Gå til innhold

Feil når jeg prøver å åpne RAW (NEF)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Adobe kommer med oppgraderinger til Cameraraw etterhvert som nye kameramodeller blir lagt til. Denne må man oppgradere for at Photoshop skal kunne lese raw filene. Den siste utgaven er 4.1, og denne fikk støtte for følgende kameraer:

Canon EOS-1D Mark III

Fuji FinePix S5 Pro

Nikon D40x

Olympus E-410

Olympus SP-550 UZ

Sigma SD14

Phase One H 20

Phase One H 25

Phase One P 20

Phase One P 21

Phase One P 25

Phase One P 30

Phase One P 45

Cameraraw støtter photoshop, photoshop elements og premiere elements.

Jeg har aldri hørt om at programvare som medfølger kamera sørger for støtte til photoshop. Om det så gjør, har jeg lært noe nytt i dag, men jeg tviler sterkt på akkurat det.

Lenke til kommentar
Jeg har aldri hørt om at programvare som medfølger kamera sørger for støtte til photoshop. Om det så gjør, har jeg lært noe nytt i dag, men jeg tviler sterkt på akkurat det.

9307570[/snapback]

 

Da har du lært noe nytt i dag :) Nikons programvare sørger også for Photoshop-støtte.

 

Edit: etter at jeg installerte Nikon View, kan jeg også åpne Nikons .NEF-filer i Photoshop. Nikon View ligger enten på en CD som følger med kameraet, eller man kan laste det ned fra Nikons hjemmeside. RAW-konverteren er ekstremt basic, siden man kun kan justere hvitbalanse og eksponering, så Cameraraw eller annen programvare er sikkert bedre.

Endret av vlt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...