Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Reparere gulvknirk/legge nytt gulv


Anbefalte innlegg

Bor i et to-etasjes hus ferdigstilt i 1982, der vi har tildels kraftig gulvknirk i 2. etasje (stue/kjøkken). Vurderer å gå løs på stua som oppussingsprosjekt snart, men er ikke helt sikker på hva slags taktikk jeg skal velge.

 

Gulvet i stua er en slags kork"fliser", ca. 25*25cm, som sannsynligvis er limt til underlaget. I tillegg til en del knirk er det følbar svai i gulvet en del steder, altså at det er nedsunket mellom stenderene mellom etasjene.

 

Hva bør jeg gjøre for å få et resultat jeg er fornøyd med etter å ha lagt nytt gulv? Dvs. at knirk så å si blir ikke-eksisterende, samt at det ikke blir svikt i nytt gulv.

 

Har hittil sett for meg to alternativer:

 

1. Bruke stenderfinner, og skru rett ned i eksisterende gulv så tett jeg orker, særlig tett der det er knirk i dag. Deretter legge så tykt som mulig støydempende og utjevnende underlag for nytt gulv (filt/gummi/skum?), og så legge 14mm laminat eller parkett.

 

2. Bryte opp gammelt gulv helt ned til bjelkelag. Evt. isolere (mtp lyd), legge nye plater, underlag, og så laminat/parkett.

 

Alt 2 er selvfølgelig garantert godt resultat, men vil være veldig tidkrevende og generelt noe dritt når man er i full jobb og er en familie med to småbarn (tenker med grøss og gru på uker med stress og styr uten å kunne benytte stua).

 

Noen som har en formening om alt. 1 vil kunne gi et tilfredstillende resultat, eller evnt. har andre gode ideer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis gulvet er nedsunket mellom bjelkene kan det tyde på at det er brukt for svakt materiell til undergulv / gulvplater. Det høres jo unektelig veldig rart ut i et så nytt hus hvor alle moduler skal være lagt / montert c/c 600 mm.

 

Det normale ville være at det ligger gulvplater av spon som har en tykkelse på 22 mm. Hvis gulvet er lagt som plattformgulv (gulv som legges før ytterveggene reises) mens det var nedbør, samt at det var mye nedbør mens bygget ble ført opp, vil selv fuktbestandige gulvplater ta skade. Hvis det i tillegg ble brukt for dårlig lim har vi et klassisk eksempel som vil gi knirk og svai mellom bjelkene.

 

Som du skriver er det 2 måter å rette opp dette på. Den beste måten er å fjerne gulvet som ligger på bjelkene, men dette er arbeidskrevende og dyrt. Den enkleste måten er som du beskriver å skrue ned hele gulvet til bjelkene på nytt. I 1982 ble det mest sannsynlig brukt spiker, og knirkingen kommer av at gulvplatene over tid drar spikrene løs fra bjelkene i noen grad. Dermed blir det friksjon mellom plate og bjelke og knirk oppstår. Bjelkene er også mest sannsynlig underdimensjonerte i forhold til dagens forskrift. I 1982 var det vanlig å bruke 48 x 198 bjelker for lysåpninger inntil 3,6 meter. Over tid får bjelkene en varig nedbøyning. I dag bruker man langt kraftigere bjelker på slike spenn.

 

Før du evt. legger nytt gulv direkte på det gamle må du måle om gulvet er rett nok. Har gulvet skjevheter må du mest sannsynlig skaffe deg litt plass til å fore på over hver bjelke slik at du får rettet opp gulvet på nytt. Man skaffer seg plass ved å løfte dørene.

 

Er gulvet rett nok ville jeg, som du selv skriver, lagt foam eller ullpapp før neste lag gulv. Da kan parkett eller laminat være er fornuftig valg.

 

Så til ditt spørsmål! Din metode 1 har ingen garanti for å lykkes for all framtid. Mest sannsynlig vil knirkingen gradvis komme tilbake etter noen år.

 

Mitt råd er derfor: Mål først om bjelkene har fått varig nedbøyning i noen grad. Er nedbøyningen betydelig ville jeg valgt din metode 2 og i tillegg forsterket bjelkelaget før nytt gulv legges. Er det ingen målbar nedbøyning vil din metode 1 kanskje gå bra likevel.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Takk for grundig og informativt svar!

 

Er ingen nedbøyning på selve bjelkene, bare en veldig liten nedbøyning mellom bjelkene. Snakket med en nabo med tilsvarende hus/problem. Han hadde gjort det jeg beskrev i mitt alt. 1, og etter 4-5 år hadde fortsatt ikke knirken kommet tilbake. Så, jeg satser nok på det. Vil tro at dersom jeg bruker tjukk underlagsgummi/skum og 14mm gulv så skal det gå bra. Kommer ikke til å være gjerrig på skruene heller :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...