Gå til innhold

oppgradere eller ny?


Anbefalte innlegg

Har en 2 år gammel PC nå, den var rimlig grei når jeg kjøpte den, men tida går og den ha begynnt å ligg litt etter, har blant annet bare 1Gb ram osv...

 

Burde jeg oppgradere PC'en nå ved å kjøpe ny prossesor, mer ram, og et ekstra grafikkort (for å kjøre SLI mode) eller burde jeg vente et år, for å så kjøpe helt ny? Noen som vet hva som er mest prise verdt? Oppgradere gjevnlig, eller kjøpe helt nytt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ettersom den bare var rimelig grei da du kjøpte den for to år siden regner jeg med at den ganske dårlig nå.

Personlig ville jeg kjøpt meg ny pc fremfor å oppgradere den, men det spørs litt hva du skal bruke den til også. Hvis du bruker den til gaming og du må bytte ut alle delene er det vel billigere å kjøpe ny.

Lenke til kommentar

Tror jeg har litt høye krav til PC'en, og den virker fortsatt akkuratt som den skal. det er mest det at det hadde vært okej om den var litt raskere osv..

 

Det er en gaming PC som kostet ca 10 000, så graffikk kort, harddisk og hovedkortet var blant de bedre å få tak i. men for at de ikke skulle bli alltfor dyrt valgte jeg litt dårligere prossesor en jeg burde. derfor trengs enkelte deler å skiftes ut. (trenger ekstra graffik kort for det ble litt for tregt når jeg begynnte med 2 sjermer på høyeste oppløsningen.

Lenke til kommentar

Enkleste oppgraderingen er å kjøpe mer minne. Du får 2 GB (2 x 1 GB) til ca 800 kr, eller en 1 GB brikke til ca 400 kr. Men husk at DDR minne er avdanket, og vil ikke kunne nyttes til neste oppgradering. Økning fra 512 MB gir uansett bra effekt.

 

Du kan også få tak i en A64 X2 4200+ til sokkel 939 for ca 900 kr. Men dette er OEM versjon, så du må kjøpe deg en CPU-kjøler i tillegg. Også AMD Opteron 185 (dobbeltkjerne) finnes tilgjengelige, men her er prisen ca 1 700 kr.

 

I og med at du alt har et PCIe skjermkort av OK kvalitet, kan du faktisk klare å skifte HK, CPU og minne for under 3 000 kr. I og med at 512 MB minne koster bare noen hundrelapper i dag, er det jo ikke så farlig å "kaste" det. Og i dette prisnivået gir Intel og AMD omtrent det samme igjen for pengene.

 

Regn ca 800 - 1000 kr for HK. Finnes billigere, men lønner seg å finne kort som har relativt nye brikkesett, og således en viss mulighet for å klare en ny CPU. P35 er egnet for Intel, hvilket man bør velge for AMD aner jeg ikke.

 

Minne - finnes mange helt OK 2 GB sett for +- 800 kr, f.eks GeIL DDR2 PC6400 Ultra.

 

CPU - Intel (sokkel 775), fra C2D E4300 til kr 900 opp til E6750 for 1 500 kr. AMD (sokkel AM2), fra X2 4200+ til ca 700 kr opp til X2 6000+ til litt over 1 300 kr.

 

Men i og med at AMD kommer med Phenom ved årskiftet, kan det også være helt OK å vente. Med unntak av at jeg tror minneprisen vil gå opp, så økonomisk blir det ikke så god gevinst.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...