Gå til innhold

valid w3 html

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei.

må man ha en html tag som ser sånn ut

<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="en" lang="en">

for at koden skal være valid..? ikke sett før :/ men w3's validering klager og sier jeg må ha en sånn.

hva betyr det? :dontgetit:

også, når jeg setter inn adressa til css-valideringa (som link lix) så klager html-valideringa på DEN :nei: adressa ja. hva gjør jeg da?

Endret av Fløffi
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forum tips 1: Link alltid til siden

Forum tips 2: Sjekk alltid ut "Les før du poster"

Ja, du må ha xmlns attributten i html-elementet hvis du bruker Xhtml. Lang (language/xml:lang trenger du strengt tatt ikke, men det gjør at sidene dine er enklere å indeksere for søkemotorer og mer brukervennlig for brukere.

Merk at du ikke skal bruke både lang og xml:land. xml:lang bruker når du bruker xhtml (det du gjør nå). Mens lang brukes når du bruker html.

CSS saken kan jeg ikke hjelpe deg med før du poster link til siden, men ville tro det har noe med at du har & i linken din, noe som ikke er lov i XHTML. Du må bruke tegnet &amp (eller noe sånt) istedenfor, men husker ikke helt hva det er akkurat nå.

Anbefaler deg uansett å bruke html istedenfor xhtml (Sjekk FAQ-en i "Les før du poster"). Da hadde du sluppet alle problemene med validering som du opplever, samtidig som dokumentet ditt hadde blitt mer korrekt (valid).

• 2 uker senere...
Skrevet

1: Jeg linker ikke siden når jeg ikke har lagt den ut på nett enda. Jeg har et eksakt problem, å se selve siden er i dette tilfellet ikke nødvendig. Dette er noe jeg vurderer fra gang til gang

2: Er det noe som strider mot "tipsene" da? Jeg legger ikke ut hele koden min ;) Hvor mange sider tror du den ender opp på da? (Var det eneste jeg kunne finne som stred mot innlegget mit)

Jeg har valgt å bruke xhtml etter å ha vurdert det. Å bruke det på mindre sider, gjør meg mer bevisst på egen kode - det lærer meg noe.

tag'en <html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="en" lang="en"> var det w3 selv som foreslo. Jeg er vant til at <html> godkjennes. Fjerner da lang-greia. Takk :)

Skrevet (endret)

Beklager, jeg som tuller.

xmlns-attributten må være der for deklarere namespacene til xhtml. xml:lang og lang er valgfrie, men er anbefalt å bruke for å gjøre det enklere for søkemotorer og taleprogramvare å utale ordene riktig. Både xml:lang og lang skal faktisk brukes sammen for å sikre bakoverkompatiblitet (jeg vet jeg sa det motsatte i stad, men skrev det hurtig uten å faktisk lese spesifikasjonen).

NB! Husk å skifte lang til bk-no, hvis du skal bruke det på en norsk (bokmål) side.

Endret av JonT
Skrevet
Jeg har valgt å bruke xhtml etter å ha vurdert det. Å bruke det på mindre sider, gjør meg mer bevisst på egen kode - det lærer meg noe.

Uenig. Du har ikkje behov for XHTML-funksjonaliteten, og den skapar berre problem for deg (som f.eks. det du lurte på her i tråden). Dessuten kan du skrive like rein og fin kode med HTML, og vere like bevisst på koden din.

My few words...

Skrevet

Og jeg er uenig med deg hehe. MEG gjør det mer bevisst på egen kode... med xhtml MÅ jeg. Det skapte ikke noe problem for meg, siden er 100% validert.. lurte bare på den linktypen som for meg var ukjent. w3 har lagt om på sidene sine :) Fant ut av det med css-valideringslinken :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...