Gå til innhold

krav til forsterker


Anbefalte innlegg

Hei,

 

har 2 høytelere med Max power 250 W. Hvilken stryke trenger da forsterkeren å ha for å drive disse "bra"?? Er ikke di beste høytalerene, men di spiller bra til min musikk! (Proson Twin2010)...

 

Bruker i dag en Denon PMA-280, men siden den ikke har fjærnkontroll må jeg ha ny

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Henter fra høyttalerguiden her:

 

Mine høyttalere er på "x" antall watt,hvilken type forsterker trenger jeg?

 

Hvor mange watt din høyttaler er på er ikke av viktighet i det hele tatt!Det du skal se på er følsomheten, dette måles i dB.

 

Dette vil si hvor mange desibel høyttaleren kan utgi med 1 watt over en kort periode.

 

Jo høyere siffer høyttaleren har på dB, jo mer lettdrevet er den. Med andre ord vil dette si at om du ser en høyttaler med en dB på 84 vil du trenge litt av et kraftstasjon, mens om du faller over et par med 92-93 kan du ta det litt mer med ro.

 

Dette er en veldig grunnleggende forklaring ment for nybegynnere så det blir lettere for dem å komme seg inn i alle disse spesifikasjonene.

 

Den er noe forenklet men er grei å gå utifra.

 

Elementene på høyttalerne dine er også ganske store så det gjør sitt. Da det er sagt vil jeg tro du kommer til å trenge rundt 80 watt minst for å drive dem med kontroll(Da snakker vi ikke juksewatt).

Lenke til kommentar

Nja, nå er jo følsomheten på de høytalerene 94 dB så jeg vil si 80 W er mye. Driver helt fint et sett sådära med min HK-340 på 55W, orker aldri å skru opp mer enn forsterkeren tar unna. Dro på skikkelig ute en gang, og i stereomodus skal det seriøøøst mye til før en ikke tør mer.

 

Kvalitet fremfor kvantitet inne - 30-40 W er nok per høyttaler tror jeg.

 

EDIT: Mente du 80 W samlet? :whistle:

Endret av Mar1us
Lenke til kommentar
Nja, nå er jo følsomheten på de høytalerene 94 dB så jeg vil si 80 W er mye. Driver helt fint et sett sådära med min HK-340 på 55W, orker aldri å skru opp mer enn forsterkeren tar unna. Dro på skikkelig ute en gang, og i stereomodus skal det seriøøøst mye til før en ikke tør mer.

 

Kvalitet fremfor kvantitet inne - 30-40 W er nok per høyttaler tror jeg.

 

EDIT: Mente du 80 W samlet?  :whistle:

9183184[/snapback]

 

OK, så en forsterker med 55W pr høyttaler holder ?

 

Forsterkeren jeg bruker nå vet jeg ikke hva er, men jeg skrur lyd knappen 3 cm opp fra minimum (altså 3 prikker :p ) og det rister i rommet ;)

Lenke til kommentar
Nja, nå er jo følsomheten på de høytalerene 94 dB så jeg vil si 80 W er mye. Driver helt fint et sett sådära med min HK-340 på 55W, orker aldri å skru opp mer enn forsterkeren tar unna. Dro på skikkelig ute en gang, og i stereomodus skal det seriøøøst mye til før en ikke tør mer.

 

Kvalitet fremfor kvantitet inne - 30-40 W er nok per høyttaler tror jeg.

 

EDIT: Mente du 80 W samlet?  :whistle:

9183184[/snapback]

Du glemmer at det er flere ting enn følsomhet som spiller inn ;) Som jeg sa er elementene veldig store på disse og da går kravene betydelig opp,har vært diskutert flere ganger her inne.

 

Det er også forskjell mellom ren lydstyrke og god lyd,når du drar opp som du gjør forvrenger du signalet mer og mer og gjør muligheten for sprenging av høyttalerne langt større.

Lenke til kommentar
Du glemmer at det er flere ting enn følsomhet som spiller inn ;) Som jeg sa er elementene veldig store på disse og da går kravene betydelig opp,har vært diskutert flere ganger her inne.

 

Det er også forskjell mellom ren lydstyrke og god lyd,når du drar opp som du gjør forvrenger du signalet mer og mer og gjør muligheten for sprenging av høyttalerne langt større.

9183621[/snapback]

Men jeg snakker av personlig erfaring da jeg har de høyttalerene, og den er at jeg kan drive over mine krav, ved ren lyd. Hva syns du ville være en fornuftig anbefalning når noen først spør da? (Regnet med at den i utgangspunktet var til meg)

Lenke til kommentar

Jeg sier bare det som faktisk er bevist,at hvis du har en høyttaler med så store elementer vil du ha et forhøyet krav til forsterkeren.

 

Mente ikke direkte at din ikke er sterk nok,for HK og NAD er veldig kresne på spesifikasjonene. Men syns fortsatt 40 watt er noe smått for så store høyttalere,påkjenningen blir bare for stor med tiden. Men bare bra du føler du er fornøyd med det du har :)

 

Ville du jeg skulle anbefale en forsterker til de høyttalerne? En Cambridge 540 eller 640,NAD 325 kanskje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...