentar

Hey.

 

Enig. En svitsj er en svitsj, men det er klart at svitsjene som er beregnet på "profesjonell" bruk (les: dyre) har en helt annen teknologi for å håndtere pakker som blir sendt gjennom seg. Man har seffen også flere "funksjoner" på disse.

 

Men skal du virkelig fleske til med en 16 porters asså? Ja, ja - er det ikke like fett med en 8-ports da? Sjelden det passer for alle 16 kompisene på en gang lissom :)

 

Hva med den til 345,- ? (Unex Switch 8-Port 10/100Mbit N-Way)

 

 

Tronaldo

Lenke til kommentar

Jeg hadde en Unex svitsj, den modellen som kom ut før den du har der. Den gikk i stykker etter ca. ett år, dreiv å klikka litt før den gikk helt i stykker. Sendte den inn og fikk ny, den modelle du har der. Vet ikke om den er av samme dårlige kvaliteten. Har bare hatt den i 2 mnd.

 

Ville heller ha kjøpt SMC hvis jeg kunne ha gjort det. Produkene dems er mer gjennomført og av bedre kvalitet.

Lenke til kommentar

De fleste billige switcher har samme hastighet på uplink som på de andre portene (uplink porten er ofte siste port på switchen).

Husk at nettverket da blir segmentert og at backbonet mellom switchene = 100Mbs. Internt i EN switch er backbonet minst 100Mbs x antall porter.

 

For dere som kanskje ikke skjønte dette betyr det at EN switch som oftest gir bedre ytelse enn 2 koblet sammen.

:D

Lenke til kommentar
Vil jeg merke noen forskjell om det er et bedre merke da? En 100 mbit svitsj er jo en svitsj........

 

mer feil kan man ikke si det, en unex switch ol. er langt unna de beste på pris (dyre) og kvalitet. De er ikke i nærheten av feks Cisco etc; men til normal bruk for oss er det helt fint, så en switch er ikke en switch, det er en grunn til at cisco er svinedyre.... :wink:

Lenke til kommentar
Vil jeg merke noen forskjell om det er et bedre merke da? En 100 mbit svitsj er jo en svitsj........

 

mer feil kan man ikke si det, en unex switch ol. er langt unna de beste på pris (dyre) og kvalitet. De er ikke i nærheten av feks Cisco etc; men til normal bruk for oss er det helt fint, så en switch er ikke en switch, det er en grunn til at cisco er svinedyre.... :wink:

 

Du får jo cisco 2950T-24 (24x 10/100 + 2x 10/100/1000) for 5500,- +mva. Grunnen til at cisco er dyrere er at alle cisco switcher har management, du finner ikke noe særlig billigere 24 porter med management og 2x 1000mbits porter på markedet i dag. Cisco har skjønt at prisene må ned. Det cisco er overlegne på er backbones med mye trafikk, der banker de all konkuranse, når det gjelder småswitcher så funker det meste bra. Alle cisco switcher har jo også støtte for VLAN, port trunking, Fast EtherChannels, port mirroring++++ De har også et gratis verktøy for konfigurering av "småswitchene" sine (alle som ikke er modulbaserte; 1900-, 2900-, 2950-, 3500-, 3550-Series) hvor man konf'er alt fra en switch via en java console. De har også mulighet for oppsett av varsling via MAIL på alt mulig.

 

Har sjøl en unex 16porter og har søtti på LAN med 5 ftp servere hvor 5 pc'er sto kobla opp mot hver av server'ne og lasta ned @ 11MB/s. En slik billigswitch er det beste for en "nybegynner" på nettverk.

Lenke til kommentar
jaja.. har allerede bestilt unex switchen no.. satser på at den funker.. :wink:

 

funker gjør den nok.....hvis ikke posten tror det er en fotball da.... :rofl:

 

Joda, jeg behandler ikke ting "pent" for å si det slik. Switchen har vært med meg på utallige lan og den blir bare montert ned fra veggen og kasta i bagen sammen med alt anna dritt og er det siste som blir lagt i bilen før jeg smeller bagasjerommet igjen (skjønner ikke hvorfor det alltid blir litt for fullt der). Skal man kjøre standard overlevelsestest på ting, send det til meg :yes::yes::yes::yes::yes::yes::yes:

Lenke til kommentar
Vil jeg merke noen forskjell om det er et bedre merke da? En 100 mbit svitsj er jo en svitsj........

 

mer feil kan man ikke si det, en unex switch ol. er langt unna de beste på pris (dyre) og kvalitet. De er ikke i nærheten av feks Cisco etc; men til normal bruk for oss er det helt fint, så en switch er ikke en switch, det er en grunn til at cisco er svinedyre.... :wink:

 

Du får jo cisco 2950T-24 (24x 10/100 + 2x 10/100/1000) for 5500,- +mva. Grunnen til at cisco er dyrere er at alle cisco switcher har management, du finner ikke noe særlig billigere 24 porter med management og 2x 1000mbits porter på markedet i dag. Cisco har skjønt at prisene må ned. Det cisco er overlegne på er backbones med mye trafikk, der banker de all konkuranse, når det gjelder småswitcher så funker det meste bra. Alle cisco switcher har jo også støtte for VLAN, port trunking, Fast EtherChannels, port mirroring++++ De har også et gratis verktøy for konfigurering av "småswitchene" sine (alle som ikke er modulbaserte; 1900-, 2900-, 2950-, 3500-, 3550-Series) hvor man konf'er alt fra en switch via en java console. De har også mulighet for oppsett av varsling via MAIL på alt mulig.

 

Har sjøl en unex 16porter og har søtti på LAN med 5 ftp servere hvor 5 pc'er sto kobla opp mot hver av server'ne og lasta ned @ 11MB/s. En slik billigswitch er det beste for en "nybegynner" på nettverk.

 

altså mitt poengt var bare at en switch ikke er en switch, unex, 3com dlink funker til mye.

Men som du sier, cisco banker alt og alle på alt innen nettverk, men det var prisen da...., ikke noe for private som skal ha et lite nettverk uten noen spesielle behov....

Lenke til kommentar

Har fått den no.. .Virker som den funker...... Har ikkje råd til noke dyrare uansett og må ha 16 porter... Så den vart Unex shitt.....

 

Hadde litt problem med og koble den til en annen switch og ringde til psdata.no ..... Der begynte han support fyren og spørr om korfør eg kjøpte switch når en hub gjor samme nytten?

Svarte at en switch er jo vel raskere....... Rar fyr... Ka hadde det vel md spørsmålet mitt å gjere? :grumpy:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...