Gå til innhold

Hjelp! Boot-meny Hjelp!


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Eg tar dette i historisk rekkjefylgje.

 

Fyrst installerte eg WinME. Så installerte eg WinXP på partisjon 2 (extended(trur eg :oops: )). Dette førte til at det blei oppretta ein automatisk meny (microsoft) der eg kunne velgje kva os eg ville starte.

 

For ikkje så lenge sidan installerte eg Linux Redhat 8.0 på ein 3. partisjon. Då fekk eg ein ny meny kalla GRUB. Her kan eg velgje om eg vil starte Linux eller om eg vil gå til den neste menyen. Dette er ok, men eg lurer på om det lar seg gjere å starte WinME eller WinXP direkte frå GRUB? Eg antar at dersom det går så må eg må skrive inn eit eller anna under den installasjons-prosessen, men kva?

 

På boot.ini fila (microsoft) står det satt opp slik:

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)WINDOWS="Windows XP" /fastdetect

C:="Windows ME"

 

Nokon som veit om dette går og korleis?

 

Takk for din hjelp. :)

 

Mvh.

Green (nybegynner med Liniux)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok.

 

Enten så var dette eit idiotisk spm, eller så skjønte dekan ikkje kva eg meinte eller så har ingen oppdaga dette spm. Eg nekter å tru at ingen veit om dette lar seg gjere eller ikkje, for når eg les på svarene på andre spm. i forum så er det ofte det eg vil kalle godt nivå på svar.

 

Eg vil eigentleg skryte av alle dekan som tar deko tid til å svare på ting som andre står fast i. Vanlegvis må ein betale over 8,- kr i minutett på å få eit mykje dårlegare svar enn kva som blir gitt i forum. :D:D:D

 

Håper nokon kan hjelpe meg med mitt spm.

Lenke til kommentar

Linux+Win9x+Grub HOWTO

Multiboot with GRUB Mini-HOWTO

man grub

info grub (?)

 

Jeg har aldri brukt grub til å boote annet enn linux, men det lar seg fint gjøre. Så vidt jeg har skjønt fra spørsmålet ditt så har du grub som første boot og dersom du vil boot windows så fårdu opp XP sin bootmeny.

 

Du kan fint lage et valg i grub som booter deg direkte til winME uten å gåvia XP sin bootloader. I XP kan du sette timeout=0 i boot.ini så menyen ikke kommer opp.

Lenke til kommentar
Hei!

 

Eg tar dette i historisk rekkjefylgje.

 

Fyrst installerte eg WinME. Så installerte eg WinXP på partisjon 2 (extended(trur eg :oops: )). Dette førte til at det blei oppretta ein automatisk meny (microsoft) der eg kunne velgje kva os eg ville starte.

 

For ikkje så lenge sidan installerte eg Linux Redhat 8.0 på ein 3. partisjon. Då fekk eg ein ny meny kalla GRUB. Her kan eg velgje om eg vil starte Linux eller om eg vil gå til den neste menyen. Dette er ok, men eg lurer på om det lar seg gjere å starte WinME eller WinXP direkte frå GRUB? Eg antar at dersom det går så må eg må skrive inn eit eller anna under den installasjons-prosessen, men kva?

 

På boot.ini fila (microsoft) står det satt opp slik:

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)WINDOWS="Windows XP" /fastdetect

C:="Windows ME"

 

Nokon som veit om dette går og korleis?

 

Takk for din hjelp. :)

 

Mvh.

Green (nybegynner med Liniux)

 

Dette skal gå greit, men jeg tror vi må ha en fullstendig oversikt over partisjonene du bruker for å komme med en forslag som vil fungere.

Slik som jeg har forstått det booter du greit til RH nå. Prøv da å liste partisjonsoversikten til harddisken din. Prøv:

fdisk -l /dev/hda

og fortell oss hva du ser. Min første harddisk (kun linux der) ser slik ut:


fdisk -l /dev/hda



Disk /dev/hda: 8455 MB, 8455200768 bytes

255 heads, 63 sectors/track, 1027 cylinders

Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes



  Device Boot    Start       End    Blocks   Id  System

/dev/hda1   *         1        13    104391   83  Linux

/dev/hda2            14       108    763087+  82  Linux swap

/dev/hda3           109      1027   7381867+  83  Linux

 

Gi oss også innholdet i grub.conf fila du har nå.

 

Jeg har kasta RH til fordel for gentoo linux nå, men begge bruker GRUB som boot loader så jeg kan nok hjelpe deg. Du kan godt få se menu.lst (egentlig en snarvei/"symlink" til grub.conf) fila mi, om dette kan gi deg noen ideer om hvordan det henger sammen. Grub fila mi er noe annerledes en hva din blir, fordi jeg har flere harddisker som jeg må "map" for at det skal virke. Du trenger neppe map med kun 1 harddisk, men gir deg altså oversikten til orientering. Grub har også en snål måte å navngi harddisk og partisjoner på. I RH vil du finne fila ligger i /boot eller /boot/grub

 


default 0

timeout 30

splashimage=(hd0,0)/boot/grub/splash.xpm.gz



title=Gentoo 1.4 RC1 gentoo-sources 2.4.19-r9 (IDE0 Master Disk)

root (hd0,0)

kernel /boot/NEWbzImage root=/dev/hda3



title=Windows XP Professional (SCSI SDA1 OWN BOOTLOADER ON MBR)

map (hd0) (hd2)

map (hd2) (hd0)

root (hd2,0)

rootnoverify (hd2,0)

makeactive

chainloader +1



title=Win98 (HDB1 OWN BOOTLOADER ON MBR)

map (hd0) (hd1)

map (hd1) (hd0)

root (hd1,0)

rootnoverify (hd1,0)

makeactive

chainloader +1

 

Vi venter...

Lenke til kommentar

Hei lurerpaa!

 

Takk for at du ynskjer å hjelpe meg. Har gjort slik som du foreslo. Fdisk viser denne informasjonen:

 

Disk /dev/hda: 255 heads, 63 sectors, 14593 cylinders

Units = cylinders of 16065 * 512 bytes

 

Device Boot Start End Blocks Id System

/dev/hda1 * 1 1046 8401963+ c Win95 FAT32 (LBA)

/dev/hda2 1047 12899 95209222+ f Win95 Ext'd (LBA)

/dev/hda3 12900 14593 13607055 83 Linux

/dev/hda5 1047 10208 73593733+ 7 HPFS/NTFS

/dev/hda6 10209 11999 14386176 7 HPFS/NTFS

/dev/hda7 12000 12637 5124703+ 7 HPFS/NTFS

/dev/hda8 12638 12899 2104483+ 82 Linux swap

 

og grub ser slik ut:

 

# grub.conf generated by anaconda

#

# Note that you do not have to rerun grub after making changes to this file

# NOTICE: You do not have a /boot partition. This means that

# all kernel and initrd paths are relative to /, eg.

# root (hd0,2)

# kernel /boot/vmlinuz-version ro root=/dev/hda3

# initrd /boot/initrd-version.img

#boot=/dev/hda

default=1

timeout=10

splashimage=(hd0,2)/boot/grub/splash.xpm.gz

 

title Red Hat Linux (2.4.18-14)

root (hd0,2)

kernel /boot/vmlinuz-2.4.18-14 ro root=LABEL=/

initrd /boot/initrd-2.4.18-14.img

 

title DOS

rootnoverify (hd0,0)

chainloader +1

 

Ok, som du ser så har eg 3 ntfs partisjoner + WinME. Dette betyr at eg faktisk har 3 forskjellige installasjoner av XP. Dette fordi eg bruker pc-en til veldig mye forskjellige og difor har optimalisert den mot forskjellig bruk i forskjellig oppstart.

 

Uansett, håper du kan hjelpe meg videre! :)

 

Tusen Takk!

 

-Green-

Lenke til kommentar

Ok. Det ser ikkje ut som at dette går sidan eg ikkje får noko respons frå nokon av dekan. :cry:

 

Får heller prøve å legge Linux inn i xp sin boot-meny. Fekk eit tips om at dette var like greit. Må lage ein slik bootsektor-fil på c: til linux. Får sjå om eg finn ut korleis eg gjer det.

 

-Green-

Lenke til kommentar
Ok. Det ser ikkje ut som at dette går sidan eg ikkje får noko respons frå nokon av dekan. :cry:

 

Får heller prøve å legge Linux inn i xp sin boot-meny. Fekk eit tips om at dette var like greit. Må lage ein slik bootsektor-fil på c: til linux. Får sjå om eg finn ut korleis eg gjer det.

 

-Green-

 

Hei Green !

Tok litt lang tid dette, men har hatt det travelt på jobben i det siste.

 

Tror jeg har dårlige nyheter når det gjelder å få grub til å boote alt dette, årsaken til dette er kort fortalt;

 

Da du installerte OSene "your way" ble den orginale WinME bootsektoren (helt i begynnelsen av første primære partisjon) overskrevet av WinXP-installasjonen. Bootsektoren foreligger nå som en FIL (bootsect.XXX) i filsystemet til WinME. Orginalbootsektoren (i begynnelsen av første primære partisjon) er overskrevet med en bootsektorkode som laster WinXP bootloaderen (som faktisk lever som flere FILER i WinME filsystemet). Bootloaderen til WinXP leser og gir bootsektorfilen kontrollen slik at WinME bootes, men Grub vil ikke (etter det jeg vet) greie å gi kontrollen til en bootsektor som foreligger som en FIL i et FILSYSTEM.

 

Det mulig å få grub til å boote WinME men da må du kopiere bootsektorfilen tilbake til bootsektoren i første primære partisjon OG DA mister du bootsektorkodesnutten som starter WinXP bootloaderen i WinME filsystemet. Forvirret ?. Jeg kjenner ikke til hvordan du skulle få WinXP til å boote fra grub uten WinXP bootloaderen, spesielt vanskelig/umulig vil det være om WinXP i tillegg ligger på et NTFS filsystem.

 

Løsningen med å la WinXP bootloaderen være sjefen er nok den beste med det "rare" oppsettet du har. Først må du altså få tak i en velfungerende bootsektor som kan starte opp linuxinstallasjonen din, og deretter legge den som en fil i WinME filsystemet, hvor WinXP bootloaderen altså kan finne den. Boot.ini fila måtte også editeres slik bootmenyvalget kommer fram og at det går fram hvilken bootsektorfil som tilsvarer linux. Hele oppsettet er tungvindt, iallefall om du skulle finne på å bytte kjerne (rekompilere) i fremtiden, for da måtte du lage en ny bootsektorfil.

 

Jeg er ikke sikker på om innholdet i MBR peridag (altså GRUB) ville bli en god bootsektorfil, fordi grub laster seg selv i flere stadier.

 

En annen kandidat ville da være lilo. Jeg tenker meg at du kan lage en slik VELFUNGERENDE linux bootsektor om du først installerte lilo til MBR, og deretter kopierer denne over til en fil. Denne fila måtte du tilslutt legge i filsystemet til WinME + tilsvarende redigereing av boot.ini

 

Når du overskriver MBR er det stor fare for at ting kan gå i "tusan bitar" ;-) slik at du risikerer å ikke få bootet noen av installasjonene dine !!!

Tør du virkelig å risikere dette for å få en enklere bootmeny ?

 

OK

a) Først ville jeg starte med å lage en grub bootdiskett med

Stage1, Stage2 og den grub.conf fila du vet fungerer idag (se under) slik at du kanskje har noe å falle tilbake på om noe skulle gå galt.

Sjekke at denne bootdisketten fungerer på samme måte som grub fungerer i MBR idag

 

Slik lager du en grub bootdiskett i konsollen til linuxinstallasjonen din:


Sett inn en diskett som du ønsker skal være grub bootdisk

mke2fs /dev/fd0

mount -t ext2 /dev/fd0 /mnt/floppy

mkdir /mnt/floppy/boot/grub

cp /boot/grub/stage1 /mnt/floppy/boot/grub

cp /boot/grub/stage2 /mnt/floppy/boot/grub

cp /boot/grub/grub.conf /mnt/floppy/boot/grub



/sbin/grub --batch <<EOT

root (fd0)

setup (fd0)

quit

EOT

 

Test den nye bootdisken. Litt tregere pga lesing fra floppy, men skal ha eksakt samme funksjon som systemet ditt idag.

 

B) Som tidligere nevnt TROR JEG at en kopi av MBR (m/grub) ville egne seg dårlig som en WinXP-bootsektorfil i WinME-filsystemet, fordi grub skiller seg ut med å laste seg selv i flere stadier (fra bootsektor og filsystem).

 

Er du villig til å ta risikoen ?

Skriv da lilo til MBR (Orker ikke å ta dette nå...)

 

c) Du burde teste om lilo i MBR nå er istand til å boote linux (og bare linux)

 

d) Kopier innholdet fra MBR (nå med lilo) til en fil


dd if=/dev/hda bs=512 count=1 of=/bootsect.lin

e) Anbefaler å kopiere bootsect.lin til en diskett som du kan ta med deg til WinME. Kanskje bruke KDE/Gnome sine applikasjoner til dette for å slippe dosformatering av disketten fra konsollet.

Det er er muligheter for å mount'e det første primære partisjonen (dev/hda1) (WinME sitt filsystem) i linux og kopiere den direkte over, men diskettmetoden funker også :-)

Du kan jo alltids prøve å mounte WinME filsystemet


cd /mnt

mkdir WINME

mount -t fat32 /dev/hda1 /mnt/WINME

cd WINME

ls

om dette fungerer greit kan du kopiere bootsect.lin til /mnt/WINME

og kanskje også editere /mnt/WINME/boot.ini fila slik at den iallefall inneholder noe likende:


[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)WINDOWS="Windows XP" /fastdetect

C:="Windows ME"

C:bootsect.lin="Linux"

 

Hvis mount kommandoene av en eller annen grunn ikke skulle fungere kan du nå WinME med bootdisketten du lagde i a)

 

f) Når bootsect.lin er på plass i WinME filsystemet og boot.ini er redigert

burde du teste den nye valgmuligheten ved å boote med floppy og velge WinXP fra grub sin bootmeny. WinXP bootloaderen skulle da gi deg muligheten til å boote din nye linux bootsektor.

 

g) Om alt fungerer legger du en god, gammeldags microsoft bootsektor

(består imotsetning til GRUB, av en enkel partisjonsloader og en partisjonstabell) tilbake i MBR


fdisk /MBR

 

slik at lilo slettes fra MBR. Microsoft OS bygger ofte på den forutsetningen at MBR innholder en bootsektorkode som gir kontrollen over til en mer avansert bootsektor i AKTIV BOOT partisjon (les: første primære partisjon)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...