hampai Skrevet 27. juli 2007 Skrevet 27. juli 2007 (endret) Sitter å venter på at butikken skal ta inn dette kortet til meg(vifteløst) så får jeg koplet til pc og 32" Lcd Tv. Men, det jeg går å tenker litt på er hvordan jeg skal få lyden ned til den gamle surroundforsterkeren min, som bare har phonoutganger. Skal jeg bruke den ekstra hdmi utgangen på skjermkortet og kabel med overgang eller skal jeg kable fra Lcd Tv og ned til forsterker med vanlig phonokabler ? Eller er det å kable fra lydkortet på pc'n som jeg "normalt" ville ha gjort ? Eller: Må jeg virkelig kjøpe ny surroundforsterker med Hdmi ? Håper på input her Endret 27. juli 2007 av hampai
Penrin Skrevet 27. juli 2007 Skrevet 27. juli 2007 (endret) Lydkortet? Hvis ikke phonokabler fra TV til forsterkeren hvis du bruker HDMI mellom skjermen og skjermkortet? Endret 27. juli 2007 av Penrin
hampai Skrevet 27. juli 2007 Forfatter Skrevet 27. juli 2007 Lydkortet? Hvis ikke phonokabler fra TV til forsterkeren hvis du bruker HDMI mellom skjermen og skjermkortet? 9155206[/snapback] Ja, det er Hdmi mellom pc og skjerm. Men ingen ekstra lydutganger på skjermkortet, på tv derimot er det utganger for lyd. Det er jo 5.1 lydchip på dette skjermkortet og jeg skulle gjerne dratt nytte av dette. Det er 2 Hdmi utganger på kortet, burde kunne isolere lyden i den ene kanskje og kable den rett til forsterkeren ? Well, jeg er "way out" på dypt vann her Det begynner å ane meg at jeg trenger en Lcd Tv med flere Hdmi innganger for å kunne få det som jeg vil.
HKS Skrevet 27. juli 2007 Skrevet 27. juli 2007 Ja, det er Hdmi mellom pc og skjerm. Men ingen ekstra lydutganger på skjermkortet, på tv derimot er det utganger for lyd. Det er jo 5.1 lydchip på dette skjermkortet og jeg skulle gjerne dratt nytte av dette. Det er 2 Hdmi utganger på kortet, burde kunne isolere lyden i den ene kanskje og kable den rett til forsterkeren ? Well, jeg er "way out" på dypt vann her Det begynner å ane meg at jeg trenger en Lcd Tv med flere Hdmi innganger for å kunne få det som jeg vil. 9155638[/snapback] Etter hvordan jeg har forstått det så er det bare den ene DVI-porten på HD2600 som kan sende HDMI med lyd. Er det ikke mulig å sende lyden med optisk eller koaksial SPDIF fra TV til en sorroundforsterker?
hampai Skrevet 29. juli 2007 Forfatter Skrevet 29. juli 2007 Ja, det er Hdmi mellom pc og skjerm. Men ingen ekstra lydutganger på skjermkortet, på tv derimot er det utganger for lyd. Det er jo 5.1 lydchip på dette skjermkortet og jeg skulle gjerne dratt nytte av dette. Det er 2 Hdmi utganger på kortet, burde kunne isolere lyden i den ene kanskje og kable den rett til forsterkeren ? Well, jeg er "way out" på dypt vann her Det begynner å ane meg at jeg trenger en Lcd Tv med flere Hdmi innganger for å kunne få det som jeg vil. 9155638[/snapback] Etter hvordan jeg har forstått det så er det bare den ene DVI-porten på HD2600 som kan sende HDMI med lyd. Er det ikke mulig å sende lyden med optisk eller koaksial SPDIF fra TV til en sorroundforsterker? 9156077[/snapback] På min forsterker var det ikke noe som lignet på optisk eller spdif. Kun Phono plugger. Får vel bytte den ut snart. Virker som dette Hdmi hysteriet ikke er helt gjennomtenkt eller ferdig utviklet for de som vil ha en HtPc med full Hd på, og samtidig kople til det digitale bakkenettet når det kommer i høst og lage en hjemme-media løsning som den jeg har tenkt på.
Penrin Skrevet 29. juli 2007 Skrevet 29. juli 2007 Kan ikke DVI kjøre full HD? Eller tar jeg grundig feil? Men om du spanderer på deg noen hundre ekstra kroner for en soundblaster, vil nok lyden bli endeil bedre enn med den innebygga chippen
Sweet Skrevet 29. juli 2007 Skrevet 29. juli 2007 håper jeg ikke har misforstått heftig nå? kan jeg ikke kjøre lyden ut via et soundblaster kort til en forsterker eller et surround anlegg, og bre rent HD bilde til skjerm?
HKS Skrevet 29. juli 2007 Skrevet 29. juli 2007 håper jeg ikke har misforstått heftig nå? kan jeg ikke kjøre lyden ut via et soundblaster kort til en forsterker eller et surround anlegg, og bre rent HD bilde til skjerm? 9166193[/snapback] Eller fra lydkortet på hovedkortet... I min stue PC så har jeg følgende oppsett: GeForce 8500GT (med HDCP) Integrert lyd (AD1986A) med optisk SPDIF Kjører bilde DVI fra grafikkortet til LCD-TV Lyd kjører jeg optisk fra lydkort til forsterker. Full HD fungerer glimrende. HDMI fra skjermkort til TV er ikke aktuelt for meg, i og med at jeg bruker en ekstern sorround-forsterker.
Sweet Skrevet 29. juli 2007 Skrevet 29. juli 2007 (endret) ok så jeg får forstatt oppløsninga til HDTV bre ikke lyden samtidig dersom jeg kjører kun HD.. kjempefint.. ble litt nervøs nå ^^ kjøpte meg HIS Radeon HD2600XT serru... og begynte å lure litt. edit: har seff ikke fått det hit enda.. siden jeg spør Endret 29. juli 2007 av Sweet
Penrin Skrevet 29. juli 2007 Skrevet 29. juli 2007 Har du DVI på TVn, vlille iallefall jeg brukt det.. Både for lydens og bildets skyld...
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 29. juli 2007 Skrevet 29. juli 2007 (endret) Har du DVI på TVn, vlille iallefall jeg brukt det.. Både for lydens og bildets skyld... 9166375[/snapback] "For lydens og bildets skyld". Lyd sendes jo ikke gjennom DVI, så jeg skjønner ikke hvordan dette kan påvirke lydkvaliteten. Lyden sendes optisk så disse to tingene har ingenting å gjøre med hverandre. Optisk på sin side er meget bra. Endret 29. juli 2007 av Slettet-XHLacM
Penrin Skrevet 29. juli 2007 Skrevet 29. juli 2007 Med det jeg sa med DVI og lyden, var at jeg mente å bruke lydkort til dette.. Skjermkortet får ta seg av bildet som kommer opp på skjermen..
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 29. juli 2007 Skrevet 29. juli 2007 Du skulle skrevet dette i stedet for en dårlig formulert settning.
Penrin Skrevet 29. juli 2007 Skrevet 29. juli 2007 Mente da det var formulert nok i posten min før det, hvis du leste der. Menmen, det var en liten misforståelse, no hard feelings!
hampai Skrevet 29. juli 2007 Forfatter Skrevet 29. juli 2007 Mente da det var formulert nok i posten min før det, hvis du leste der. Menmen, det var en liten misforståelse, no hard feelings! 9167651[/snapback] Forskjellen på Hdmi og Dvi er jo samme signal med og uten lyd om jeg ikke tar helt feil.(!?) Ellers, ut i fra innleggene så kan man godt si at det kanskje er bedre pr i dag å ha et "vanlig" lydkort som man kan kjøre optisk til forsterker og kjøre kun bilde over Hdmi, men da klarer man jo seg med Dvi Er det stor forskjell på Gddr3 og 4 ?
Sweet Skrevet 29. juli 2007 Skrevet 29. juli 2007 mindre strømforbruk og bedre båndbredde tror jeg.. er ikke såå mye.. men er jo forskejll da.
hampai Skrevet 30. juli 2007 Forfatter Skrevet 30. juli 2007 mindre strømforbruk og bedre båndbredde tror jeg.. er ikke såå mye.. men er jo forskejll da. 9168214[/snapback] jaha, se der ja. Da er plutselig ting mere klart. Takker for input, alle sammen. Skal man konkludere i noe så blir det kanskje noe slikt ? : TV: Bør ha flere Hdmi inn/utganger for flere tv-kilder, og mulighet for å videresende lyden til forsterker istedet for å la tv'n prosessere denne. Optisk inn/utgang er vel en mulighet ? Meningen med Hdmi synes noe uklar for meg, dere får tilgi meg min uvitenhet. Synes dette er noe uklart enda. Fremtiden vil vel vise hva som blir fakta. (Eller?) PC: Eget lydkort, eller integrert med optisk utgang. Kables direkte til forsterker. Skjermkort: Trenger ikke Hdmi (enda) fordi man tapper lyden direkte fra lydkortet og kan kjøre Dvi for tv signalene. Tv-Kort: Har ikke lest så mye om dem enda, men Mpeg4 kommer vel snart i større utvalg. Regner med at det er skjermkortet som tar seg av(viser) grafikken og at Tv-kortet kun funker som en tuner, dvs tar inn tv-signalene. Hvis dette ikke er rett, vennligst korriger. (ja, jeg vet jeg kan lese litt her inne, men tiden strekker ikke til) Noe jeg har glemt da ?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå