Gå til innhold

Laptop til dama

iCrap

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann! Er på utkikk etter laptop til dama..

Fra før av har hun hatt en Compaq av noe slag, med Intel celeron-prosessor, 768mb minne, integrert grafikk osv. Ikke noe topp specs altså, men det holdt i massevis frem til den ikke fungerte lengre. Først gikk skjermen, men det klarte jeg å fikse med loddebolten. Så gikk ladekretsen til helvete og det er ikke bare bare å fikse det greiene her, den tok med seg en del av hovedkortet også og å få noe support fra Compaq med gjør-det-selv reparasjoner kan jeg nok bare glemme. Sånt skjer jo uansett når maskinen blir utdatert, hun kjøpte den brukt for ca. 1 år siden og regner med maskinen er 3 år gammel og har blitt hardt brukt. Ladekretsen var litt løen da maskinen ble kjøpt også, er nesten rart at den holdt så lenge.

Anyway, nok preik. Her er "kravene" :!: :

* Ikke så kjempedyr

* Forholdsvis robust

* Klarer å kjøre The Sims 2 (dette var et savn på gamle maskinen, bortsett fra det var den mer enn grei nok. Problemet var heller ikke at det lagget, men at skjermkortet ikke støttet DirectX texture & lighting (T&L))

Og selvfølgelig hadde det vært en liten fordel om den var litt pen :)

Mye for pengene er vel stikkord. Maskinen må være splitter ny, kjøper ikke noe brukt denne gangen. Pris er egentlig ingen hindring men jeg ser liten vits i å bruke masse penger på en toppmaskin når den kun skal brukes til MSN, tekstbehandling, litt amatørarbeid i photoshop, Internett og The Sims 2, ikkesant? ;)

Takker for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville sett etter en maskin som har:

-Intel Core Duo eller Core 2 Duo

-En bedre grafikk-kort, på minst 128 mb, helst mer...

-XP: Minst 1 gig ram. 2 gig er godt brukbar. Vista: Minst 2 gig.

Åssen skjerm vil hun ha? Klar eller matt?

Husk at EA ikke garanterer at bærbare grafikk-kort vil virke på Sims 2.

Hva syns dama er fint design?

Som acermaskinene? Som HP-Pavilion-maskinene? Dette er jo smak og behag.

Hvor du får mest for pengene, det kan jo mange diskutere.

Mange vil sikkert mene en Multicom-maskin, andre Dell og diverse.

Jeg syns at dere bør se igjennom i forskjellige nettbutikker, og finne selv ut hvilken dere vil prøve dere på.

Og om dere finner flere forskjellige som dere vurderer, så kan brukere her på forumet hjelpe dere med det rette valget :)

Skrevet

selv om kravene dine er ganske greie, så er prisen du nevner ganske vag.

Jeg vill valgt en Core 2 Duo, evt Core duo hvis du vil ha en litt billigere maskin.

Begge gir best ytelse og best batterilevetid (=minst varme og minst støy).

Du sier lite om størrelse på maskin eller skjerm og batterikapasitet.

Personlig ville jeg valgt en Dell, feks Inspiron 6400.

Dette er en modell på vei ut, så prisen er ganske gunstig. Maskinen kan konfigureres med 9 cellers batteri, og du vil da få over 6 timers batterilevetid (med Intel Gma 950 grafikk). pris fra 6350 og oppover (unngå Celeron M prosessoren, den yter vesentlig dårligere og bruker en god del strøm = dårligere batterilevid)

http://www1.euro.dell.com/content/products...dhs1&l=no&s=dhs

du finner en test av maskinen her:

http://www.dinside.no/php/art.php?id=299866

Vil du legge enda mere i maskin, kan du se på den nye Inspriron 1520, pris fra 8800,-

Velger du maskinen til 9390, får du Sanata Rosa (nyeste chipset/prosessor) med enda litt bedre yetlse og stor fleksiblititet på utseende på maskinen. I tillegg leveres maskinen med ganske heftig grafikk-kort slaik at de fleste spill kan spilles (om ikke alltid på maks kvalitet) om ønskelig, maskinen leveres også med en enkel alt-i-ett-skriver.

http://www1.euro.dell.com/content/products...dhs1&l=no&s=dhs

(generelt er Dell VELDIG dye på oppgraderinger, så den eneste oppgraderingen jeg virkelig vil anbefale er 9 cellers batteri, og evt høyere oppløst skjerm som bare et fåtall konkurrenter kan tilby.)

Om du vil slippe unna så billig som mulig, kan du jo se på ukens tilbud på komplett, som er en helt grei maskin, men maskinen har ganske lite batteri og har neppe mye over 2 t batterilevetid. Vista Home Basic har ikke Mediecenter eller Aero grensesnitt samt skikkelog laptop støtte (dvs at du trenger egne verktøy om du vil ha full kontroll over strømforbruk og ytelse)

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=335359

Skrevet (endret)

Hva om vi begrenser oss til 10 000? (Men helst billigere).

BTW, er det virkelig nødvendig med dedikert grafikkkort til noe så enkelt som dette? Gamle compaq'n kjørte the sims 2 helt fint den, men når hun skulle plassere et toalett og noen få andre objekter kræsja programmet. Hun kunne bygge vegger og slikt helt fint, aner ikke hvorfor det kræsjet på kun noen objekter. Kunne helt fint flytte inn i et ferdig bygget hus.

Kan tenkes at det var dårlige skjermkortdrivere / skjermkort? Kortet var et ATI av noe slag, et FireGL kort tror jeg. Billig er stikkordet ihvertfall.

Kræsjet stort sett i forbindelse med transparente popup's og skyggelegging..

Endret av iCrap
Skrevet (endret)

Hun syns HP-pc'ene er fine ihvertfall. Acer er litt mer "meh".

Hva med denne:

http://multicom.no/SystemConfigurator.aspx...14%3bc%3a100561

Med 2gb RAM oppdatering? Så kan hun jo velge lokk sjøl.

Edit: 15.4" skjerm er greit, batteritid er nesten uvesentlig. Eneste grunnen til at dette må være en laptop og ikke en stasjonær er at den flyttes frem og tilbake fra hus til hus, den brukes stort sett plugget i veggen uansett.

Dell sine ble grusomt dyre kontra andre alternativer med lignende spesifikasjoner.

Er AMD ubrukelig på bærbar plattform?

Endret av iCrap
Skrevet (endret)

Ser litt på denne:

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=81617

Som er spesifisert rimelig greit til prisen, men i denne testen er grafikkkortet oppgitt til å være et Intel GMA kontra det bedre GF Go 7300 med 128 MB dedikert grafikk? Er uansett ikke noe problem, hvis jeg kjøper maskinen og den kommer dårligere spesifisert enn antatt har jeg jo rett på reklamasjon / gratis oppgradering?

Endret av iCrap
  • 2 uker senere...
Skrevet

Bimp!

Jeg fikk lodda sammen Compaq'n, men tastaturet er litt sketchy.

Anyway, jeg har bestilt en Dell Vostro 1500.

Base Intel® Core™ 2 Duo T7300-prosessor (2,0 GHz, 800 MHz, 4 MB L2-buffer)

Operativsystem Ekte Windows Vista™ Business - norsk

Minne 2048 MB 667 MHz Dual Channel DDR2 SDRAM [2 x 1024]

Tastatur Innebygd tastatur - norsk (QWERTY)

Grafikkort 256 MB nVidia® GeForce® 8600M GT

Harddisk 160 GB (5400 rpm) SATA-harddisk

Modem 56.6k V.92-kompatibelt modem og adapter

Optisk stasjon Fast, innebygd 8X DVD+/-RW-stasjon

Trådløs tilkobling Intel® Pro Wireless 3945 802.11a/b/g Mini-Card - Europa

Leveringsdokumenter Norsk dokumentasjon og europeisk strømledning

Gedis Bundle-referanse V1500 Gold N0815003

Microsoft-programvare Microsoft® Works 8.5 - norsk

Standard Garanti Grunnleggende garanti - 1 års Business Hardware Support

Support Tjenester Grunnleggende garanti - 1 års Business Hardware Support

Sikkerhetsprogramvare McAfee® Security Centre™ 8.0 - 36 måneders beskyttelse - norsk

Strømforsyning 90 W AC-adapter:

Bestillingsinformasjon Vostro Notebook Order - Norway

Primærbatteri 6-cellers primært litiumionbatteri (56 W/t)

Bærevesker Ingen bæreveske

Spar penger Money Off 400 ex VAT

Systemmedia Ressurs-cd - inneholder diagnostikk og drivere

Fargevalg Matt Jet Black uten kamera

Accidental Damage Support 1-års ulykkesforsikring

Dells Internett-bestilling Dells Internett-bestilling.

LCD 15.4" WXGA+ TFT skjerm (1440x900 oppløsning) med TrueLife™- widescreen

Oppgraderte til 3-års nestedagsgaranti + ulykkesforsikring på telefon da.

Tror dere maskina vil klare seg til kjerringas bruk? 8600M GT er vel rimelig greit fremtidsrettet? Kanskje hun kan prøve the sims 3 når det kommer også?

BTW, maskina kosta 9065,- inkl alt, det må sies å være en grei pris? Når det er gått 2,5 år og maskina er noe slitt er det jo bare å hive maskina i stålpressa mi så får jeg en ny en av Dell.. latterlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...