Gå til innhold

Hvorfor får jeg svarte striper over og under?


Anbefalte innlegg

Har en skjerm med 1080p oppløsning og skal se en fil med 1080p oppløsning.

 

Noen som vet hvorfor jeg får svarte striper over og under da?

 

Har sett en del på TV-innstillingene men finner ikke ut noe....

 

Bruker PS3 som spiller!

 

Noen som vet hvorfor? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Filmen er mest sannsynlig i formatet 2.35:1, sjekk baksiden av filmen din. Står det 2.35:1 der betyr det at filmen er i et enda bredere format enn vanlig widescreen, derfor får du sorte striper oppe og nede :).

9163066[/snapback]

 

Takker for svar, det står "High Definition 2,35:1/16:9"

 

Betyr det at jeg kan velge 16:9 og få bort stripene? :hmm:

Lenke til kommentar
Nei - filmen er naturlig laget i det formatet.

 

Om du vil få bort stripene kan du sette tven din på zoom. Og samtidig få unaturlig tynne og strukkede mennesker.

 

Nei du, sorte striper på 2.35:1-filmer er slik det rett og slett er bare :).

9163368[/snapback]

 

Men hvorfor står det 16:9 i tillegg da? :blush:

Lenke til kommentar

Betegnelsen kan bety at det er såkalt "anamorphic widescreen". Ikke at den finnes i to utgaver. Om du velger 16:9-varianten om den faktisk finnes og jeg tar feil, så vil filmen kutte på hver av kantene og du får med mindre informasjon og bilde :).

 

Men jeg vet ikke nøyaktig hvorfor det står /16:9, det kan være som jeg sier, men jeg vet ikke, bare gjetter.

Lenke til kommentar
Betegnelsen kan bety at det er såkalt "anamorphic widescreen". Ikke at den finnes i to utgaver. Om du velger 16:9-varianten om den faktisk finnes og jeg tar feil, så vil filmen kutte på hver av kantene og du får med mindre informasjon og bilde :).

 

Men jeg vet ikke nøyaktig hvorfor det står /16:9, det kan være som jeg sier, men jeg vet ikke, bare gjetter.

9163428[/snapback]

 

Når du sier det så tror jeg nok det er slik.

 

Likevel står det at det er 1080p så jeg antar at antall horisontale linjer er 1080 og siden det er 2,35 og ikke 16:9 så vil da antall vertikale linjer være 1428 for å få den rette bredden i forhold til høyden.

 

Hvis det er slik vil man så klart miste en del av bildet men man vil jo også oppnå bedre kvalietet for slik jeg ser filmen nå er jo ikke pixeleringen optimal, altså 1:1, eller er jeg helt på jordet nå :whistle:

Lenke til kommentar
Med 1080p materiale så har man ikke noe som heter anamorphic widescreen.

Men HDTV materiale er 16:9 og siden det da er filmen tydeligvis er spilt inn i 2.35:1 vil du få noen sorte striper.

 

Denne guiden forklarer alt:

http://www.hjemmekino.no/guide/aspectratios.asp

9163552[/snapback]

 

Har kikket litt på linken men det opplyser ikke om oppløsning som jeg lurte på når en film er i 1080p og 2,35:1, hva er da oppløsningen? :hmm:

Lenke til kommentar
Med 1080p materiale så har man ikke noe som heter anamorphic widescreen.

Men HDTV materiale er 16:9 og siden det da er filmen tydeligvis er spilt inn i 2.35:1 vil du få noen sorte striper.

 

Denne guiden forklarer alt:

http://www.hjemmekino.no/guide/aspectratios.asp

9163552[/snapback]

 

Har kikket litt på linken men det opplyser ikke om oppløsning som jeg lurte på når en film er i 1080p og 2,35:1, hva er da oppløsningen? :hmm:

9165314[/snapback]

 

Oppløsningen er 1920 x 1080 fortsatt. Dette bildet i 1080p viser det:

hddvdcompare.jpg

 

Det er dermot kun bilde på 1920 x 817 pixler. (1080/2.35=817) Jeg har sett eksemlper på trailere på nettet hvor 1080p sendes med denne oppløsningen uten sorte striper.

 

Eksempel

http://www.apple.com/trailers/newline/rushhour3/hd/

Lenke til kommentar

Tror jeg har forstått det da, snakket også men en kamerat om dette. Da er de svarte linjene inkludert i bildet og det bildet som står igjen har forholdet 2,35:1.

 

Takker alle sammen for svar, trodde jeg kunne det meste på dette området men som sagt man lærer noe nytt hele tiden :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...