Gå til innhold

Tbanens rutetider javaprogram, trenger testing


Anbefalte innlegg

Vedlagt ligger et lite javaprogram som på en enkel og rask måte gir deg rutetider for t-banen i Oslo. Jeg setter stor pris på om folk gidder å prøve det ut. Data hentes fra trafikanten.no.

 

Finner du bugs, si i fra her. husk da å si hvilken mobiltelefon du tester med.

 

programmet krever en mobiltelefon med java som støtter MIDP-2.0.

 

kjente bugs:

 

- dropdown-menyene fungerer ikke skikkelig på htc s710

- vil ikke starte på Nokia N93 (kan noen teste dette på nytt?)

 

oppdatert: har gjort noen endringer på programmet, slik at det pr. nå ser ut til å kjøre på både nokia s60-emulatoren og sony ericsson-emulatoren. Fint om noen kommer med feedback her.

 

NB! Datoen på telefonen din MÅ være stilt inn korrekt, ellers vil du få feil resultat.

 

kan lastes ned herfra:

http://www.frankburmo.com/Tbane.jar

 

slik fungerer det pr. nå:

 

01.png

man velger til/fra

 

02.png

programmet henter data fra trafikanten

 

03.png

resultatet vises øverst, og man har mulighet til å søke på nytt.

 

-----

 

programmet på nokia s60-mobiler:

s60.png

 

programmet på sony ericsson:

se.png

Endret av diZrupt0r
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har testet litt nå, og det fungerer utmerket!

Men det er jo bare et fåtall av stasjonene som er listet opp. Hva med å implementere samtlige stasjoner i tbane nettet?

9285515[/snapback]

 

godt å høre det fungerer. hvilken mobiltelefon har du testet med?

 

Jeg skal se om jeg får lagt inn alle stasjonene i ettermiddag.

Lenke til kommentar

Mobilen min lader nå, så får ikke testet det. Men er litt nysgjerrig på dette. Dette er jo mye bedre enn å lære seg rutetabellen utennatt. Men det er jeg er nysgjerrig på er hvordan fungerer dette? Fyller meg ut hvor man er, og hvilken retning man skal (øst og vest) også får oversikt over hvilken baner som kommer etter hva klokka er på mobilen?

Lenke til kommentar

Kanskje det er en idé å dele det etter t-banens linjer? Så slipper man å måtte bla gjennom alt. Eller om det hadde vært en søkefunksjon der hadde det også vært supert, at man f.eks bare trenger å skrive L, så får man opp alle stedene som starter på L, så kan man fortsette å skrive liksom. På samme måte man søker etter sanger på Nokia 6110 Navigator.

 

Ellers ser dette programmet lovende ut, skal prøve dette ut snart (:

Endret av Uylum2
Lenke til kommentar
Kanskje det er en idé å dele det etter t-banens linjer? Så slipper man å måtte bla gjennom alt. Eller om det hadde vært en søkefunksjon der hadde det også vært supert, at man f.eks bare trenger å skrive L, så får man opp alle stedene som starter på L, så kan man fortsette å skrive liksom. På samme måte man søker etter sanger på Nokia 6110 Navigator.

 

Ellers ser dette programmet lovende ut, skal prøve dette ut snart (:

9288438[/snapback]

 

Takk for feedback :thumbup:

 

Man kan hoppe nedover i menyen ved å trykke på tallene på mobilen, dvs hvis du vil hoppe til "M" så trykker man på "6"-tallet, hvis man vil hoppe til "N" så trykker man på 6 en gang til.

 

Det med å dele opp i linjer kan være en god idé. Jeg skal tenke litt på det og se hva som går an å få til.

Lenke til kommentar

Forslag til forbedringer:

- Hva med å ha sånn T-bane logo på programmer? x) Da ser man med en gang at det er t-banenes linjer liksom.

- Dele opp t-banenes linjer (som sagt)

- Hva med å legge inn tidene på programmet? Så slipper man å bruke internett for å få inn informasjon

 

Bugs jeg finner:

- Det går ikke an å trykke på f.eks 5-5-5 for å få opp L, går heller ikke an å trykke 5 for å få opp J..

- Får ikke opp samme skjermbilde som din mobil, altså at det er sånn pil ned liksom på de tidene

- Får opp feilmeldingen "Ubehandlet unntak. Lukke program?" kan altså velge mellom Ja eller nei, trykker jeg på Ja så lukker programmet seg, om jeg trykker på Nei kommer jeg inn.

 

Har altså Nokia 6110 Navigator (S60 v3)

 

-----

Tror ikke det skal mye til for å legge inn rutetidene på programmet? Hvis du tenker deg at t-banen går hver 15 min. fram til 19 00, så skal det gå fort å legge inn rutetidene på dette programmet?

 

Tror ikke programmet støtter S60 v3 helt?

Endret av Uylum2
Lenke til kommentar

Nå er det jo endringer i rutetidene til tider da. Er jo greit å slippe all denne administrasjonen når andre kan ta seg av det.

Skjermbildet avhenger jo av OS'et på mobilen din ;)

 

Supert javaprogram, som jeg definitivt kommer til å få nytte av når det blir funksjonabelt med min telefon.

 

Det at man kan manøvrere seg til riktig stasjon ved å skrive første bokstaven gjelder heller ikke for Sony Ericsson (testet med k800i). Man får kun en liste med Radio buttons for hver stasjon, så det kan bli litt langt å bla nedover, selvom det funker :)

 

Når jeg velger OK ser det ut som om programmet henter data, men jeg får ikke noe resultat i retur. Kommer bare tilbake til samme bilde.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar
Forslag til forbedringer:

- Hva med å ha sånn T-bane logo på programmer? x) Da ser man med en gang at det er t-banenes linjer liksom.

- Dele opp t-banenes linjer (som sagt)

- Hva med å legge inn tidene på programmet? Så slipper man å bruke internett for å få inn informasjon

 

Bugs jeg finner:

- Det går ikke an å trykke på f.eks 5-5-5 for å få opp L, går heller ikke an å trykke 5 for å få opp J..

- Får ikke opp samme skjermbilde som din mobil, altså at det er sånn pil ned liksom på de tidene

- Får opp feilmeldingen "Ubehandlet unntak. Lukke program?" kan altså velge mellom Ja eller nei, trykker jeg på Ja så lukker programmet seg, om jeg trykker på Nei kommer jeg inn.

 

Har altså Nokia 6110 Navigator (S60 v3)

 

-----

Tror ikke det skal mye til for å legge inn rutetidene på programmet? Hvis du tenker deg at t-banen går hver 15 min. fram til 19 00, så skal det gå fort å legge inn rutetidene på dette programmet?

 

Tror ikke programmet støtter S60 v3 helt?

9288870[/snapback]

 

takk for fyldig feedback :thumbup:

 

logo skal bli.

 

Det med å legge inn tidene i programmet kommer til å bli uaktuelt, iallefall i første omgang. Det vil bli mer komplekst fordi man må lage logikk for overganger mellom linjer, samt at man må vedlikeholde rutetidene. Men kanskje senere, eller i et annet program.

 

det med snarvei i dropdown-menyen ser jeg at hverken funker på hverken nokia s60- eller sony ericsson-emulatoren. Men det fungerer på htc. Skal se om jeg kan få til en workaround.

 

det unntaket du nevner skal være fikset nå i siste versjon.

Lenke til kommentar
Testet på min s710.

Fungerer fint til den spørr om den får lov til å koble opp til nettet.

Så står det henter data..

Og så går den tilbake til forsiden, uten å gi meg noen info..

9291853[/snapback]

 

dette skjer fordi javaen på s710 ikke støtter dropdown-menyer skikkelig, samme hva du velger i menyen så tar telefonen det øverste valget. Dermed får man "ammerud" til "ammerud", og dermed null resultat. Jeg har sendt inn bugrapport til htc.

Lenke til kommentar

Jeg kan godt hjelpe til med å fylle inn tidene hvis det er det du trenger.

 

Også tror jeg ikke at det er så vanskelig heller med at du vet hvor lang tid f.eks fra Vestli til Rommen tar, så er det bare å ha et start, også kan du + tiden det tar fra Vestli og Rommen. Så får du automatisk alle tidene fra Stovner til Rommen. Så er det vel bare å endre tiden fra Stovner hvis rutetiden endres. Tror dette går i Excel ihvertfall, men så driver ikke jeg med programmering, så vet ikke om det går å gjøre dette når man programmerer.

Lenke til kommentar
dette skjer fordi javaen på s710 ikke støtter dropdown-menyer skikkelig, samme hva du velger i menyen så tar telefonen det øverste valget. Dermed får man "ammerud" til "ammerud", og dermed null resultat. Jeg har sendt inn bugrapport til htc.

9291879[/snapback]

 

 

Ah, da skjønner jeg. Sto jo i 1. innlegget at det var en bug også :)

Ellers virker det som et veldig bra program. Men burde vel ikke være noe større problem å utvide det til f.eks. busser også?

Lenke til kommentar

Hei diZrupt0r!

 

Virker som eit ein bra midlet.Men,bur diverre ikkje i Oslo,det er år mellom kvar gang eg er i hovudstaden.Og da er det for å reise ut av landet eller for å besøke slekt.

 

For noen år siden tenkte eg at ein slik funksjon burde gå ann få til for ruteinfo.net.Er det mykje arbeid å tilpasse koden til å hente ut informasjon fra ruteinfo.net sin database?Da hadde iallefall ein god del folk på Vestlandet blitt veldig glad trur eg.

 

Vil rose deg for å ta deg til til å utvikle eit slikt program.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...