Gå til innhold

Klokking av E6600 på luft


Anbefalte innlegg

Hei! :)

 

Lurte på om man kan overklokke en E6600 til rundt 3.0 ghz ved bare å trykke på en av dei 5%, 10 %, 15 %, 20 % knappane i biosen og den fremdeles vil gå stabilt i både spel og andre krevande program?

 

Då meinar eg uten å gjere NOKE anna... Dvs. øke volten og andre ting som eg ikkje har minste peiling på :p

 

Systemet mitt står i profilen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei! :)

 

Lurte på om man kan overklokke en E6600 til rundt 3.0 ghz ved bare å trykke på en av dei 5%, 10 %, 15 %, 20 % knappane i biosen og den fremdeles vil gå stabilt i både spel og andre krevande program?

 

Då meinar eg uten å gjere NOKE anna... Dvs. øke volten og andre ting som eg ikkje har minste peiling på :p

 

Systemet mitt står i profilen :)

9207386[/snapback]

 

Vil tru du kan kjøre den rett på 3Ghz kun ved å endre på fsb. Sett fsb til 1333 eller 333 (ettersom hvilket hovedkort du har). Min 6600 går på 3Ghz på 1,3v stabilt. Men pass på at ikke minnet blir en hindring. Hvilket minne har du? Hvis du har minne som er spesifisert for 667Mhz elller høyere så kan du kjøre minne og Cpu synkront.

Endret av Lasse Ma
Lenke til kommentar
Hei! :)

 

Lurte på om man kan overklokke en E6600 til rundt 3.0 ghz ved bare å trykke på en av dei 5%, 10 %, 15 %, 20 % knappane i biosen og den fremdeles vil gå stabilt i både spel og andre krevande program?

 

Då meinar eg uten å gjere NOKE anna... Dvs. øke volten og andre ting som eg ikkje har minste peiling på :p

 

Systemet mitt står i profilen :)

9207386[/snapback]

 

Råder deg uansett til å lese noen guider på nettet, den prosent klokkinga på Asus-korta er så som så og at det blir stabilt er ikke alltid nei.

Derfor råder jeg deg til å lese noen klokke-guider, bruk en time av livet ditt så klarer du å klokke ditt selv :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hovedkortet mitt står som sagt i profilen!

 

Om eg nå stiller FSB opp til 1333, vil den da stabilisere seg på 3 ghz?

ingen problem? ingen stilling av volt? (og kan litt for høge stillinger på volten ødlegge cpu?)

 

Er klokking så enkelt at du kun kan stille på fsb?

Har jo lest om folk som stille på ditt og datt :p

 

BTW: har stilt den dingsen i bios på 10 % og PC-en går stabilt på 2,67 ghz for øyeblikket :)

Men vil som sagt oppnå 3 ghz og gjerne over :)

Lenke til kommentar
Hovedkortet mitt står som sagt i profilen!

 

Om eg nå stiller FSB opp til 1333, vil den da stabilisere seg på 3 ghz?

ingen problem? ingen stilling av volt? (og kan litt for høge stillinger på volten ødlegge cpu?)

 

Er klokking så enkelt at du kun kan stille på fsb?

Har jo lest om folk som stille på ditt og datt :p

 

BTW: har stilt den dingsen i bios på 10 % og PC-en går stabilt på 2,67 ghz for øyeblikket :)

Men vil som sagt oppnå 3 ghz og gjerne over :)

 

Så prøv 15 eller 20% da vel ;)

Lenke til kommentar
Og ingenting kan gå galt? :O

 

Ser at du amdme har en e6600 og antar nesten du har klokket den :p

kordan gikk du fram?

Og ja eg har lest overklokkings guider på forumet her for dei som lurte :p

 

Jeg brukte den prosentvise økningen selv, og satte den på 30%. Da var den vel oppe i 3,16 GHz. Måtte sette den ned engang da jeg fikk beskjed om at det ikke gikk under boot-up. Men ingen skade skjedd altså. Satt ned til 20% (ca 2,88 GHz?) og det gikk fint. Jeg bare lurte på om minne mitt da ble utnyttet best mulig. Kan heller ikke så mye om dette. Jeg lastet ned cpu-z og så at minnet mitt kjørte på 3:4 mot CPU (minne: 240 MHz og FSB 320 MHz (320x9=2,88 GHz)). Jeg vet ikke så mye om det har noe å si, men jeg gikk inn i BIOS og stilte selv FSB til 333 og DRAM til 667, og da kjører de synkront 1:1. Jeg aner ikke om det har så mye å si, men jeg innbiller meg at det er bedre. Jeg har 667 MHz minne, kjøpt for 1 år siden.

 

Men som sagt, har ikke oppdaget at noe har skjedd med hardware etter klokkingen, bortsett fra beskjed om at den ikke klarte det engang.

 

-T

Lenke til kommentar

Har nå nådd akkurat 3 ghz, ved 1.325 v i bios... ligger idle på rund 30-33 grader :)

Men eg har ikkje rørt noke med minnet. Alt der står på auto...

 

Men ser på cpu-z at minnet kjører 5:6 med fsb, kordan vil eg kunne få 1:1 her?

Antar nesten det er det beste :p

 

Skal eg skrive inn timing til minne en plass?

minnet står i profilen for den som lurte, er CL5...

 

post-102375-1192561191_thumb.jpg

Endret av PanzerLoco
Lenke til kommentar

OFF-Topic:

 

 

 

Hm har du redusert volten?

 

Ser at du bruker mindre watt enn meg når min er overklokka til 3 Ghz.

 

ojdazw9.th.jpg

 

Eg har btw aldri rørt strømmen min. Lurer på om du har :S

 

On-Topic:

 

Korfor vil du skrive inn timingene der ;S? CPU-Z er bare eit verktøy for å vise informasjon ikkje for at du skal skrive noe ;D.

Endret av Ganam
Lenke til kommentar

Ganam: Eg er ikkje helt idiot, veit at det er et program som viser info, og det står ingenting i posten min om å skrive ting i CPU-Z :p

 

Har ikkje rørt noken ting angåande strømmen, bare satt v_core i bios til 1.325... ser ut som det går stabilt, gjort det i 24 timer nå vertfall :)

 

Men tilbake til spørsmålet eg stilte i forrige post;

Må eg stille på noken minne instillinger i det heile tatt om eg vil gå høgre til f.eks 3,2 ghz?

 

Ser i mange guider at man stiller timing og volt på minnet, dette her ikkje eg gjort og lurer på om det kan være et problem?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...