Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Gåen slange i Caddy


Anbefalte innlegg

Hallais!

 

Er ute etter arbeidsbil, og har sett på en gjeng caddyer. De fleste har hatt en haug med småskader i karosseri, vært litt skeive i rattet, gått skeivt v/bremsing osv. I går kikket jeg derimot på en fin en, fra 2001, 1,4 bensin og strøken. Jeg hadde selvsagt med meg en kompis som er vesentlig mer bilkyndig enn meg, som erklærte bilen svært frisk bortsett fra 2 ting. Ene er at en slange som sniker seg ut på baksiden av motoren lekker. Den later til å lekke store mengder luft, og lager suselyd når motoren er i gang. Nokså tynn sak, 10-12mm i diameter eller så. Dette bør være enkelt/billig å fikse? Stoler ikke helt på aluminiumstape-løsninger.

Andre er at låsen på lasterommet ikke er helt fornøyd. Nøkkelen kan vris til venstre for å låse opp, men kommer ikke så langt andre veien. Å ha en arbeidsbil med litt verktøy og kos, som det ikke går an å låse, er selvsagt ikke helt optimalt. Noen som aner hva det kan koste/kreve å skifte noe slikt? Trenger egentlig bil snarest mulig, så hvis dette er en som kan fungere etter bittelitt fiks, så er den midt i blinken.

 

Takker

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Burde være overkommelig pris på ny lås bak. Det er vel greiest med lik nøkkel på alle dører, så den burde skaffes originalt. Kan selve låsesylinderen tas ut, så kan selve låsekasseten skaffes billig på høggern.

 

En slange som lekker burde være en smal sak som du sier.

 

Om det ikke er værre feil så er det ikke så ille.

Lenke til kommentar

Jeg gikk for den! Klarte ikke å finne flere feil. Jeg tok ut låskassa, demonterte sylinderen og fant et ørlite fremmedlegeme. Fjernet dette, smørte med litt WD40 og vips funka låsen gull. Nå gjenstår slangeproblemet. Noen anelse om hvilken funksjon denne kan ha? Den ser ganske ensom ut på baksiden av motoren (siden som vender mot førerhuset), men vet ikke om den skal blåse luft inn eller ut av motoren. Funker det å teipe den med aluminiumsteip slik at jeg kan kjøre den til verksted? Er ikke lengre enn 600m, og motoren går som ei klokke selv med den slangen ødelagt, men liker ikke at ting ikke er som de skal, vanskelig å forutse langtidsskader.

Lenke til kommentar

Er vel en vakumslange. Kanskje til bremseforsterkeren, eller til en MAP-sensor. De fleste har vel et mobilkamera som kan ta bilder, så et bilde kunne vært greit.

 

Vil tro du kan teipe den uten noe problem. Dersom det er en vakumslange funker det sikkert permanent dersom du passer på å rense rundt før du teiper igjen, og ikke nødvendigvis noe behov for å skifte slangen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...