Gå til innhold

Husk å sikre negativer og elektroniske arkiv


Anbefalte innlegg

Har du sikret alle negativer, papirbilder og digitale bilder av verdi?

 

Det har ikke jeg, hvis huset brenner sitter jeg igjen med noen cd'er med digitale bilder fra de siste 6-7 årene.

 

I en brann hos en fotograf i Trøndelag nylig gikk det tapt store uerstattelige verdier:

http://www.adressa.no/nyheter/nordtrondela...ticle908927.ece

 

Dette bør være en skikkelig vekker for alle av oss som ikke har sikret våre bilder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg scannet for flere år siden alt jeg hadde av papirbilder, og brant de på CD'er sammen med alle digitale bilder jeg har tatt. Jeg har én kopi her hjemme, én hos foreldrene mine og én på jobben (oppdateres nå og da).

 

Og ang. negativer, så er jeg akkurat nå i ferd med å scanne alle mine negativer med en proff filmscanner som tilhører jobben. Scanner i 10 megapiksler til TIFF format. Resultatet blir ekstremt godt (men det tar en h*lvetes lang tid). Kommer til å brenne på DVD'er og erstatte de respektive CD'er jeg har liggende her og der.

 

Tror jeg er relativt godt sikret da :)

Lenke til kommentar

Ja, du har sikret deg bra, med unntak av negativene da. Hvor og hvordan oppbevarer du negativene?

 

Du er heldig som har tilgang på en høykvalitetsskanner for negativer. Jeg har verken tilgang på en kvalitettsskanner eller tid til å skanne negativene. Ja, det er inni h.... irriterende at det må ta så lang tid å få maksimal kvalitet ved skanning. Jeg kunne tenkt meg en skanner hvor jeg kunne legge inn en bunke negativer og trykke på start, og så kunne skanneren ta den tiden den trengte å jobbe dag og natt til den var gjennom bunken.

 

Hvordan jobber du når du skanner? Hvilket fargerom og hvor mange bit skanner du i?

 

En ting til. Det så ikke ut som denne tråden ble vist på forsiden. Ikke da den ble opprettet og ikke da du svarte. Kanskje denne "funksjonen" ikke virker for "lagringsmedier".

Lenke til kommentar
Ja, du har sikret deg bra, med unntak av negativene da. Hvor og hvordan oppbevarer du negativene?
Inntil nå har de ligget i en boks i leiligheten min. Burde skaffe meg en bankboks... kanskje jeg gjør det når jeg er ferdig med å scanne de inn.
Hvordan jobber du når du skanner? Hvilket fargerom og hvor mange bit skanner du i?
Det er en tungvint prosess. Jeg har utelukkende negativer som er klippet opp 4x4. Jeg setter inn en stripe, den lager preview av alle fire, jeg justerer de og starter scan. Tar totalt 12-15 minutter (avhengig av innstillingene) for en stripe inkl. preview og innstillinger. Så kan jeg sette inn ny stripe. Men det er greit ettersom jeg har TV ved siden av, eller kan surfe på nettet samtidig (scanner akkurat nå).

 

Jeg scanner inn i 10 megapiksler (2800 dpi) i TIFF format. Er ikke så avansert, så jeg bruker Adobe RGB og 24 bit. Utforsket 48 bit, men bildene ble jo 50-60MB pr. stk, og jeg syntes det var litt overkill. Så såpass ubetydelig forskjell, og etterbehandling er ikke noe jeg kommer til å ha behov for på disse bildene. De fleste blir nok redusert til 3-4 megapiksler JPG for visning på skjerm, og så lagrer jeg TIFF filene i 10 megapiksler til evt. utskrifter. Vil jeg gjøre noe "profft", kan jeg scanne akkurat de bildene i 48 bit senere.

 

Bruker Digital Ice og forsiktig GEM (kornreduksjon)på film med ISO 200 og over, som faktisk ikke ødelegger detaljer. Bruker også en DEE funksjon for å lette opp skyggepartier der det er nødvendig.

 

En ting til. Det så ikke ut som denne tråden ble vist på forsiden. Ikke da den ble opprettet og ikke da du svarte. Kanskje denne "funksjonen" ikke virker for "lagringsmedier".

9261364[/snapback]

Vet ikke hvorfor... mulig de har glemt å legge den med på listen over kategorier som skal vises på forsiden (vises vel bare på Akam forsiden uansett).

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Er det noen som vet om det er mulig å skanne gamle negativer i størrelse 5x6 og oppover med en Canon MP970. Den har filmfører for 35 mm og dias, men vil jeg kunne bruke den til å forsøke å ta vare på mine oldeforeldres negativsamlinger? Er det noe jeg kan lage for å få det til å funke?

 

Alle negativene har ligget i de gamle negativposene, og kun et titall bærer synlig preg av skader, av flere hundreder negativer, bilder som er tatt fra rett før 1920 og frem til ca 1970 med ulike type kamera.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Er det noen som vet om det er mulig å skanne gamle negativer i størrelse 5x6 og oppover med en Canon MP970. Den har filmfører for 35 mm og dias, men vil jeg kunne bruke den til å forsøke å ta vare på mine oldeforeldres negativsamlinger? Er det noe jeg kan lage for å få det til å funke?

 

Alle negativene har ligget i de gamle negativposene, og kun et titall bærer synlig preg av skader, av flere hundreder negativer, bilder som er tatt fra rett før 1920 og frem til ca 1970 med ulike type kamera.

Du kan prøve å legge gamle, ukurante negativer direkte på scannerplaten og velge scannerinnstilling for film/negativ. Husk at du på enkelte scannere må fjerne en plate under topplokket for å åpne for en egen lyskilde der.

 

Jeg kan gjøre det på en ganske vanlig scanner på jobben. Der fulgte det også med en firkant som jeg legger direkte på scannerplaten (film area guide) for å sikre at man ikke legger negativene utenfor scannerens "synsvidde".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...