Gå til innhold

Modchip PStwo / Lodding (alt. loddepkt?)


Anbefalte innlegg

Hei!

Har begitt meg ut på "eventyret" (haha) med å lodde inn en modchip i min egen pstwo. Jeg er forsiktig med alt av flatkabler, bruker antistatisk armbånd osv ;)

 

Prøver å smelle inn en Matrix infinity, men jeg sliter med loddepunktene A,B,G,H,I..

 

Hvordan burde jeg EGENTLIG gå frem for å lodde disse punktene?

 

Finnes det noen alternative loddepunkter?

 

Hovedkortet er av typen GH037-12 (v14). Dårlig med installasjonstegninger å oppdrive.

 

jaja.. har hvertfall fått på plass 3.3V, GND og reset... :blush:

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Har begitt meg ut på "eventyret" (haha) med å lodde inn en modchip i min egen pstwo. Jeg er forsiktig med alt av flatkabler, bruker antistatisk armbånd osv ;)

 

Prøver å smelle inn en Matrix infinity, men jeg sliter med loddepunktene A,B,G,H,I..

 

Hvordan burde jeg EGENTLIG gå frem for å lodde disse punktene?

 

Finnes det noen alternative loddepunkter?

 

Hovedkortet er av typen GH037-12 (v14). Dårlig med installasjonstegninger å oppdrive.

 

jaja.. har hvertfall fått på plass 3.3V, GND og reset... :blush:

9236134[/snapback]

 

Hei,

 

v14 modellen er ganske grei å modde.

Her er et bilde av en installasjon på v12 maskin (men er jo nesten helt identisk med v14) Trykk her for bilde

 

Ja, det finnes alternativer for a,b,G,I

H skal du ikke lodde.

 

Alternativene finnes på Sony chippen og er 10 ganger vanskligere å lodde til enn de punktene på diagrammet, så fikser du ikke de på diagrammet fikser du neppe disse.

 

Som regel bør man skrape frem punktene på b,g,i med skalpell, deretter fylle de med loddetinn og lodde ledning.

 

Et alternativ er faktisk å ta en knappenål, putte ned i hullet på b,g,i og vri rundt slik at hullet forstørrer seg. Putt deretter awg30 kabel rett nedi huller og lodd rundt.

 

Ellers finner du masse ps2 install bilder på http://psx-scene.com/forums/

 

Ellers kan jeg nevne at PS2 er veldig ømfintlig med ruting av kabler, lengde på kabel osv osv

 

Lykke til!!

Lenke til kommentar
...

Her er et bilde av en installasjon på v12 maskin (men er jo nesten helt identisk med v14) Trykk her for bilde

 

...

 

Et alternativ er faktisk å ta en knappenål, putte ned i hullet på b,g,i og vri rundt slik at hullet forstørrer seg. Putt deretter awg30 kabel rett nedi huller og lodd rundt.

 

Ellers kan jeg nevne at PS2 er veldig ømfintlig med ruting av kabler, lengde på kabel osv osv

 

Lykke til!!

9240128[/snapback]

 

Japp, sjekka bildene på spillchip. Veldig pent arbeid! :)

Knappenålstrikset skal prøves! :)

Selv om jeg tror jeg har klart å ødelegge via'en litt, så jeg tenkte å fylle de med loddetinn og prøve meg på de alternative punktene. Dersom man bruker barberblader eller noe for å beskytte pinnene rundt, tar litt tinn på en leder, avmantler veldig kort, og smeller den nedi samt. som man bruker forstørrelsesglass eller noe, bør det vel ikke være noe problem. Evt. har jeg varmluftsgreie tilgjenglig, men er usikker på om jeg skal bruke den.. mtp å svi av hele chippen.

Lenke til kommentar
Lol... her har jeg bare en ting å si... LYKKE TIL!

Når du ikke får det til å virke igjen, så kan du sende en pm til JollyRoger her inne ;)

9241169[/snapback]

 

Tenkte nok at nettopp du kom til å slenge inn en tråd med denne typiske "jeg er bedre enn alle andre"-holdninga di her, som om du er en av de få her i verden som kan det å lodde..

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar
Lol... her har jeg bare en ting å si... LYKKE TIL!

Når du ikke får det til å virke igjen, så kan du sende en pm til JollyRoger her inne ;)

9241169[/snapback]

 

Tenkte nok at nettopp du kom til å slenge inn en tråd med denne typiske "jeg er bedre enn alle andre"-holdninga di her, som om du er en av de få her i verden som kan det å lodde..

9241792[/snapback]

 

Helt feil, jeg har ikke peiling på slik finlodding som kreves i en ps2... Jeg kunne vel KANSKJE klart det, med det rette utstyret, og mange timer knoting, men det er rett og slett ikke verdt det, da det tar en times tid for en som KAN det, og koster rundt 400kr...

 

Men jeg har flere ganger sett en som virkelig kan det, og da har jeg skjønt at det er helt idiotisk å prøve å gjøre dette selv... Du må rett og slett vite hva du driver med, og ha utstyr til det... noe det ikke høres ut som du har (forstørrelsesglass, lol)...

 

Sier ikke at ikke du kan lodde, men det er stor forskjell på å lodde, og å lodde i en ps2... men som sagt.. lykke til, og snakk med en som kan det når det går til he****... blir jo da dobbelt så dyrt, men det har du jo valgt selv ;)

Lenke til kommentar

Ikke at jeg sitter med et forstørrelsesglass eller noe i hånda mens jeg lodder (!!), men man trenger ikke akkurat et supermikroskop for å få til dette. Har seff et stativ med forstørrelsesglass, og dette holder plenty. videre har jeg også både isopropanol og flussmiddel.

 

Bare en måte å lære seg dette på.. Trist at det KAN bli en dyr lærdom, men men.. alltids noe man kan ta med seg videre. Tviler på at "JollyRoger" har lært alt han kan ved å pusle med Vellemankits.

 

Man blir ikke en god syklist før man har fått en god del skrubbsår ;)

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...