Gå til innhold

GamerPC fra Komplett, råd trengs


Anbefalte innlegg

Jupp jupp, :tease: Hails and Salutes. Jeg er en 13 år gammel gutt som i ferien har tjent en stor andel sum penger på å jobbe på en cafè og hotell. Og helt siden jeg rørte Diablo når jeg var 3 år, har mine dataferdigheter vokst, tja.. skal vi si en del? Har alltid vært sånn at når jeg får et simpelt spill, er det brukt. Xboxen min nr.1 var brukt, 360 var feilkjøpt men sett som brukt og åpnet. Så joda, over 250 timer hardt arbeid inkludert flere nattskift på hotellet. (ok, heldigvis har jeg ingen utgifter og får alt skattefritt) Snart drar jeg hjem igjen og jeg har absolutt bestemt meg for en rå gamer data med full utbytte av DirectX10 og firekjerners prossesor. Denne gang? Ikke no' brukt bullcrap, nei. Komplett.no var første sted å se, så jeg endte med å konfigurere DinSide Beste Tilbud dataen. Jeg cutboarder spec. her.

 

 

Cooler Master Mystique 632, svart med gode kjølere og stor plass.

600W Fortron/Source Epsilon

Asus P5N-ESLI, nForce-650i SLI (hopper ikke oppi 680 siden jeg ikke gadd SLI allikevel)

Intel Core 2 Quad Q6600

4 giga's TWin2X 5400 Corsair

Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 7200 RPM

Gainward Gforce 8800GTS 640MB

NEC DVD brenner med Dual layer og alt det pisset :p

CNet Wireless-G USB dongle 54Mbps

Standard sølebestanding tastatur uten programmerbare tulleknapper

Habu Gaming Mouse 2000DPI som holder fint.

Logitech X-530 høyttaler 5.1

qPAD teflonmusematte

Billig webcamera til Msn

 

Totalsum: 13883.26

 

 

Så, ingen bottlenecks noe sted? Jeg har forresten 5.1 onboard lydkort på hovedkortet så burde ikke være noe problem. Skal foresten spille både Age of Conan, Bioshock og Crysis. Åja, skjermen skal jeg kjøpe på Expert for 1399. Widescreen LCD 19" med 2000:1 kontrast LG med 1440x900 pixl. Den koster 1800 på komplett :p

 

Det er kanskje litt fristende å sende dere et fullt bilde av lønninga, men alt jeg sier er at 13883 er ikke for mye. Har mer igjen etter dette kjøpet. Sitter på jobb nå forresten :p

 

Veldig hyggelig med hjelp her. :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du overklokke?

 

Hvilket operativsystem skal du kjøre? (du må ha vista for nye spill hvis du vil kjøre directx 10).

 

Noen hovedkort kan ha problemer hvis du kjører 4x1gb minnebrikker. Du må nesten søke litt på det.

 

Kanskje du skulle hatt eget lydkort når du først skaffer 5.1 høyttalere.

 

Skjermen vet jeg ikke noe om, det er jo en investering så du kan vurdere om du vil ha en litt større :)

 

Og gå for 8800gtx 768mb isteden hvis du ikke vil ha no tull ;)

Endret av Crossfire
Lenke til kommentar

overklokking er jeg pina meg usikker på, hørte at quad pro. ikke funker så bra med det :( Det med gtx har jeg ganske bestemt meg på å ikke ta, siden det med større skjerm betyr igjen mindre fps.. akkurat nå har jeg en bærbar med 1024x768. på å hoppe opp i 1440x900 blir stort for meg. og ifølge flere tester er det nesten ingen vits med gtx fordi det er nesten ingenting å hente, kan man si. :) så lenge jeg ikke hopper i høyere res. for all del. Hva er det spesifike fordelen med ramen forresten? Er det busen? hjelper det meg i spill?

Endret av bloodllines
Lenke til kommentar

Er vel egentlig ikke vits med pc6400 ram til q6600 hvis du ikke skal overklokke (du bør bestemme deg ang det ja :p ). Det kommer mer an på standard memory timingene hvis du ikke skal overklokke.

 

Quad funker greit og overklokke med det, men det er ganske individuelt for hver eneste prosessor akkurat hvor mye du kan presse dem. Sjekk for øvrig her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=801531&st=0

 

Ok skjermen og skjermkort er ditt valg selvsagt - tenkte bare på at skjermen har man gjerne over flere pc-er en den man satt det opp med ;)

Endret av Crossfire
Lenke til kommentar

overklokking skjer i bios, har jeg rett? jeg gjør det vis temp ikke blir et problem. Og når jeg kjøper en ny data(kanskje et år, eller litt mer) så beholder jeg som regel den gamle. men 2000:1 kontrast, er ikke det temmelig høyt. ser sjelden så høye tall. det jeg egentlig skulle ha hadde jo 700:1 og fortsatt 5 ms responstid.

Lenke til kommentar

Det er sant som Crossfire sier, det er mindre viktig med god RAM dersom du ikke skal klokke, og økning i RAM-hastighet gir ikke veldig store effekter på systemet som helhet uansett. Jeg bare tenkte at dersom du først skulle bruke så mye penger på en PC, kunne du like gjerne fleske til med litt bedre RAM som kunne holde følge med evt klokking ettersom tiden skrider frem :thumbup:

 

Når det gjelder klokking/ikke klokking, så tror jeg det er svært få som er litt datainteresserte og som bygger sin egen PC som ikke faller for fristelsen til å klokke litt etterhvert. Det er tross alt moro og veldig liten risiko forbundet med det. PC6400-RAM har som du gjettet generelt mulighet for høyere hastighet (selv om noen PC5300-brikker klokker svært bra), og hastigheten på RAM blir bestemt av hastigheten på systembussen (FSB) som også er med på å bestemme hastigheten på prosessoren. Når du øker FSB (overklokker), øker samtidig hastigheten på RAM og CPU, og da kan det være en fordel med "bedre" RAM som kan klokke lenger. Men siden Q6600 antakeligvis ikke kommer til å klokke i nærheten av eks E6600, blir hastigheten på RAM også lavere og du trenger ingen "über-RAM" dersom du skal kjøre denne synkront med CPU.

 

Du får jo selv se hva du vil gå for, men dersom du skulle ta steget opp er brikkene jeg sitter med veldig gode og koster rundt 500 kroner stykket nå tror jeg. Har kjørt dem noenlunde stabilt på 1200 mhz, så det er nok av headroom for klokking dersom du bestemmer deg for det :cool:

Endret av demeyfint
Lenke til kommentar
overklokking skjer i bios, har jeg rett? jeg gjør det vis temp ikke blir et problem. Og når jeg kjøper en ny data(kanskje et år, eller litt mer) så beholder jeg som regel den gamle. men 2000:1 kontrast, er ikke det temmelig høyt. ser sjelden så høye tall. det jeg egentlig skulle ha hadde jo 700:1 og fortsatt 5 ms responstid.

9219448[/snapback]

 

Jeg tenkte mer på størrelsen enn kontrasten. Gå feks for 22", altså 1680*1050 oppløsning. Jeg skal ikke si for mye om dette for skjermspesifikasjoner har jeg ikke så mye peil på, bortsett fra at jeg vet jeg er veldig fornøyd med min 22" 3000:1 kontrast :p Du blir sikkert fornøyd uansett.

 

Angående overklokking så er det riktig; du klokker fra BIOS. Sjekk denne guiden for begynnere for å få en ide om hvordan og temperaturer osv. Jeg synes den er veldig fin.

http://www.tomshardware.com/forum/240001-2...ads-duals-guide

Endret av Crossfire
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...