Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Trygt å levere pc til reperasjon?


Anbefalte innlegg

I går døde min stasjonære pc med ett smell (nesten som ett pistolskudd) og alt ble svart. Jeg kjente det luktet svidd fra strømforsyningen, og dro ut alle stikkontakter og ledninger.

 

Jeg har kjøpt denne ferdig, og ikke bygget selv. Jeg åpnet den allikevel, og det så egentlig bra ut inne i PSU'en. Så ikke noe skikkelig svidd. Viften på skjermkortet var smeltet av, men det så ut som om det hadde skjedd for lenge siden, for den var helt støvet ned.

 

Uansett så vil firmaet ha tilbake pc'en og se på den. Det jeg lurer på da er om dette er trygt. Vet ikke hvor seriøse de er, og jeg har masse privat info lagret på min bruker (XP), slik at man må logge seg på som meg for å få tilgang til. Dette er passord til nettbank, visa-info og sånt. Ja, vet jeg ikke burde ha det der, men det er nå engang blitt sånn.

 

Kan firmaet komme inn på mitt område på HD'en? Jeg koblet den til en kamerat sin PC for å ta back-up av det på en ekstern HD, men får ikke komme inn på min bruker sin mappe...

 

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ta ut harddisken før reperasjon, og forklar at du har tatt den ut pga sikkerhethensyn.

9194861[/snapback]

Ja, jeg og tenkte på det. Men de sa om jeg åpnet kabinettet, så røk garantien. Det er jo og helt latterlig, for en kamerat fikk ikke skaden på sin maskin reparert, pga. det "var for mye støv inni maskinen". Og dersom han åpnet den og støvsuget så røk garantien... Skikkelig logisk.

 

Men de trenger jo ikke min HD for å reparere den for hardwarefeil...

Noen andre som har levert pc til reperasjon uten HD?

Lenke til kommentar

Høyrt om mangen som har levert pc-en inn til reperasjons uten harddisk.

 

 

Eg syns det er latterlig at ein mister garanti viss ein åpner pc. Men korleis kan dei finne ut av det? :)

Men eg syns det er bra gjort viss du tar utav harddisken, så har du eit påskudd for å ha åpna pc-en.

Lenke til kommentar

Er helt enig med deg, er latterlig at man ikke skal kunne åpne den. Er bare redd for at om jeg tar den ut så skal de frasi seg alt garantiansvar.

 

Både strømforsyningen og skjermkortet mitt smeltet jo ikke pga. at jeg tok ut harddisken.

 

Er jo og ett spørsmål om de kan komme inn på min bruker med min private info uten windowspassordet. Kommer de ikke inn på brukeren, så kan jeg jo bare sende inn HD'en. Resten av pcen er jo bare full av spill, musikk og filmer...

 

Kan man logge på i sikkerhetsmodus å få tilgang til alle brukernes områder? Eller logge på som admin på en måte siden de engang har bygget pcen?

 

Har bare to brukere, min og en som jeg har kalt gjest...

Lenke til kommentar
Er helt enig med deg, er latterlig at man ikke skal kunne åpne den. Er bare redd for at om jeg tar den ut så skal de frasi seg alt garantiansvar.

9200932[/snapback]

Men du mister uansett ikke reklamasjonsretten ved å åpne kabinettet, så der kan selger/produsent si akkurat hva de vil.

 

Edit: for å være litt "buddy" med selger, kan du jo nappe ut disken, og så speile den i annen maskin. Etter du har gjort det, så sletter du alt av personlig innhold og setter disken tilbake igjen. Tviler på at de vil merke det - med mindre maskinen var forseglet med ett eller annet...

Endret av Nichlas
Lenke til kommentar

Vet ikke hva de sier jeg. Kan jo prøve det der "lettere å få tilgivelse enn tillattelse" trikset. Og si at de umulig seriøst kan mene at maskinen er brent pga. at jeg tok ut disken...

 

Har ikke speilet den, men prøvde å sette HD'en (SATA) i en kamerat sin maskin , kom inn på disken, men kom som sagt ikke inn på min bruker. Den var sperret. Måtte da kanskje bootet hans maskin med min disk? Vet ikke om jeg tør, kanskje det blir mye krøll med drivere og styr...

Lenke til kommentar
Lever den som den er. Ingen på disse verkstedene har tid til å se på noe som helst.( ikke en gang det de skal )

 

De har ikke ditt passord og kommer ikke inn på ditt private område likevel.

9202016[/snapback]

 

Selvfølgelig kommer de inn på din private konto hvis dem vil det, det er ikke noe problem uansett hvor vanskelig passordet ditt er, du tar bare ut disken og setter den inn i en annen maskin som har windows XP PRO eller Windows 2000, så tar du over retighetene på din personlige mappe og vips så har du tilgang på ALT som ligger i den mappen. om teknikerene har tid til å snoke, selvfølgelig har dem det men om dem gjør det er en annen sak.

Lenke til kommentar

Takk for alle svar. Regner med de kunne kommet inn på privat område på disken om de ville...

 

Men løste seg i dag. Gikk på datakjeden og kjøpte meg ny PSU. Koblet den til og her sitter jeg og skriver 5 minutt etter. Ser ikke ut som om noe annet tok skade.

 

:-)

 

Bedre dette enn at de rotehodene skal klusse rundt i maskinen og på disken!

Lenke til kommentar
Ta ut harddisken før reperasjon, og forklar at du har tatt den ut pga sikkerhethensyn.

9194861[/snapback]

Ja, jeg og tenkte på det. Men de sa om jeg åpnet kabinettet, så røk garantien. Det er jo og helt latterlig, for en kamerat fikk ikke skaden på sin maskin reparert, pga. det "var for mye støv inni maskinen". Og dersom han åpnet den og støvsuget så røk garantien... Skikkelig logisk.

 

Men de trenger jo ikke min HD for å reparere den for hardwarefeil...

Noen andre som har levert pc til reperasjon uten HD?

9199684[/snapback]

 

Det med å ikke kunne åpne kabinettet uten å miste garantien er bare tull. De gjør

det bare for å skremme bort folk i å fikle med pcen. Som sagt så gjelder 5-års reklamasjonsretten også.. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...