Gå til innhold

Dårlig AF på EOS 350D kamera - noen bedre?


Anbefalte innlegg

Oppgraderte fra noen år med kompakt kamera (siste var canon S3) over til canon EOS 350D. STRÅLENDE fornøyd :thumbup: , bortsett fra autofokusen som jeg syns rett og slett STINKER :thumbdown:

 

Vurderte og selge 350D og kjøpe ett 400 istedenfor - men så er det alle ryktene om D40 som svirrer rundt da :) Har sett på EOS 5D, men har selvsagt kjøpt canon EF-S 17-55mm f2.8 IS USM til 350 kamera - og det vil ikke passe på 5D. Og er ingen som direkte "gir bort" 5D heller.. Så den "billige" løsningen vil være 400 eller D40.

 

Så spørsmålet er om noen har noen erfaringer rundt AF på EOS 350 vs 400, eller 350 vs D30 for den saks skyld. Er AF'en til 350 så dårlig, eller er det bare jeg som ikke kan og bruke kamera :blush:

 

Mer spesifikt så er det ikke at AF'en er dårlig til og låse til ett objekt som er problemet, men mer at selv om AF'en er låst til riktig objekt så kommer det ut litt uklart for ofte (selv med stativ, fjernkontroll og f5.6, f8 eller f11-f14). Og syns alltid at AF klarer og låse seg til alt for få punkter (kun 2-3 om gangen).

 

Skulle gjerne likt og hørte andre sine erfaringer om dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er AF'en til 350 så dårlig, eller er det bare jeg som ikke kan og bruke kamera :blush:

 

Mer spesifikt så er det ikke at AF'en er dårlig til og låse til ett objekt som er problemet, men mer at selv om AF'en er låst til riktig objekt så kommer det ut litt uklart for ofte (selv med stativ, fjernkontroll og f5.6, f8 eller f11-f14). Og syns alltid at AF klarer og låse seg til alt for få punkter (kun 2-3 om gangen).

 

Skulle gjerne likt og hørte andre sine erfaringer om dette.

9196878[/snapback]

 

Trur det er din feil faktisk, du seier at AF kun låser seg til 2-3 om gangen og dette tyder på at du bruker kameraet i AUTO-modus, fokus kan kun holde seg på eit plan om gangen, så du kan ikkje velge eit punkt i forgrunnen og eit punkt i bakgrunnen der du vil ha begge deler skarpt. om du velger at kameraet skal fokusere på midtpunktet vil det som regel klare dette på 99% av gangane forutsatt at det er litt kontrast på det du fukuserar på og det ikkje er på mørke natta. du har jo eit ypperlig normalzoom-objektiv og dette burde gjere sitt for at du treffer fokus.

 

:)

 

har brukt både 350d og 400d før og veit av erfaring at autofokussystema på desse er gode nok for dei aller fleste situasjonar.

Lenke til kommentar
Oppgraderte fra noen år med kompakt kamera (siste var canon S3) over til canon EOS 350D. STRÅLENDE fornøyd :thumbup: , bortsett fra autofokusen som jeg syns rett og slett STINKER :thumbdown:

 

Vurderte og selge 350D og kjøpe ett 400 istedenfor - men så er det alle ryktene om D40 som svirrer rundt da :) Har sett på EOS 5D, men har selvsagt kjøpt canon EF-S 17-55mm f2.8 IS USM til 350 kamera - og det vil ikke passe på 5D. Og er ingen som direkte "gir bort" 5D heller.. Så den "billige" løsningen vil være 400 eller D40.

 

Så spørsmålet er om noen har noen erfaringer rundt AF på EOS 350 vs 400, eller 350 vs D30 for den saks skyld. Er AF'en til 350 så dårlig, eller er det bare jeg som ikke kan og bruke kamera :blush:

 

Mer spesifikt så er det ikke at AF'en er dårlig til og låse til ett objekt som er problemet, men mer at selv om AF'en er låst til riktig objekt så kommer det ut litt uklart for ofte (selv med stativ, fjernkontroll og f5.6, f8 eller f11-f14). Og syns alltid at AF klarer og låse seg til alt for få punkter (kun 2-3 om gangen).

 

Skulle gjerne likt og hørte andre sine erfaringer om dette.

9196878[/snapback]

 

Gitt at du forstår hvordan fokus virker (altså bare har fokus på *et punkt av gangen*) og det ikke blir korrekt fokus likevel, så er det en sjanse for at du har et objektiv som bak eller frontfokuserer. Det kan også være kameraet som ikke fokuserer riktig.

 

Det best du kan gjøre er å snakke med butikken der du kjøpte kamera og/eller linsen og forsøke å få de til å sende inn kamera og/eller linse til sjekk og eventuell kalibrering. Jeg gjorde det med min Sigma 70-200 f2.8 linse og den kom tilbake helt skarp etterpå.

 

Håkon

Lenke til kommentar

Ut i fra hva dere skriver her, så tror jeg at jeg skal prøve noen tester med og skru av automatikken for fokus punktene, og tvinge kamera til og fokusere i senter. Se hvilken resultater det gir meg.

 

Ingenting vil gjøre meg mer glad enn og finne ut at dette kun er bruker-feil ;-)

Lenke til kommentar
Mulig jeg misforstår deg, nå - men du trenger vel ikke manuell fokus for å fokusere med midterste fokuspunkt? Jeg trodde det bare var å velge hvilket fokuspunkt du vil bruke selv, jeg? =/

9202078[/snapback]

 

Dette kameraet har det slik at du kan la kameraet velge fokuspunkt automatisk(velger som oftest det som er nærmest i motivet) eller at fotografen bestemmer kva fokuspunkt som skal brukest(enten om det er det midterste erller nokre andre)

 

Manuell fokus har ingenting med saka å gjere.

 

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...