Gå til innhold

Amobil.no: Hjelp oss å lage bedre tester


Anbefalte innlegg

Amobil jobber i disse dager med å revidere mobiltestene våre. I den anledning vil vi gjerne høre hva du synes om dagens tester.

 

Er det noe du savner å lese om? Eller noe du synes vi bruker for mye tid på? Synes du testene er for lange, for korte eller akkurat passe? Hvordan fungerer karaktersystemet?

 

Skriv hva du synes i denne diskusjonstråden. Eller send oss en epost på [email protected].

 

Vi skal legge stor vekt på de tilbakemeldingene vi får, og lover å gjøre vårt beste for at testprosedyren vår skal videreutvikles og forbedres i den grad det er praktisk mulig. Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har lenge vært stor tilhenger av testene til Amobil. Ikke bare er dere de som skriver noen av de mest grundige testene, men dere bruker virkelig også produktet dere tester. Kan ikke telle hvor mange ganger jeg har leste "tester" av produkter der kun spesifikasjoner listes opp...

 

En ting jeg kunne sett at ble forbedret, er opplysningen om hvordan dere utfører testene og at terningkastet reflekterer produktets posisjon på markedet i dag. Forstår man hvordan testene er uført, får man mer ut av resultatet av testen synes jeg.

Lenke til kommentar

Kan være det bare er meg som er treg, men når dere tester ytelsen skjønner jeg ærlig talt ikke mye av grafer som dette:

 

k810-jy.jpg

 

Jeg mener, ser jo at den og den telefonen er raskere/tregere enn den og den, men for at jeg skal få noe ut av det må jo jeg da nødvendigvis vite hvordan en av telefonene i listen presterer, og så selv konkludere med hvor rask den er i forhold til en telefon jeg kjenner fra før..

 

Greit nok, dere skriver litt om det i selve testen, men når dere f.eks skriver at:

Denne telefonen kan kjøre stort sett alt av Java-programmer i mer enn tilfredsstillende hastighet og ytelse.

 

Hentet fra testen av k810i.

Hva definerer dere "tilfredsstillende" som?

 

 

Ellers synest jeg det testene er meget bra, sikkert et par småting som kunne vært forandret, men ikke noe annet stort som jeg kommer på nå.

Endret av Wazu
Lenke til kommentar

Jeg synes dere burde kutte ut terningkast, det skaper ofte forvirring, ihvertfall når det ikke design og størrelse har noe å si. Skriv heller positive og negative sider ved mobilen, om den er anbefalt eller ikke og hvem mobilen ville passe for (f.eks: de som vil bruke mobilen som mp3-spiller (da er ofte batterikapasitet viktig)).

 

Ellers så synes jeg det er unødvendig å skrive i absolutt vær eneste test hvorfor det er bra at telefonen har EDGE (gjelder også 3G, HSDPA og WiFi)og hva det kan brukes til. Skriv heller bare at den har EDGE, og lag en link på EDGE slik at du kan trykke på den å få vite hva det betyr, hvorfor det er bra og hva det kan brukes til.

 

Dere skriver at dere tester mobiler helt nøytralt, men husk på at dere har en ideal-telefon, som er veldig anderledes enn den folk flest har. Idealet deres er jo at det skal være så mange fuksjoner og spesifikasjoner som mulig, batterilevetid har lite og si, og design og størrelse har ikke noe å si. Hvis dere tester en mobil med nesten alle spesifikasjoner og funksjoner på markedet, men som man må ha i en egen koffert og som koster over 6500, så får den likevell en 6'er. Det er veldig få som trenger en mobil som dette og enda færre som syntes at den er verd alle de pengene.

 

Dere skriver også at dere bruker hele skalaen (fra 1 til 6) og at 4 ikke er dårlig, men siden ingen andre nettsider gjør det, leser folk omtrent slik:

1 - forfærdelig dårlig

2 - veldig dårlig

3 - dårlig

4 - egentlig ikke så veldig bra, men greit nok hvis du kan leve med noen store ulemper

5 - bra

6 - veldig bra

Mange vil derfor ikke kjøpe telefoner som får 4 fordi de synes det er litt for dårlig, og de tror det er noe annet som er dårlig en ting de ikke trenger.

 

Dere skal ha ros for at dere bruker en tlf. i en uke før dere publiserer testen, jeg skjønner at det kan være kjedelig å teste mobiler som er veldig like, men det blir for dumt å gi den dere tester først en bra karakter og den siste en dårlig fordi den ligner på den første. Ikke nødvendigvis at den er dårligere, men fordi den ligner. Folk synes det er fint å kunne velge mellom mobiler som ligner, da får de ofte en som passer bedre.

Lenke til kommentar

Må vel si meg ganske så enig med Auto6. Det jeg savner er litt mer fordeler/ulemper, og kanskje en sammenlikningsside på ytelse. De fleste kjenner ihvertfall 1 telefon eller mer, og en liste med alle java ytelsene hadde gjort det mye enklere å skjønne sammenhengen mellom telefonene.

 

Konklusjonen:

I tillegg burde dere som nevnt av andre droppe terningskastet. Dere kan også lage et diagram/en tabell med terningskast(eller en annen form for rangering) på alle områder som gjør det lettere å sammenlikne. I stedet for mange tall o.l. i spesifikasjonslisten, kunne vi fått en kort beskrivelse på hvert felt og så et terningskast på denne telefonen. Det med en 'ordbok' som kommer opp når man trykker på en link hadde vært veldig fint, f.eks som dette:

 

Telefonen har ikke EDGE, men har 3G (der det blå er en link som fører til ordboken)

 

Til slutt hadde det vært veldig fint om dere hadde en oppsummeringside med bilder, priser, spesifikasjoner etc.(omtrent som i prisguiden), sånn at vi enkelt kunne sett et sammendrag.

 

Jeg må også gi dere litt ros for at dere har starta å ha en konklusjon med fordeler og ulemper. Det er veldig bra og oversiktilig i forhold til før, og er til god hjelp når man er på kikk etter en ny telefon(man ser på konklusjonen, og hvis man blir interessert ser man på testen). Dere burde også legge til en funksjon som sier hvem som er målgruppe, hvor godt den passer til dem, og hvor godt det passer til de andre målgruppene.

 

Det kunne også vært litt mer bilder på testen, der alle burde vært hotlinka til en større version.

 

... Men for all del, dere gjør en god jobb, så keep up the good work! Veldig veldig bra at dere starter en tråd om forbedringer, forresten. Det blir et pluss i margen for Amobil!

 

-Emil Johansen

 

EDIT: skrivefeil etc.

Endret av conflict
Lenke til kommentar

Jeg er ganske enig i at dere burde fjerne terningkastene, men da også samtidig fjerne det forferdelig forstyrrende stjernesystemet dere har per segment av testene deres. Det virker ikke alltid som om det matcher det dere faktisk skriver. For meg fjerner det i hvert fall litt av følelsen av at dere tester konsekvent.

 

Hvis det må være et tall som bestemmer, kunne det da ikke i så fall være på en skala fra en til ti? Da blir det i hvert fall noe mer nyansert.

 

 

:)

Lenke til kommentar

Jeg for min del har ikke spesielt å utsette på måten testene er utført, men synes dere kunne vært flinkere til å oppdatere eldre tester.

 

Et eksempel:

Nokia N73 har vært på markedet i godt og vel 1 år, men er tydeligvis fortsatt veldig populær.

Det kommer stadig til nye brukere i tråden om denne, som nettopp har gått til innkjøp.

Da synes jeg det blir for dumt å lese Amobil's snart 1 år gamle test, der dere ikke har fått oppdatert testen med den "major" FW-oppdateringen til N73.

 

Denne FW-oppdateringen gjorde at vanlig N73 ble utstyrt med:

N-seriens musikkspiller (ME-spilleren), støtte for A2DP, og FOTA (FirmwareupdatesOverTheAir).

 

Vi savner også støtte for trådløs stereomusikk, og synes telefonen kan være litt treg til tider.

8932250[/snapback]

Trådløs stereomusikk er da det samme som A2DP, så dette er tilgjengelig nå.

Sistnevnte er også forbedret flere ganger ved FW-oppdateringer, etter at denne testen ble skrevet...

I tillegg står det heller ingenting om ME i denne testen.

Hva som evnt. er forskjell på vanlig og ME FW.

Endret av T_H_X
Lenke til kommentar

Systemet i dag er slik at totalvurderingen, dvs det "endelige" terningkastet er en subjektiv helhetsvurdering. Dette må forandres slik at karakteren gjenspeiler telefonen på et saklig og objektivt grunnlag, og ikke blir ren synsing fra en journalist.

 

Jeg har sett at amobil skriver at man bør lese hele testen, og ikke henge seg opp i terningkastet. Dette er sikkert riktig og "korrekt", men det er ikke slik verden fungerer. Det folk husker er terningkastet, det er det som blir sittende igjen i hodene våre, vi går ikke rundt og husker alle detaljene lenger enn toppen en dag. En karakter er også viktig når man refererer til telefonen fra andre plasser. Når man skriver om en telefon er det mye enklere å skrive at den fikk 5 hos Amobil, enn å selv trekke ut hovedkonklusjoner og gjøre vurderingen (noe som i realiteten er helt uaktuellt). Dette forsterker igjen viktigheten av at det er reell substans bak terningkastet, at det gir et noenlunde riktig bilde av telefonens egenskaper og kvaliteter på et objektivt og saklig grunnlag.

 

Det som etter min mening bør forbedres er først og fremst karaktergivning. Bryt ned telefonen slik det gjøres i dag, men la hovedkarakteren bli en sum av delkarakterene. Ikke gå i fellen med å filosofere seg bort i tanker som at "helheten er noe annet enn summen av delene", og at det derfor ikke blir riktig å summere opp. Heleten ER noe annet enn summen av delene, men dette kan objektivt sett vurderes for seg selv i en egen kategori, da det i praksis går på brukervennlighet. At Amobils journalister er noen supermennesker som kan "se" totalkarakteren uten å bryte ned og mekanisk summere opp har jeg ingen tro på. Hovedpoenget er uansett at alle telefoner skal vurderes likt, objektivt og saklig, det er det viktigste.

 

Videre bør det taes med en desimal slik at ikke alle får enten 4 eller 5. Hvis testene gjøres objektive og saklige så vil nemlig 95% av telefonene havne her, da importører og nettoperatører siler ut værstingene, ivertfall her i Norge. Slik sett er det kanskje bedre å operer i % eller en skala fra 1 til 10, da terningkast 4,7 høres litt dumt ut?

 

Sakligheten må strammes opp mange hakk. Her er EDGE-diskusjonen et typisk eksempel. En telefon har ikke EDGE, so what? Der er jeg helt enig med innlegget over her at det er bare å linke til en egen EDGE-side der fordeler og ulemper nevnes. Videre må slike usakligheter som "dette er en typisk ungdomsmobil", eller "perfekt for pensjonisten" osv lukes ut. Hva som er "best" for hver enkelt av oss, vet vi best selv, og spesielt ungdommen.

 

En videosnutt som viser at dere faktisk tester telefonen, at dere har gjort dere kjent med den, og som gir en kort oppsummering av den vil jeg si er et must nå i 2007. Da får vi også se hvordan menysystem, skifting av batteri osv virker i praksis. La den være på ca 5 min, ikke mye lengre ivertfall. Man sier jo at et bilde sier mer enn tusen ord, men en videosnutt sier mer enn tusen bilder. Bruk vanlig Windows/Mac format, (2-3 formater er OK, men YouTube kvalitet er for dårlig), og gjerne en nedlastbar en også.

 

Noen telefoner koster slikk og ingenting, mens andre er rådyre. Utstyrsnivået og kvalitet reflekterer dette, men det betyr jo ikke at en billig telefon behøver å være dårlig. Amobil har allerede et system som tar hensyn til dette. Jeg ville foretrekke en egen kategori som går på "telefon for pengene". Årsaken til dette er at denne informasjonen forsvinner for brukeren hvis den bakes inn i systemet. For mange er denne informasjonen kanskje det viktigste punktet, da den representerer telefonens bruksverdi.

 

Ta med en oppsummering av delkarakterene i konklusjonen, meget viktig.

 

Videre er det slik at en dyr telefon objektivt sett er bedre enn en billig telefon (som oftest). Billige telefoner vil da aldri få like høy karakter som topptelefonene. En annen måte å se det på hvor godt telefonen tilfredstiller produsentens påstander. Problemet her er at en produsent kan påstå alt mulig rart, uten at dette egentlig har noe med telefonen å gjøre. Det behøver heller ikke å være noen sammenheng med hva designeren sikter etter og hva den blir markedsført som i Norge. Derfor, test telefonen "som den er", hvis det da ikke er noe helt spesielt (vanntett, ekstra robust osv). Jeg mener vel også at testen skal avsløre de sterke sidene, og trekke en konklusjon på hva den best kan brukes til (musikk, surfing, snakking osv)

 

En annen ting som jeg ikke er helt enig med meg selv om er å separere vanlige telefoner og smarttelefoner i egne tester. Nokia har jo flere smarttelefoner som selges som vanlige telefoner, så å trekke et skille blir jo da litt dumt. På den annen side er det jo et vesentlig moment mht smarttelefoner hvor enkelt og tilgjengelig 3e parts programmer er. Jeg vet ikke, mulig det er mer naturlig å skille mellom telefoner med og uten qwerty tastatur ?

Lenke til kommentar
Noen telefoner koster slikk og ingenting, mens andre er rådyre. Utstyrsnivået og kvalitet reflekterer dette, men det betyr jo ikke at en billig telefon behøver å være dårlig. Amobil har allerede et system som tar hensyn til dette. Jeg ville foretrekke en egen kategori som går på "telefon for pengene". Årsaken til dette er at denne informasjonen forsvinner for brukeren hvis den bakes inn i systemet. For mange er denne informasjonen kanskje det viktigste punktet, da den representerer telefonens bruksverdi.

 

Ta med en oppsummering av delkarakterene i konklusjonen, meget viktig.

9255089[/snapback]

 

Helt enig!!

 

Videre er det slik at en dyr telefon objektivt sett er bedre enn en billig telefon (som oftest). Billige telefoner vil da aldri få like høy karakter som topptelefonene. En annen måte å se det på hvor godt telefonen tilfredstiller produsentens påstander. Problemet her er at en produsent kan påstå alt mulig rart, uten at dette egentlig har noe med telefonen å gjøre. Det behøver heller ikke å være noen sammenheng med hva designeren sikter etter og hva den blir markedsført som i Norge. Derfor, test telefonen "som den er", hvis det da ikke er noe helt spesielt (vanntett, ekstra robust osv). Jeg mener vel også at testen skal avsløre de sterke sidene, og trekke en konklusjon på hva den best kan brukes til (musikk, surfing, snakking osv)

9255089[/snapback]

 

... Og de svake sidene :) Jeg synes rett og slett dere burde legge mer vekt på de svake sidene. Det er de man vil vite om før man kjøper! Det blir det samme som å selge en moped og si at den er strøken, og bare ta bilder fra en side, mens den andre siden er knekt eller noe i den duren.

 

Det ødelegger litt av gleden over å få en ny telefon når telefonen har uventede 'feilgrep'

 

Edit: det hadde vært veldig fint med en video per mobil som viser reaksjonstid. F.eks: ventemodus->kamera, med en liten stoppeklokke, og så ventemodus->åpne amobil.no også meg klokke. Eller noe liknende!

Endret av conflict
Lenke til kommentar

Syntes dere kunne kopiere karaktergivingen til amotor jeg, det gir litt bedre bilde av hva slags ting som er dårlig og bra.. og gjør at man ikke slenger en karakter ut i løse luften.

 

Ellers så syntes jeg testen av p1i av generelt negativ på mange måter, viktig å tenke på både posetive og negative sider.

f.eks anbefalle e61i ovenfor p1n syntes jeg er merkelig da den bare er 500kr billigere men mangler blant annet: GPS, GPS programvare, 3,2mpx, bluetooth 2, a2dp, og radio samt større og styggere utseende.

 

eneste p1i magler er edge men her jeg bor bruker jeg 3g som er kjappere, dessuten wlan.

 

ser at www.mobile-review.com også ser litt i samme retningen ang e61i, mne ikke så mye som dere.. men må huske på at de ikke har gps samt prisforskjellen er MYE høyere der.

S710 gidder jeg ikke å kommenter engang da det blir en litt annen telefon med windows og mangler mye slik som e61, tydelig at de kun retter seg mot foretningsfunksjoner og lite teknologi ellers.

 

Mulig dere rett å slett skulle slutte med abefallinger og heller skrivere mere posetive og negative sider om produktet, og påpeke konkurentene slik som amotor.

 

edit, bare se på sammligningen til mobile-review hvor bra og detaljert den er i motstningen til deres, men de har desverre større pris forskjell og mangler gps, men de anbefaller ingen slik her på amobil.

Endret av freddy85
Lenke til kommentar
Amobil jobber i disse dager med å revidere mobiltestene våre. I den anledning vil vi gjerne høre hva du synes om dagens tester.

 

Er det noe du savner å lese om? Eller noe du synes vi bruker for mye tid på? Synes du testene er for lange, for korte eller akkurat passe? Hvordan fungerer karaktersystemet?

 

Skriv hva du synes i denne diskusjonstråden. Eller send oss en epost på [email protected].

 

Vi skal legge stor vekt på de tilbakemeldingene vi får, og lover å gjøre vårt beste for at testprosedyren vår skal videreutvikles og forbedres i den grad det er praktisk mulig. Takk :)

9250405[/snapback]

 

En ting. Objektivitet. For det mangler dere i dag, noe som kom til syne nok en gang i P1i testen. Men det har vært påpekt utallige ganger før. Blant annet da dere satte dere med en Nokia og en SE på toget for deretter å skrive en artikkel basert på surfing på nett via EDGE, som den ene telefonen manglet, for deretter å nærmest drive et korstog mot telefoner som mangler EDGE. Dessuten har dere fremdeles anbefalt stemplet på fiaskotelefonen 6280, noe som skulle vært fjernet den dagen alle problemene ble kjent. Men det får meg nok en gang til å lure på hva dere egentlig tester når dere tester telefoner. For da jeg fikk min, begynte problemene å hope seg opp allerede etter en times bruk. Skjønner dere at man begynner å lure på seriøsiteten når dere klarer å gi en slik telefon en 6-er? Og jeg har i utallige tråder nevnt karakteren som dere ga P990i som over hode ikke samsvarer med noen andre seriøse nettsteder. Dere har vider gitt E90i en 6-er som eneste teststed nå, og i ettertid skrevet en artikkel om hvordan en "perfekt" telefon ødelegger seg selv med normal bruk? Jeg har mange, mange slike eksempler, men gidder ikke ramse opp flere nå. Jeg tipper dere har fått med dere hva jeg mener.

Så hele terningkastsystemet må revurderes, og hvis dere ikke gidder å sette dere ordentlig inn i en telefon, så kan dere lik godt utelate å teste den.

 

Videre kan dere teste normal tale-kvalitet. Jeg har selv opplevd at flere billigmodeller har elendig tale-kvalitet, slik at den som jeg snakker med har store problemer med å forstå hva jeg sier.

 

Batteri tid er vel også noe dere fokuserer veldig lite på. For de aller fleste mobil kjøperne er dette en meget viktig egenskap som betyr mye ved anskaffelse av ny telefon. Det er viktig at en Mp3 mobil klarer å spille musikk litt lengre enn til neste buss stopp. Men dere er tydelig mer opptatt av at Mp3 mobiler heller har en dunge med andre batterislukende funksjoner.

 

Videre er det vel mye viktigere å fokusere på lysstyrken og bildekvaliteten på mobilskjermen, enn at den har ørten millioner farger, og oppløsning som er en 19" verdig. Jeg driter i hva spesifikasjonene sier om skjermen, bare den fungere bra til det den er tenkt til. En telefon ment til trening, ala 5500, bør ha store bokstaver, slik at en som jogger klarer å lese hva som står der, osv...

 

Men mest av alt ønsker jeg at dere blir mer objektive i deres fremferd. Og at dere i fremtiden er åpne for kritikk vedrørende tester. Slik som testen av P1i, der personen som testet den ikke hadde funnet elementære funksjoner, slik som track id, og tydeligvis trukket i poeng for det. I ettertid er dette rettet opp i testen, uten at det fikk noe å si for den totale karakteren.

Lenke til kommentar

Først må jeg si at det er positivt at Amobil gidder å spørre sine lesere om kommentarer og tips når de skal revidere mobiltestene sine. Det blir spennende å se hva de får ut av kommentarene.

 

Personlig er jeg litt uenig med noen av kommentarene som er kommet her. Jeg tror ikke testene blir bedre av om den er mer objektiv. En journalist kan ikke være objektivt. Like lite som en leser er objektiv. Man tar med seg tidligere erfaringer og preferanser når man skal teste. Liker man SonyEriccson så er man automatisk mer positivt innstilt til dette merke, enn man er til for eksempel Motorola. Slik er det for journalist og leser. Førstnevnte skal dog tilstrebe seg å se bort fra sine preferanser og erfaringer, men det er jo nettopp dette som (forhåpentligvis) er den største delen av journalistens ekspertise. Derfor blir det en vanskelig jobb.

Jeg skal ikke forsvare at noen journalister gjør en slett jobb, men skulle de vært objektiv så måtte de legge all sin vurderingsevne til side og kun forholde seg til spesifikasjonene til testobjektene, samt andre tester slik som ytelsestester av 3d og lignende. Det hadde ikke blitt særlig god lesning.

 

Det som kunne gjort testene bedre i mine øyne er å ikke teste alle over de samme kriteriene. Jeg tror det hadde vært mye mer fornuftig å dele opp de ulike telefonene i kategorier. Kategoriene hadde gitt seg selv, det er bare å se på markedsføringen av telefonene. La smarttelefonene konkurrere seg i mellom, så kan ”pensjonisttelefonene” konkurrere med hverandre. Det er ingen som vurderer P1i opp mot Nokia 2610 når ny telefon skal kjøpes. Da er det dumt at de blir målt etter de samme kriteriene.

 

Tror at karaktersystemet med terningkast er her for å bli. Slik er det dessverre blitt på de aller fleste områdene som er utsatt for testing. Det er nok viktig å dele opp i karakterer på ulike kriterier, og at det er viktig at det som blir skrevet står i stil med den karakteren som blir gitt. Jeg tror derimot at sluttkarakteren ikke nødvendigvis bør være summen av delkarakterene. Den endelige karakteren bør også sees i forhold til produsentens mål med telefonen, og i hvilke grad dette målet blir nådd. Om markedsføringen av telefonen tilsier at den prøver å være en kameratelefon, så spiller det kanskje ikke noen rolle om den ikke har a2dp.

 

Til sist vil mener jeg at det er viktig at Amobil tror på seg selv, og ikke ser på hva alle andre mener om den telefonen de tester. Det er ikke vits i å lese forskjellige tester hvis alle er helt like. Men jeg syntes at forslaget fra conflict om å linke en del ord og utrykk til en ordbok var bra. Det senker terskelen for å lese og forstå testene deres betraktelig. :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg vet at dere tidligere har vært i mot karaktersystemet, og det holder jeg med dere i -- det har mange svakheter, og selvfølgelig noen fordeler. Det kunne vært greit å forskjellige kategorier; terningkast med merknades (vanlig bruker og proffbruker f.eks.)

 

Dette var ikke helt gjennomtenkt, men you get the point Øystein ;-)

Lenke til kommentar
Jeg skal ikke forsvare at noen journalister gjør en slett jobb, men skulle de vært objektiv så måtte de legge all sin vurderingsevne til side og kun forholde seg til spesifikasjonene til testobjektene, samt andre tester slik som ytelsestester av 3d og lignende. Det hadde ikke blitt særlig god lesning.

 

...

 

Til sist vil mener jeg at det er viktig at Amobil tror på seg selv, og ikke ser på hva alle andre mener om den telefonen de tester. Det er ikke vits i å lese forskjellige tester hvis alle er helt like. Men jeg syntes at forslaget fra conflict om å linke en del ord og utrykk til en ordbok var bra. Det senker terskelen for å lese og forstå testene deres betraktelig. :thumbup:

9259510[/snapback]

Her er jeg helt uenig. En test er et produkt på lik linje med en mobiltelefon. En mobiltelefon må tilfredsstille visse minimumskrav for å i det hele tatt kunne kalles for en mobiltelefon. En mobiltelefon må kunne brukes til å ringe med, den må ha en måte å taste inn telefonnummer på, den må ha minst et batteri slik at den ikke er avhengig av strømnettet, den må ha et sim-kort slik at den kan kobles til mobilnettet, bare for å nevne noen. En leketelefon som du kjøper til 3-åringen ser ut som en telefon, den har taster som en telefon, den høres til og med ut som en telefon, men den ER ingen telefon (ikke for andre enn de under 5 ivertfall, eller andre som ikke eier begreper for hva en mobiltelefon er).

 

Amobils nettside gir ikke inntrykk av at den er en leke-nettside. Derfor blir den også referert til i proffesjonelle sammenhenger. Da stilles det faktisk krav til at det de leverer av produkter er skikkelig vare, og ikke leker. En test stiller krav til objektivitet, saklighet og konsistens, og dette er kun det absolutte minimum. Når dette er oppfyllt, kan vi begynne å snakke om hvorvidt amobils tester er lik eller ulik andre tester.

 

Det er heller ikke slik at objektivitet og saklighet er det samme som fakta eller absolutte sannheter. Ved anmeldelser av filmer og musikk, stilles det akkurat samme krav til objektivitet og saklighet. Erfaring og kunnskap fører heller ikke til subjektive vurderinger, men er faktisk en grunnleggende forutsetning for saklighet og objektivitet.

 

Hvis det er slik at enkelte må forholde seg til en subjektiv fantasiverden for at ting ikke skal bli kjedelige, da er det jo nokså merkelig at de leser mobiltelefontester av alle ting for å underholde seg. Det finnes da vitterlig uendelig mengder filmer, bøker og spill som er spesiallaget for formålet.

Lenke til kommentar

Batterilevetid er viktig. Test den gjerne. Spesielt taletiden. Veldig bra at dere lager oversikter over telefonene med de beste taletidene, ev at testet taletid legges inn i prisguiden.

 

Lydkvaliteten som telefon, inkludert høytaleren

 

kalenderen er viktig for mange. Hva slags avtaler kan man lage. Kan man bare lage en kort tekst for avtalen og stedet, eller kan man lese hele avtaleteksten som man skriver inn i f.eks outlook? Litt mer beskrivelse av nytteprogramvaren.

 

Videokvalitet. Legg ut testopptak, og få med bilder pr. sekund i prisguiden. Det er stor forskjell på 15 og 30 bilder pr. sekund.

Lenke til kommentar

Har 2 meninger som er helt forskjellige egentlig. Dere bør gjerne tenker mer på hva telefonen er "beregnet" på når dere tester telefoner i en del tilfeller. Selvsagt får Nokia N95 gode resultater når den har "alt". mens mindre telefoner spesifikasjonsmessige ofte blir dumpa fordi de ikke har en dritt liksom...

 

Sjekk ut testene på www.gsmarena.com de er geniale, bruk flere bilder, både av telefon og av menyer f.eks og ikke minst kameratester er VIKTIG...

Lenke til kommentar

Jeg har vel bare ett ankepunkt, og det er at prisen er for viktig i karaktersettingen. Den gjør at en telefon som får hederlig omtale på et underpunkt, fremdeles bare oppnår 2,5 stjerner på det punktet. Det dere skriver om telefonen gjenspeiles ikke i stjernene. Jeg tenker alltid "Hæ!" når jeg ser på stjernene etter å ha lest det dere skriver. Det blir som å operere med en skala fra 0 til 5 der 3 er beste karakter.

 

Også sluttkarakteren blir for mye trukket pga. pris. Det er flere tester hvor telefonen får terningkast fire og fremdeles anbefalt-stempel. Men likevel finnes det telefoner med terningkast fem som ikke får det. Da bør det trekkes fram hva som er spesielt bra med telefonen siden den blir anbefalt. Fikk ikke noe slikt i testen til 6300.

 

Jeg syns en bra telefon bør få bra karakter, uansett. Det bør absolutt være mulighet for en billig telefon å få toppkarakter, men på samme tid bør en godt gjennomført teknologibombe kunne få det selv om den koster 5+ lapper. "Mye for pengene"-tankegangen er viktig, men jeg syns dere overdriver. Det er mye gode telefoner som får 4 av dere, og det syns jeg er pussig. Jeg synes f.eks. ikke min 6300 er en 4'er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...