Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC vill ikke starte, helst svart (HASTER)


Anbefalte innlegg

Maskinen vil ikke starte opp mer, den fryser før windows begynner og starte opp. Noen ganger starter den ikke i det hele tatt(viftenne suser, men alt er svart), andre ganger fryser den hvor man skal trykke delete for og gå i bios (funker ikke å gå inn i biosen), noen få ganger går den til sekvensen rett etter der hvor en skal trykke delete for å gå i biosen. En gang kom den mange rare pipelyder som ikke stoppa, altid vert ett pip under oppstart normalt. Følte ikke med så aner ikke om det var en feilmelding som ble pipet fram den ene gangen.

 

 

Den har lenge hatt litt problemer under oppstart, men tidligere var det kunn under oppstart av windows. Den pleide og være svart en lang stun mellom den loading bildet av xp og inlogginga, flere minutter. Men nå vil den ikke starte i det hele tatt.

 

Strømmen har gått en del i det siste siden det er litt vel mye på den ene sikringa, tåpelig lagt opp sikkring, alt for mange rom på den. Eller hvet jeg ikke om hva som kan ha fororsaket det.

 

 

EDIT: Det haster egentlig litt. Kom på at diskenne i den nye datan er s-ata disker og de gamle tar ikke dem. Skulle hatt tak i noe på dem innen noen dager.

Endret av Lord-KGA
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

UPDATE:

 

Har prøvd: Ta ut og inn ram, og i forskjellige porter. Tatt ut og inn skjermkort.

Resultat: værre en det som var.

 

Nå vil vil den ikke vise noe som helst bilde før den fryser. Normalt så så skjører skjermkort vifta på full guffe i 2 sec under oppstart føre det ene pipet kommer og maskinen starter. Nå går skjermkort vifte på fullguffe hele tiden, og ingen pip kommer, ikke kommer det no bilde heller.

 

Neste skritt: Finne gammelt skjermkort og håpe på att det kan brukes på kortet. Se om det er noe galt med skjerkortet mitt. Usikker på om jeg har annen ram jeg kan teste. Har testa en og en av de brikkene jeg har men hjalp ikke.

 

 

Noen ide om hva som er galt?

Lenke til kommentar

Er foresten dette hovedkortet jeg har ASUS A8N-SLI Premium Socket 939 NVIDIA nForce4 SLI ATX AMD. Har lest at det skal ha voice feilmeldinger, har aldri hørt noen da. Kanskje jeg har skrudd det av i bios tidligere.

 

Har prøvd og ta ut og inn CPU, RAM, skjemkort, allt annet en hovedkort egentlig. Har prøvd og starte opp uten de forskjellige tinga i, tilogmed kunn med bare hovedkortet. Har aldri fått en eneste feilmelding. Når grafikkortet er i så hvet jeg att det fryser før der den har plei og gi i fra seg et pip når den startet som normalt tidligere, siden grafikkortet kjørte på fullguffe for så og skru seg ned når pipet kom, nå går den på full guffe hele tiden, og ingen pip.

 

Skal teste PSUen på en annen pc nå eterpå. Trur den kan kjøre en p4 pc, usikker på om den gamle PSUen kan kjøre på den nye pcen. Skal også se om jeg har ett gammalt pci skjermkort liggende, kanskje det passer, agp passer ikke trur jeg.

 

 

Kan det ha skjedd noe kødd med biosen sån pluttselig. Går det ann og update den med en diskett når alt er helt svart?

Lenke til kommentar

Prøvde PSU en på den gammle dataen, det fungerte fint det. Finner ikke noe skjermkort jeg kan teste med.

 

Har to ram brikker. Har prøvd og flytte de over til det andre ram sett plasenne. Har også prøvd med kunn en ram inni. trur jeg glemte og prøve med kun den andre inni, så skal teste det også. Kan jo være jeg testa med den ene som kanskje ikke fungerer.

Lenke til kommentar

Jeg bytta den batteri saken på HKet med ett i en annen pc når jeg først åpna en annen. Kom da inn og fikk CMOS error - defult etteler annet. Trykk F1 to continue or delete to setup.

 

Hadde starta opp uten tastatur, hadde ikke giddi setti i alt siden jeg bare skulle teste om det kom bilde. Satt i tastatur og fikk ingen respons. Restarta, men nå er alt selfølgelig svart igjen.

 

 

Hva må jeg gjøre... skaffe enda ett nytt bateri og starte opp med tastatur og håpe jeg kan trykke contiue da, eller setup? Eller er det noe annet som er feil?

Lenke til kommentar

Hei!

Har akkurat det samme hovedkortet og problemet selv, fryktelig irriterende.

Her er noe som kan fungere som en midlertidlig løsning( har sliti så mye med dette at jeg endte opp med nytt hk, men her skal du i allefall komme deg inn i windows):

1 Kjøp et nytt batteri. Fåes på Clas Ohlson til 20kr ca.

2 Sett inn batteriet og fyr opp pcen. Gå inn i bios og kom deg bort til Exit menyen, der velger du Load default settings og trykker f10( du må trolig og stille klokka).

3 Flash BIOSen din med onlineprogrammet, når jeg flashet med noe annet fikk jeg feil meldingen: Fatal error! System intruded blabla.

Dette var så langt jeg kom i mitt forsøk på å redde hket. Har hørt om flere med dette hket som har samme problemet så kan vel nesten garantere at hket er problemet ditt.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Bare et siste spørsmål.

 

Når jeg kobbler fra alt, cpu, ram, gpu og allt annet. Skal det da komme no feilmeldings pip, stemme fra den interne høyttaleren når jeg starter opp? (den er selvsakt fortsat koblett til)

Hvis det er meninga at det skal komme en feilmelding da, noe det ikke gjør. Da vil det vel si at feilen enten er i HK eller PSU?

 

Det er fortsat garanti på HK så skal sende det inn (se om det går på garantien, noe det burde siden jeg aldri har klokka, og har kun fikla med det under bygginga, og da fungerte det). Men om HKet er i orden så må jeg betale 160 + frakt for testinga, noe jeg ike har lyst til, så jeg vil være så sikker som mulig først.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...