Gå til innhold

Seriell-ATA, Dobbel-DDR og RAID


rakeme

Anbefalte innlegg

Hva er egentlig seriell-ATA og hva trenger jeg for å bruke det? Er seriell-ATA en likestillt standard med ATA-133? Er det mulig å bruke seriell-ATA harddisker i RAID? Er det bedre en ATA-133 i kombinasjon med RAID? Hva hovedkort anbefaler dere til en Athlon-basert pc som skal ha RAID (ATA-133) og eller seriell-ATA?

 

Hva er dobbel-DDR og hva forbedringer har det? Har sett på noen av hovedkortene som har støtte for dette og der er det 3 dimmer? Burde det ikke være 4? Hva er cas når det gjelder minne og er det noe jeg bør tenke på når jeg kjøper meg mer minne? Er cas 2.0 det samme som for eksempel cl 2.0?

 

Jeg har et MSI k7t 266 Pro2-RU. Er det noen her som har noe erfaring med dette hovedkortet og RAID? Trenger jeg å installere RAID driverene som fulgte med på en diskett, når jeg allerede har mulighet til å slå RAID av og på i BIOS? Noe annet jeg bør vite før jeg eventuelt prøver meg på RAID? Bør for eksempel diskene være helt identiske (av merke og modell) når jeg skal kjøre RAID 0 (den som dobbler diskytelsen?) . Får jeg lagringskapasitet tilsvarende en av diskene da?

 

På hovedkortet har jeg også installert 2 stk. Apacer cl 2.0 256 DDR 2100 brikker, men de fungerer bare i dimm 2 og 3? Noen av dere som har samme problemet?

 

Har installert alle oppdateringer til XP, og har alle de nyeste driverne til hovedkortet. Har også installert den nyeste BIOS oppdateringen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Serial ATA er en ny måte og koble diskene til hovedkortet på, du slipper problemer med master/slave da alle diskene oppfattes som master. Kablene er også en god del mindre slik at luftgjennomstrømninga i kabinettet forbedres. Da flaskehalsen på dataoverføring i dag ikke ligger på kablene, men derimot på selve diskene vil du nok ikke merke noen stor ytelsesforbedring av selve S-ATA opplegget.

 

cas latency 2= cas 2=cl 2

 

Når det gjelder raid så må du ha den driverdisketten for å installere f. eks win XP, da operativsystemet ikke finner diskene dine ellers (i installasjonsprogget altså..). Kjører du i striping raid, dvs det som øker ytelsen så får du f.eks 40GB ut av to 20GB disker.

Lenke til kommentar

Godkjent og mulig bruk er to helt forskjellige ting, men det kan jo hende det skjer noe spesielt mellom 200 og 217 MHz jeg ikke vet om da :)

 

Ta en titt her, han bruker i allefall 2stk, riktignok på 166 og 200MHz.

 

Hvis et par MHz ikke spiller noen rolle må jeg jo si at TwinMOS er et bedre valg, du får overklokka dem veldig mye, og så koster dem en hel del mindre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...