Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøp og omregistrering av førstebil


SmeltNed

Anbefalte innlegg

Hei alle dokke som bryr seg med å lese dette :)

 

Ej kom akkurat heim etter å ha sett på en brukt primera sri, og ej kan omlag garantere at den bilen kjem til å bytte eigar ganske so snart, if you catch my drift :D

Og med det kjem då alt ditta rotet med omregistrering, forsikring osv osv osv.

He lest en god del om det og forstår då også en del, men misforstår eller ikkje forstår resten :thumbdown:

 

Saka e at ej bur 5 timar frå der bilen ste/ eigaren bur. Ej vil då naturlig nok helst sleppe å måtte reise dit meir enn én gong til og vert då nødt til å kjøpe, fylle ut "melding om eigarskifte", skrive kontrakt og hente bilen på same dag, men av det ej forstår frå vegvesenet si informasjonsside om omregistrering, so e bilen på det tidspunktet ikkje registrert på mej. Kan ej på tross av ditta transportere bilen heim?

 

Sjølv om dette går e d fortsatt fleire ting som kan "gå gale".

 

For det første kreva vegvesenet at dersom en vil ha vognkortet so raskt som mulig ved å fysisk møte opp på trafikkstasjon ved omregistrering, må en ha med seg kvitering om betalt omregistreringsavgift. Altso må en då betale omregistreringa FØR bilen vert omregistrert? og isofall kor kan en betale omregistreringsavgifta?

 

For det andre, som forsovidt gjeld både kjøp, transport og omregistrering, e det også styr med forsikringa.

Kan en forsikre/ tegne forsikring på bilen sjølv om bilen ikkje e ferdig omregistrert?

Dersom nei, kan en då transportere bilen ettersom det då ikkje e forsikring på den?

På ka tidspunkt må forsikringa vere "i boks"? He hørt mykje styr om at forsikringa må vere tegna FØR bilen kan kjøpast.

 

:hmm: føla at heile bruktbilkjøps prosessen burde ha vore gjort noke med ja.

 

All hjelp vert sett stor pris på! :wee:

Endret av MeltDown
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan fortelle hvordan jeg gjør det når jeg kjøper biler:

 

Jeg snakker med selger på telefon og avtaler betalingsmåte. Spør gjerne når forsikringen hans blir stoppet.

 

Ringer til forsikringsselskapet og tegner forsikring på bilen sånn at den trår i kraft når jeg henter bilen. (Snakk med selskapet om du lurer på noe, de er der for å tjene penger, og hjelper deg gjerne.)

 

Reiser til ham og skriver under en eventuell kontrakt, gir ham penger. (du har kanskje overført penger til ham, eller skal gjøre det når du kommer hjem) og han signerer eierskifteblanketten på vognkortet.

 

Du fyller ut resten av eierskifteblanketten og kjører derfra.

 

Du besøker en trafikkstasjon innen tre dager etter eierbytte, sier du skal omregistere denne bilen (ta med eierskifteblankett og vognkort). De sjekker den, og du får en innbetalingsblankett.

 

Du stikker kjapt til nærmeste postkontor og betaler denne. (pga at de skal stemple kvitteringen)

 

Kvitteringen tar du med tilbake til trafikkstasjonen og de printer ut et midlertidig vognkort til deg.

Før du får dette sjekker de at bilen er forsikret, så dette må du ha ordnet. Vegvesenet ser dette minuttet etter forsikringsselskapet ditt bekrefter bestillingen din.

Etter noen dager får du det ordentlige vognkortet i posten.

 

The End. :)

 

Det står sikkert at selger skal levere inn omregistreringen, men det har jeg bare gjort èn gang på 6 biler.

Endret av EverythingApe
Lenke til kommentar
Du besøker en trafikkstasjon innen tre dager etter eierbytte, sier du skal omregistere denne bilen (ta med eierskifteblankett og vognkort). De sjekker den, og du får en innbetalingsblankett.

 

....

 

Det står sikkert at selger skal levere inn omregistreringen, men det har jeg bare gjort èn gang på 6 biler.

9275627[/snapback]

 

 

dette er rart at selgerane dine har gått med på... du kan la vær å levere inn papira og då står forrige eiger fortsatt som eiger og vil få alle problema med bilen. automatiske fartsbøter, krav om årsavgift, eu kontroll osv

Lenke til kommentar
dette er rart at selgerane dine har gått med på... du kan la vær å levere inn papira og då står forrige eiger fortsatt som eiger og vil få alle problema med bilen. automatiske fartsbøter, krav om årsavgift, eu kontroll osv

9278225[/snapback]

 

Joda, jeg er klar over det.. Jeg ser vel ut til å være til å stole på ;)

Jeg skriver i kontrakten at selger/kjøper tar ansvar for å omregistrere innen tre dager. Jeg vet ikke hvor juridisk bindende det er, men det har fungert så langt. ..det blir gjort så enkelt at den som er nærmest en trafikkstasjon fikser det.

 

..og utenom papirarbeidet er det vel sånn at fører av bilen har ansvar for kjøretøyet?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
dette er rart at selgerane dine har gått med på... du kan la vær å levere inn papira og då står forrige eiger fortsatt som eiger og vil få alle problema med bilen. automatiske fartsbøter, krav om årsavgift, eu kontroll osv

9278225[/snapback]

 

Joda, jeg er klar over det.. Jeg ser vel ut til å være til å stole på ;)

Jeg skriver i kontrakten at selger/kjøper tar ansvar for å omregistrere innen tre dager. Jeg vet ikke hvor juridisk bindende det er, men det har fungert så langt. ..det blir gjort så enkelt at den som er nærmest en trafikkstasjon fikser det.

 

..og utenom papirarbeidet er det vel sånn at fører av bilen har ansvar for kjøretøyet?

9278729[/snapback]

Kan noen si om den er juridisk bindende i det hele tatt? Helst noen som har peiling på det.

Endret av regga
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...