Gå til innhold

kardio eller styrketrening først - bedre kropp?


Anbefalte innlegg

Hei, veier en plass mellom 86-88Kg og en god del er nok fett og vann i kroppen, vil tippe at jeg har mellom 25-30% fett i kroppen.

 

Det jeg lurer på er hva er den greieste metoden for å få den fine mannskroppen, bør jeg jobbe mye med kardio for å forbrenne fettet i kroppen for så å bygge opp muskelene til slik jeg vil ha dem. Eller bør jeg trenge mye styrketrening først for så å ta mye cardio på slutten for fettet?

 

180cm, 86-88Kg, 29år, mann

 

Åja, på de siste året har jeg gått opp bortimot 10Kg, og det meste har desverre havnet rundt livet/magen.

 

Frankie

Endret av frank_jarle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm, jeg har jo ingen ordentlig erfaring, bortsett fra at jeg har trent styrke i ett år, og ellers vært i relativt god form hele livet.

 

Men, det beste må vel være en kombinasjon. Kardio forbrenner bort fettet mens styrke gir deg mer muskler, som igjen forbrenner fettet. Leste i ett hefte på treningssenteret mitt her om dagen at en kilo mer muskelmalle forbrenner sju kilo fett i året. Og samtidig gjør en kombinasjon at du kan trene oftere! Du kan da ta kardioøkter mellom styrketreningene.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg har i det siste året trent kombinasjon, og det på anbefaling av ekspertisen.

 

For å oppnå en "finere" kropp trengs i hovedsak fokus og tålmodighet. De snarveiene som finnes kan like gjerne bryte ned resultat/motivasjon.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Det klart beste ville være å kombinere styrketrening med kardio.

 

Du skriver ikke hvordan kostholdet ditt er. Dette er det aller første du bør sette deg inn i. Hva spiser du, når spiser du, hvor ofte spiser du osv..

Prøv å få inn minimum 5 måltider til dagen, og prøv å holde et kalori underskudd.

Dette er første steget mot en bedre kropp.

 

 

Dette vil hjelpe deg til å føle deg bedre og du vil se en merkbar forskjell rimelig fort, alt etter hvordan kostholdet ditt er nå selvfølgelig.

Jeg har selv trent 1,5 år på treningssenter uten noen særlig form for kardio.

For meg så funker dette og jeg liker det slik.

 

Egentlig bør du bare prøve deg frem, og finne ut hva som funker for deg. :thumbup:

Lenke til kommentar

Tusen takk for kjempe tilbakemeldinger fra dere alle.

 

Jeg har et tålig godt og variert kosthold, får i meg mye grønsaker, er helt gal etter brokkoli forresten. Klarer desverre ikke å få i meg 5 måltider om dagen.

 

Frokost 6:30

jobe kl 7

(en kopp cappuchino hvis jeg er trøtt)

Lunch kl 10:45

kl 12, en kopp cappuchino hvis jeg er trøtt.

ferdig mellom 15-17 og da går jeg som regel til middag.

 

ellers så blir det en god del kopper med vann i løpet av dagen.

 

Er system konsulent og det blir veldig mye stille sitting, men prøver som regel å ta en tur rundt bygget der jeg jobber, så da blir det kanskje en 4-500m spasertur i løpet av 5min. For å ikke glemme 5etg med trapper som jeg går opp og ned flere ganger dagelig (det er den mosjonen jeg klarer å dytte inn i arbeidsperioden min).

 

Vil prøve på en kardio og styrke kombinasjon da, så mange kan ikke ta feil :)

 

Frankie

Lenke til kommentar

Tviler på at du har så mye i fettprosent med den vekten, men jeg synes du skal spise i kcalunderskudd og trene hardt og smart med vektene og kardio så vil fettprosenten gå ned :)

 

Husk å spis mye proteiner så du ikke mister noe av muskelmassen du har fra før på kroppen.

 

Du trenger ikke spise 5-6 måltider om dagen, det eneste som teller er at du får i deg nok mat. Du burde ha en matplan og spise rundt 2000-2200 kcal og øke i ant g. proteiner hver 2 uke selv om kcal går opp. Husk å ha en spisedag en gang i uken, det er bra for forbrenningen.

Endret av DNA
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

DNA: All ekspertise jeg har spurt anbefaler flest mulig småe måltider fordelt på hele dagen. med siste måltid min. 2 timer før man legger seg på kvelden.

 

Hvilken ekspertise har du?

Lenke til kommentar
DNA: All ekspertise jeg har spurt anbefaler flest mulig småe måltider fordelt på hele dagen. med siste måltid min. 2 timer før man legger seg på kvelden.

 

Hvilken ekspertise har du?

9302039[/snapback]

1. Å spise små måltider mange ganger om dagen hjelper ikke forbrenningen: http://www.iform.no/forum/index.php/topic,42446.0.html så tror din ekspertise er litt utdatert. . .

 

2. Er vel lurt å ha et måltid før du legger deg ja med litt trege proteiner så du får bra proteinsynteste igjennom natten.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

At ekspertisen strides er ikke noe nytt fenomen. Bare når det gjelder spørsmålet om viktigheten av grundige uttøyninger, fikk jeg ikke mere enn 9 forskjellige svar fra instruktørene ved studioet jeg bruker.

 

Når det gjelder hvor oppdatert disse er så vet jeg at en av dem er nettopp uteksaminert som kostholdsekspert ...?

 

Jeg hadde heller ikke oppfattet at trådstarter først ogg fremst ville gå ned i vekt. are at han ønsket en "fin" kropp, og at han antok at han selv har en fettprosent på 25/30%. Da ville kanskje første steg på veien være å få konstatert %, før rådene "hagler".

 

Selv kan jeg si at ved å gå fra få store måltider til flere mindre har oppnådd bedring i effekten, det være seg under trening, eller restitusjon.

Lenke til kommentar

For å forbrenne fett kan det kombineres med stor hell, men jeg ville nå tatt litt kardio i starten og avsluttet med vekter. Fordi muskelfibrene er i en fase der de er tatt fra hverandre (mangel på bedre ord) for gjennoppbygging. Helst ta kardio på en annen dag en vektløftingen, slik at du får mer ut av pumpingen Mr. Arnold. Husk proteiner, finn en kalkulator på nettet (egg og melk er fortsatt nyttig). Spis balansert (sunne fettsyret er alpha omega :)).

Endret av -gl1n-
Lenke til kommentar

Igjen tusen takk til dere alle sammen.

Har tenkt å tan en full helse sjekk hos dokteren min, men jeg har ikke sjekket med legesenteret om de kan måle kroppsfettet, ellers så begynner jeg på Alexia i Sandvika i Oktober når det åpner nytt, og vet at de kan ta en fettprosent av meg.

 

Jeg har ikke noe problemer med få store måltider eller flere små, bortsett fra at jeg syntes det blir vanskelig å skulle få dette inn i timeplanen min. Så her for jeg finne ut av hva som blir det greieste.

 

Har prøvd protein drikk fra Weider med sjokolade smak, og det var helt pyton. Jeg er generelt veldig skeptisk til de annonsene som skryter på seg "kjempe deilig sjokolade smak" osv. Er det noen av dere som med hånd på hjerte kan foreslå en protein drikk som har sjokolade smak og som smaker virkelig god og minimalt syntetisk?

 

En ting til, det finnes jo flere forskjellige protein drikker osv, "building mass" "lean" og jeg vet ikke hva, hva burde jeg gå for her?

 

Frankie

Lenke til kommentar
At ekspertisen strides er ikke noe nytt fenomen. Bare når det gjelder spørsmålet om viktigheten av grundige uttøyninger, fikk jeg ikke mere enn 9 forskjellige svar fra instruktørene ved studioet jeg bruker.

 

Når det gjelder hvor oppdatert disse er så vet jeg at en av dem er nettopp uteksaminert som kostholdsekspert ...?

 

Jeg hadde heller ikke oppfattet at trådstarter først ogg fremst ville gå ned i vekt. are at han ønsket en "fin" kropp, og at han antok at han selv har en fettprosent på 25/30%. Da ville kanskje første steg på veien være å få konstatert %, før rådene "hagler".

 

Selv kan jeg si at ved å gå fra få store måltider til flere mindre har oppnådd bedring i effekten, det være seg under trening, eller restitusjon.

9302212[/snapback]

Uteksaminert som kostholdsekspert? Det er vell ikke noe som heter dette, du tenker kanskje på kostholdsveileder? Men når det er sagt så er kunnskapsnivåene til veldig mange innenfor det feltet her skremmendes lavt.

 

Men uansett det er den totale mangden kcal som har noe å si. Samme om du får i deg 2500 kcal i løpet av et eller ti måltider. Kroppen har fått i seg 2500 kcal basta, så enkelt er det. Så hvis man da forbruker 3000 kcal i løpet av en dag går man ned i vekt, hvis man bruker 2000 kcal i løpet av den dag går man opp.

Det finnes også flere studier som viser at det vil være fordelaktig å spise få måltider kontra mange, hvis man vil legge på seg muskelmasse. :)

Lenke til kommentar
Igjen tusen takk til dere alle sammen.

Har tenkt å tan en full helse sjekk hos dokteren min, men jeg har ikke sjekket med legesenteret om de kan måle kroppsfettet, ellers så begynner jeg på Alexia i Sandvika i Oktober når det åpner nytt, og vet at de kan ta en fettprosent av meg.

 

Jeg har ikke noe problemer med få store måltider eller flere små, bortsett fra at jeg syntes det blir vanskelig å skulle få dette inn i timeplanen min. Så her for jeg finne ut av hva som blir det greieste.

 

Har prøvd protein drikk fra Weider med sjokolade smak, og det var helt pyton. Jeg er generelt veldig skeptisk til de annonsene som skryter på seg "kjempe deilig sjokolade smak" osv. Er det noen av dere som med hånd på hjerte kan foreslå en protein drikk som har sjokolade smak og som smaker virkelig god og minimalt syntetisk?

 

En ting til, det finnes jo flere forskjellige protein drikker osv, "building mass" "lean" og jeg vet ikke hva, hva burde jeg gå for her?

 

Frankie

9338797[/snapback]

Proteiner er i seg selv meget vondt. Så hvis du finner noe som smaker veldig godt, er det tilsatt fult av sukker.

Lenke til kommentar
Igjen tusen takk til dere alle sammen.

Har tenkt å tan en full helse sjekk hos dokteren min, men jeg har ikke sjekket med legesenteret om de kan måle kroppsfettet, ellers så begynner jeg på Alexia i Sandvika i Oktober når det åpner nytt, og vet at de kan ta en fettprosent av meg.

 

Jeg har ikke noe problemer med få store måltider eller flere små, bortsett fra at jeg syntes det blir vanskelig å skulle få dette inn i timeplanen min. Så her for jeg finne ut av hva som blir det greieste.

 

Har prøvd protein drikk fra Weider med sjokolade smak, og det var helt pyton. Jeg er generelt veldig skeptisk til de annonsene som skryter på seg "kjempe deilig sjokolade smak" osv. Er det noen av dere som med hånd på hjerte kan foreslå en protein drikk som har sjokolade smak og som smaker virkelig god og minimalt syntetisk?

 

En ting til, det finnes jo flere forskjellige protein drikker osv, "building mass" "lean" og jeg vet ikke hva, hva burde jeg gå for her?

 

Frankie

9338797[/snapback]

He-He.

 

Jeg kan med hånden på hjertet si hva som ikke er godt. Pure Casein med sjokoladesmak fra PF smaker ikke bare jævlig, men smaken er skikkelig tam/sterk på tunga, sånn skikkelig djevelskap å smake på, vanskelig å forklare.

Men skvipet går jo ned og man venner seg jo til sakene.

 

PF whey tech med sjokolade lukter greit og smaker sånn bob bob, ikke den beste. Har aldri vært borti noen med sjokoladesmak som er direkte nydelig. Men Protein Delite m/ sjokoladesmak og fruktbiter fra PF tror jeg kan være noe, men den er jo dyr da og ikke særlig lønnsomt i lengden heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...