Gå til innhold

Tips til ny telefon og operatør ...


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Dagen har endelig kommet da min gamle Siemens telefon har sluttet å fungere. Nå skal jeg bytte ut både denne og kontantkortet og trenger derfor litt hjelp. Jeg skal kjøpe meg en sponsa telefon og trenger derfor tips om både telefon og operatør. Jeg stiller følgende kriterier til telefonen:

 

1. Fargeskjerm

2. Polyfonsike ringelyder

3. MMS

4. Helst Java

5. Helst kalender

5. Utskiftbare bakgrunssbilder

 

Blåtann, IR, kamera ... interesserer meg ikke da min forrige telefon var proppfull av fancy greier som jeg aldri brukte allikvel :oops: Den telefonen jeg har tenkt mest på til mitt bruk er Ericsson T300.

 

Dersom noen kan gi meg gode tips til hvilken telefon jeg bør kjøpe, hvilken operatør jeg bør velge og hvor jeg bør kjøpe denne, så blir jeg meget fornøyd :woot: Men dersom dere ikke liker slike poster som denne så beklager jeg det (jeg har lest gjennom gamle poster her men kom liksom ikke helt i mål). Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, egentlig er det bare 3510i og t300 som har alle de kriteriene du stilte... Dvs. t300 har jo verken kalender eller java, men da til gjengjeld huskelapper og nedlastings mulighet for spill (og kanskje programmer i fremtiden...) Nokia 3510i har jo java og sånn, men sliter på andre områder som feks. batteri og oppløsning på skjerm som er betraktelig lavere enn på t300, og har fått betydelig dårligere testresultat enn t300.

 

Jeg ville valgt t300!

Lenke til kommentar

Batteriet på 3510i er ikke noe dårligere enn på t300.

 

Når Sony Ericsson sier 300 t stanby er det kun når du ikke engang puster på telefonen, mens den øigger stille i verdens høyeste tårn med verdens beste dekning!

 

Jeg vet at oppløsningen er lavere på 3510i, men den har til gjengjeld 4096 coler vs 256 color som er på t300...

 

Men uansett vil jeg anbefale deg T300, den får du mest for pengene for.

Lenke til kommentar

Har selv bestillt en T300 og venter spent.Den kostet 976kr med abo.Ville gått for T300,3510i er bare en 3510 med fargeskjerm og 3510i`en har lavere oppløsning enn T300,derfor får den ikke mye ut av de 4096 fargene.T300 har dessuten 24 kanalers MIDI.Kjøp T300,det er mitt råd.

Lenke til kommentar

Valget skulle være enkelt: Siemens S55 :)

 

T300 og 3510i oppfyller ikke kravene dine, men S55 gjør det. T300 har ikke java, 3510i har ikke kalender eller skikkelig MMS. Bakgrunnsbilder er det vel så som så med på den også...

 

dennis88: hvis du hadde sett t300 og 3510i ved siden av hverandre ville du oppdaget at 3510i ikke har bedre display. 256 eller 4096 farger gjør ingen forskjell på et display med så liten oppløsning.

 

På S55 kan du legge inn egne wallpapers, logoer, skjermsparere, animasjoner, ringetoner, farge-skjemaer osv.. alt er gratis og du kan legge det inn med datakabel, IR, Bluetooth eller WAP. Kjøper du 3510i kan du bare glemme slikt.

 

Kjøper du T300 kommer du trolig til å angre, siden den ikke har java. Tro meg, java kommer til å ta av i norge snart. Per idag er det desverre ingen som selger java der, men det kommer i løpet av februar (bl.a midlet.com)

Lenke til kommentar

enig med molna :)

har prøvd s55 i emulator, og bestemte meg for å kjøpe den med en gang!

sitter bare og venter på den nuh... ;)

den har både kalender og java, og den har vel bedre støtte for bakgrunnsbilder etc enn Nokia og Sony Ericsson sine telefoner.

du får også de fleste steder med kamera når du kjøper den, og også datakabel.. :D

jeg vil ihvertfall anbefale den!

Lenke til kommentar

Du får mye mer for pengene hvis du kjøper en t300.

 

T300 koster ca. 2000kr uten abb. mens s55 koster ca. 3200kr uten kamera.

 

Dessuten har t300 støtte for å laste ned nye spill med "mophun" enginen, og den er mye bedre til spill enn hva java er.

 

Dessuten er de polyfoniske tonene i t300 bedre enn i s55.

s55 har 16 toner samtidig mens t300 har 24 toner samtidig.

Og tonene i t300 høres bedre ut, enn tonene i en s55 (har hørt begge samtidig).

 

En annen ting jeg så som var bedre på t300 var skjermen, den viste fargene mye bedre enn s55'en.

 

Dessuten var opp tasten på s55 veldig dårlig, det virket som om noe var i veien med tasten, og den ville ofte ikke reagere når jeg trykket.

Dette var også på en annen s55 jeg testet i butikken, og det virker som et hardware problem.

 

Dessuten har t300 utskiftbare deksler, slik at hvis skjermen blir ripet opp, er det bare å bytte deksel og så er den som ny igjen.

Det kan du ikke gjøre med s55, så hvis den ble ripet opp, blir det ganske tungvint med å få fikset det.

 

Jeg ville absolutt gått for t300, istede for å betale 1200 kr mer for en s55.

Lenke til kommentar

- Java er mye bedre enn Mophun, dessuten finnes det mange ganger flere java-spill. Litt treigt av SonyE og ikke kaste seg på java-standarden egentlig. Mange av Mophun-spillene er faktisk java-spill som er 'porta' til Mophun...

- 24 eller 16 toner, du hører ingen forskjell (jeg har både S55 og T300 her og er ikke enig med deg)

- en skikkelig mobil har ikke utskiftbare deksel, det gjør den bare større ;)

 

S55 får man for under 3000,- uten abb.

Wintermuthe skulle vel uansett kjøpe den m abb, så da blir prisen endel lavere :D

Lenke til kommentar

 

Kjøper du T300 kommer du trolig til å angre, siden den ikke har java. Tro meg, java kommer til å ta av i norge snart. Per idag er det desverre ingen som selger java der, men det kommer i løpet av februar (bl.a midlet.com)

 

Hvorfor kommer jeg til å angre? (si at jeg kjøper T300)

Okei, med java kan du laste ned spill. Det kan du med T300 også

 

Jeg forstår at du kan laste ned programmer til mobilen din med java, men hva slags programmer skal det være? Kan ikke du komme med noen konkrete (nyttige) eksempler? Dvs jeg er ikke interessert i å laste ned en kaloriteller for 50kr..

 

 

En ting; Siden T300 har en måte å laste ned spill på, burde det ikke være mulig å laste ned programmer også? (selv om dette ville være mindre utbredt en JAVA/J2ME

Lenke til kommentar
Jeg forstår at du kan laste ned programmer til mobilen din med java, men hva slags programmer skal det være? Kan ikke du komme med noen konkrete (nyttige) eksempler? Dvs jeg er ikke interessert i å laste ned en kaloriteller for 50kr..

 

vel, du finner nok langt mer nyttige ting enn kaloriteller i javaverdenen...

ting som kan være nyttige er valutakalkulatorer, enhetsomregnere (f.eks km til m), ordlister osv... alle er selvsagt ikke sinnsykt nyttig i alle situasjoner, men det meste er vel nyttig til sin tid (ikke den kaloritelleren som en eller annen mobil kommer med innebygd snart da, den kaller JEG ihvertfall unyttig. men det er vel noen som trenger den óg :p )

Jeg går ihvertfall heller for Java enn Mophun, siden Mophun bare er for Sony Ericssons telefoner (eller tar jeg feil der?), og det da derfor vil bli laget flere applikasjoner for Java, siden det finnes på "alle andre" produsenters mobiler...

Lenke til kommentar

Vel, hvis han skal betale 3000kr kan han like gjerne kjøpe en nokia 5100 som er mye bedre enn s55 hvis du ikke skal ha bluetooth.

 

Skjerm: på 5100 er den på 128x128 pixler med 4096 color vs 80x101 pixler med 256 color på s55. 5100 er en klar vinner!

 

Minne: minnet på 5100 er større enn på s55

Det ene minnet på 5100 er på 725kb og det bruker man til java program/spill, MMS meldinger, ringetoner og bilder, mens det andre minnet kan lagre opptil 150sms eller opptil 50 bildemeldinger eller opptil 300 adresser eller opptil 250 kalender notater eller opptil 30 "to do lists".

S55 har 719kb som brukeren kan bruke, men da brukes også minnet opp hvis man lagrer sms'er, adresser og kalender notater og lignende.

Her er også 5100 en klar vinner!

 

Begge telefonene har Java, men som du sier så vil det slå ann og da er det kjekt med litt ekstra minne ;)

 

Nokia 5100 er støtsikker, støvsikker og vannavvisende, det er absolutt ikke s55.

 

5100 har innebygd stereo FM radio, og man kan høre på radio med den innebygde høyttaleren i 5100 slik at flere kan høre, det har ikke s55

 

5100 har innebygd lommelykt(!) Det har ikke s55

 

5100 har lydmåler, termometer og kalori måler(!) Det har ikke s55

 

5100 har utskiftbare gummierte deksler, det har ikke s55

 

5100 har en digital klokke som skjermsparer istede for den ekle analoge til siemens s55.

 

Ellers er de ganske lik funksjonsmessig utenom at s55 har bluetooth, og den kan spille 16 toner samtidig, istede for 4.

 

Jeg ville uten tvil gått for 5100 :D

Lenke til kommentar

dennis88:

 

minnet på s55 er vel i underkant av 1MB...

 

lommelykt, lydmåler og kalorimåler har ihvertfall JEG ekstremt lite bruk for på en mobil.

 

skjermspareren på s55 kan byttes ut med hvilken som helst gif-animasjon, eller en helt blank skjerm eller noe sånt, for å spare på strømmen

 

dessuten, så har 5100 etter min mening, et ekstremt stygt design.

s55 er mye penere, kulere, og råere ;)

men akkurat DET er selvsagt MIN mening

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...