Gå til innhold

Pc til photoshopredigering/videoredigering/


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Er det noen som har konstruktive forslag til hva slags spesifikasjoner en pc som skal brukes til photoshop redigering, videoredigering, større filkonverteringer bør ha?

 

Budsjett ca 20 000 kr.

 

Intel prosessor (er det en fordel å bruke to prosessorer og medfører dette noen ulempe på noen måte)?

Hovedkort?

Skjermkort (pc'en skal ikke brukes til spilling)?

Kabinett? (må romme 6 harddisker)

 

Tenker å bruke en raptor disk med 10000 rpm hvor OS ligger på.

Forøvrig 4 stk 500 Gb interne sata disker hvor de parvis er backup for hverandre (er raid 1 en løsning å anbefale?)

Minimum 4 GB ram (bør jeg ha mer og hvilken bushastighet bør det være på de?)

Ønsker å ha en så stillegående pc som mulig.

 

Innspill mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Har holdt på med Photoshop, Illustrator, Indesign og Premiere i endel år nå og synes du bør velge en Xeon-prosessor. Vet at Dell og Apple bruker det i maskinene de setter opp til dette bruket.

Ellers ser oppsettet til Diddern kjempegreit ut og er enig i at kabinettet er unødvendig dyrt. Kjøp et kabinett med plass til flere disker og gjerne noen brennere hvis du skal brenne flere plater med tiden. Jeg har 4 stk. og bruker de ganske ofte.

Fordelen med det kabinettet som er satt opp er at det er stort og ikke så altfor tungt + at det sansynligvis er ganske kjølig.

Gå for en størst mulig skjerm gjerne fra 24" og oppover.

Endret av BMP
Lenke til kommentar

Tenker å bruke en raptor disk med 10000 rpm hvor OS ligger på.

Forøvrig 4 stk 500 Gb interne sata disker hvor de parvis er backup for hverandre (er raid 1 en løsning å anbefale?)

Minimum 4 GB ram (bør jeg ha mer og hvilken bushastighet bør det være på de?)

Ønsker å ha en så stillegående pc som mulig.

 

Innspill mottas med stor takk!

9290408[/snapback]

 

Hei.

 

Vil anbefale raid 5 i steden for raid 0+1 som du beskriver. Ved å bruke 4 disker i Raid 5 vil du få utnyttet 3 disker, samt oppretholdt høy sikkerhet mot diskcrash. Ved raid 0+1 får du kun utnyttet 2 disker ved bruk av 4. Ytelsesmessig TROR jeg det blir litt hipp som happ. Mulig raid 0+1 er litt raskere.

Lenke til kommentar
Hei!

Har holdt på med Photoshop, Illustrator, Indesign og Premiere i endel år nå og synes du bør velge en Xeon-prosessor. Vet at Dell og Apple bruker det i maskinene de setter opp til dette bruket.

Ellers ser oppsettet til Diddern kjempegreit ut og er enig i at kabinettet er unødvendig dyrt. Kjøp et kabinett med plass til flere disker og gjerne noen brennere hvis du skal brenne flere plater med tiden. Jeg har 4 stk. og bruker de ganske ofte.

Fordelen med det kabinettet som er satt opp er at det er stort og ikke så altfor tungt + at det sansynligvis er ganske kjølig.

Gå for en størst mulig skjerm gjerne fra 24" og oppover.

9304980[/snapback]

 

Hei BMP!

 

Takk for innspill.

 

Bør man bruke to xeon prosessorer? Eller er dette unødvendig når man har fått flerkjerneprosessorer. Hva er fordelen med xeon sammenliknet med dual core?

 

Bør man bruke mye på skjermkortet når man ikke skal spille?

 

Forøvrig ville jeg tro at 4 gb ram var minimum når man skal bearbeide redigert materiale ved videoredigering og også ved behandling av raw filer i photoshop? eller overdriver jeg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...