Rookie_NO Skrevet 10. august 2007 Skrevet 10. august 2007 (endret) Hvilket monopol? Hvordan får NGT bedre avtaler enn Telenor hos Telenor? 9248782[/snapback] Monopolet Televerket hadde i sin tid, du er kanskje ikke gammel nok til å vite dette? Og at NGT har bedre routing avtaler i utlandet enn Telenor skyldes ikke noe annet enn latskap/gjerrighet/uvitenhet fra Telenor sin side. Nå mener jeg ikke at Telenor er noen sinke når det kommer til tekniske løsninger, de har tross alt noen av landets beste teknikere hos seg, men det er et tungrodd system som bruker lang tid på endringer. Endringer bruker lang tid fra behov til løsning. Endret 10. august 2007 av Rookie_NO
JomT Skrevet 10. august 2007 Skrevet 10. august 2007 enig bare latskap. syntes faktisk man skulle satse litt mer på linjene som man gjør i sverige der har dem begynt med gigabits linjene i noen blokker under test. de har jo 100 mbits linjer alerede og norge har ikke startet på denne delen enda. vi kommer til å stå fast langt bak alle andre.
Mooze2 Skrevet 10. august 2007 Skrevet 10. august 2007 Hvilket monopol? Hvordan får NGT bedre avtaler enn Telenor hos Telenor? 9248782[/snapback] Monopolet Televerket hadde i sin tid, du er kanskje ikke gammel nok til å vite dette? Og at NGT har bedre routing avtaler i utlandet enn Telenor skyldes ikke noe annet enn latskap/gjerrighet/uvitenhet fra Telenor sin side. Nå mener jeg ikke at Telenor er noen sinke når det kommer til tekniske løsninger, de har tross alt noen av landets beste teknikere hos seg, men det er et tungrodd system som bruker lang tid på endringer. Endringer bruker lang tid fra behov til løsning. 9249325[/snapback] Hvilken betydning har monopolet Telenor hadde inntil for ca 10 år siden noe med laggen din i dag? Du har fortsatt ikke svart på hvorfor NGT får bedre avtaler med Telenor (du sa jo at NGT leier linjer hos Telenor) enn de Telenor har selv.
JomT Skrevet 10. august 2007 Skrevet 10. august 2007 det var bare ledningen gjennom landet ikke selve linjene.
Hagforce Skrevet 10. august 2007 Skrevet 10. august 2007 NGT leier linjene av Telenor. Disse linjene har ikke noe med latency etc å gjøre (linjene fra sentralen frem til huset ditt). Det er feks DSLAMen du er tilkoblet, internett transitt kapasitet etc som påvirker dette. Og dette har NGT eget utstyr/avtaler på som går utenom Telenor.
Licht Skrevet 10. august 2007 Skrevet 10. august 2007 dem klarer fortsatt ikke å levere en bra online spill-opplevelse for oss med telenor, ang. WoW i år 2007. 9248067[/snapback] Tøv. Jeg har Telenor i to husstander, og latency godt under 100 MS som normalen begge steder.
Mooze2 Skrevet 10. august 2007 Skrevet 10. august 2007 enig bare latskap. syntes faktisk man skulle satse litt mer på linjene som man gjør i sverige der har dem begynt med gigabits linjene i noen blokker under test. de har jo 100 mbits linjer alerede og norge har ikke startet på denne delen enda. vi kommer til å stå fast langt bak alle andre. 9249354[/snapback] Vil 100mbit linjer automatisk ha lavere lagg enn 4 mbit linjer?
jlek Skrevet 10. august 2007 Skrevet 10. august 2007 enig bare latskap. syntes faktisk man skulle satse litt mer på linjene som man gjør i sverige der har dem begynt med gigabits linjene i noen blokker under test. de har jo 100 mbits linjer alerede og norge har ikke startet på denne delen enda. vi kommer til å stå fast langt bak alle andre. 9249354[/snapback] Vil 100mbit linjer automatisk ha lavere lagg enn 4 mbit linjer? 9249628[/snapback] Ikke nødvendigvis.
Rookie_NO Skrevet 10. august 2007 Skrevet 10. august 2007 Hvilken betydning har monopolet Telenor hadde inntil for ca 10 år siden noe med laggen din i dag? Du har fortsatt ikke svart på hvorfor NGT får bedre avtaler med Telenor (du sa jo at NGT leier linjer hos Telenor) enn de Telenor har selv. 9249537[/snapback] Jeg vet ikke om du misforstår med vilje, siden andre i tråden skjønner hva jeg mener, men det jeg mener er at NGT leier kobberet av Telenor (kobberet er de fysiske linjene som du kobler routeren din til i huset ditt). Når jeg sier at NGT har bedre "avtaler" en Telenor betyr det at de har en bedre routing av trafikken enn Telenor ( i hvertfall til akkurat den WoW serveren vi snakker om her). At Telenor ikke har bedre samarbeidspartnere er problemet. Og monopolsituasjonen de hadde for lenge siden har gjort hele systemet til slik det fungerer i dag. Stort men tregt. De kunne har vært mye mer "på ballen" når det kommer til kjappe, gode linjer men valgte heller å selge produktet de hadde siden folk ikke var vant til noe annet allikevel. Og det ligger ingen automatikk i at en 100Mbit linje gir deg noe bedre latency enn en 4 Mbit linje! Alt det betyr er at du kan laste ned MER samtidig uten at du struper linjen.
Mooze2 Skrevet 10. august 2007 Skrevet 10. august 2007 Hvilken betydning har monopolet Telenor hadde inntil for ca 10 år siden noe med laggen din i dag? Du har fortsatt ikke svart på hvorfor NGT får bedre avtaler med Telenor (du sa jo at NGT leier linjer hos Telenor) enn de Telenor har selv. 9249537[/snapback] Jeg vet ikke om du misforstår med vilje, siden andre i tråden skjønner hva jeg mener, men det jeg mener er at NGT leier kobberet av Telenor (kobberet er de fysiske linjene som du kobler routeren din til i huset ditt). Når jeg sier at NGT har bedre "avtaler" en Telenor betyr det at de har en bedre routing av trafikken enn Telenor ( i hvertfall til akkurat den WoW serveren vi snakker om her). At Telenor ikke har bedre samarbeidspartnere er problemet. Og monopolsituasjonen de hadde for lenge siden har gjort hele systemet til slik det fungerer i dag. Stort men tregt. De kunne har vært mye mer "på ballen" når det kommer til kjappe, gode linjer men valgte heller å selge produktet de hadde siden folk ikke var vant til noe annet allikevel. 9249693[/snapback] Tror ikke jeg har misforstått så mye. Av historiske årsaker har Telenor endt opp med kobberet. Det er likt for alle å bruke det og om det det er den ene eller andre ISP'en du velger å bruke skulle ikke det påvirke laggen ISP'ene i mellom. DSLAM og nettet med routere etc. fra DSLAM og ut på nettet for øvrig står det fritt opp til ISP'ene å kjøpe/bygge/leie slik de selv vil og hvilken internasjonal internet-leverandør de knytter seg til samt SLA de forhandler seg fram til likeså. Siden noen opplever Telenor som bra på lagg og noen opplever NGT eller andre som bra på lagg kommer det vel mye an på hvordan den enkelte ISP gjennom de siste årene har valgt å bygge opp sine løsninger inn mot det sted der du bor. Gamle monopol blir her irrelevant. Telenors linjer likeså. Av stor betydning for lagg blir vel også midlertidige feil og belastninger i de enkelte nett en går gjennom for å kommunisere med sin WoW-server. Med fare for å spore tråden helt av; skulle ønske det gikk an å kjøpe liten lagg som en tilleggs-tjeneste! Hva ville det være verdt for en ihuga WoW-er?
kafan Skrevet 10. august 2007 Skrevet 10. august 2007 Nå er det nok mange som vil mene at telenor fortsatt har i det minste en snev av monopol fortsatt. Det er heller ikke sånn at telenor er tidlig ute med teknologi, heller tvert motsatt. I utgangspunktet melkes norske kunder for det de er verdt for å finansiere investeringer i utlandet. I tillegg har telenor i mange tilfeller kjørt en ufin kamp mot konkurrentene. Konkurrenter har gått til sak mot telenor og i flere tilfeller vunnet frem, men siden slike saker tar en evighet, ikke ulikt amd's sak mot intel, så har ikke dette hjulpet dem. Iallefall i et tilfelle gikk konkurrenten konkurs før saken var avgjort og telenor kunne kjøpe opp bedriften billig.
Halvt horn ost skinka piffi varmt Skrevet 10. august 2007 Skrevet 10. august 2007 Problemer i WoW med Telenor er ukjent for meg, O.o
SunChaser Skrevet 10. august 2007 Forfatter Skrevet 10. august 2007 dem klarer fortsatt ikke å levere en bra online spill-opplevelse for oss med telenor, ang. WoW i år 2007. 9248067[/snapback] Tøv. Jeg har Telenor i to husstander, og latency godt under 100 MS som normalen begge steder. 9249589[/snapback] Sorry, tar ingen som bruker ordet "tøv" seriøst. Next?
SunChaser Skrevet 10. august 2007 Forfatter Skrevet 10. august 2007 Problemer i WoW med Telenor er ukjent for meg, O.o 9250388[/snapback] Var ukjent for meg også, intill 3 uker siden.
DisplayName123 Skrevet 10. august 2007 Skrevet 10. august 2007 (endret) dem klarer fortsatt ikke å levere en bra online spill-opplevelse for oss med telenor, ang. WoW i år 2007. 9248067[/snapback] Tøv. Jeg har Telenor i to husstander, og latency godt under 100 MS som normalen begge steder. 9249589[/snapback] Sorry, tar ingen som bruker ordet "tøv" seriøst. Next? 9250876[/snapback] Og med den uttalelsen forventer du at andre skal ta deg seriøst? Endret 10. august 2007 av Inxs
Mooze2 Skrevet 10. august 2007 Skrevet 10. august 2007 dem klarer fortsatt ikke å levere en bra online spill-opplevelse for oss med telenor, ang. WoW i år 2007. 9248067[/snapback] Tøv. Jeg har Telenor i to husstander, og latency godt under 100 MS som normalen begge steder. 9249589[/snapback] Sorry, tar ingen som bruker ordet "tøv" seriøst. Next? 9250876[/snapback] Ja for når du snakker på vegne av flere hundre tusen Telenor kunder og slår fast at de ikke har noen god WoW opplevelse da er det seriøst! Hehe. Særlig siden den du svarer nettopp sier at opplevelsen er ok....
Licht Skrevet 10. august 2007 Skrevet 10. august 2007 (endret) dem klarer fortsatt ikke å levere en bra online spill-opplevelse for oss med telenor, ang. WoW i år 2007. 9248067[/snapback] Tøv. Jeg har Telenor i to husstander, og latency godt under 100 MS som normalen begge steder. 9249589[/snapback] Sorry, tar ingen som bruker ordet "tøv" seriøst. Next? 9250876[/snapback] Det er jo for så vidt ditt problem, men siden hele argumentet ditt faller flatt i det en Telenor-kunde (ie. meg) har en utmerket spillopplevelse, burde du kanskje vurdere å ta meg seriøst likevel. Hvorfor skulle bruken av ordet tøv gjøre meg mindre seriøs? Det er veldig beskrivende for påstanden din. Endret 10. august 2007 av Zealuu
fatalicus Skrevet 10. august 2007 Skrevet 10. august 2007 (endret) Har selv ADSL fra telenor. i begynnelsen av WoW spillinga mi (for et års tid siden), pleide jeg å ligge på rundt 40-60 latency. Men for et halvt års tid siden, og til nå så ligger jeg vanlig på 190-200, med mange peaks opp i mot 350. hva som kan være grunnen til den økende latencien anner jeg ikke. Har også en kompis som jeg tror har ADSL fra NGT (er ikke sikker, men er i hvert fall ikke telenor), og han ligger alltid på 30-50 latency. han spiller på samme server og alt, så tror ikke det er serverene sin feil. Endret 10. august 2007 av fatalicus
SunChaser Skrevet 11. august 2007 Forfatter Skrevet 11. august 2007 dem klarer fortsatt ikke å levere en bra online spill-opplevelse for oss med telenor, ang. WoW i år 2007. 9248067[/snapback] Tøv. Jeg har Telenor i to husstander, og latency godt under 100 MS som normalen begge steder. 9249589[/snapback] Sorry, tar ingen som bruker ordet "tøv" seriøst. Next? 9250876[/snapback] Det er jo for så vidt ditt problem, men siden hele argumentet ditt faller flatt i det en Telenor-kunde (ie. meg) har en utmerket spillopplevelse, burde du kanskje vurdere å ta meg seriøst likevel. Hvorfor skulle bruken av ordet tøv gjøre meg mindre seriøs? Det er veldig beskrivende for påstanden din. 9252303[/snapback] så så, for noe tøv.
fatalicus Skrevet 11. august 2007 Skrevet 11. august 2007 huff, jeg lukter troll. kanskje vi skal spøre moderator om å stenge topic, siden OP bare driver med TØV.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå