Gå til innhold

Den store quadcore overklokkingstråden!


Anbefalte innlegg

Small FFT's testen er helt klart den hardeste for kjernene, de andre testene kjører ikke cpu så hardt. Det bør også merkes på temperaturene.

 

Skjønner forøvrig ikke at dere tør å la PC-en(e) stå og dure på full gnu mens dere sover om natta, det er tross alt en del potensielle feilkilder mtp brannsikkerhet.

 

Stabilitetstesting bør jo også gjenspeile hva PC-en skal brukes til mener jeg.. hvor ofte brukes 4 kjerner 100% i 12/24 timer? Galskap. Kan begynne med NM i stabilitetstesting...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor akkuat 12 timer? Hvis den da hadde feilet etter 24 timer, er den ikke stabil alikevel da eller?

Et godt poeng du har der Jim. Før kjørte jeg alltid 24 timer. Meste jeg orket var 32 timer tror jeg.

Av erfaring så er det slik at klarer man så mange timer, så klarer den mer også. En slags magisk grense kanskje?

 

PS : Det finnes programmer som varmer CPU'n mer enn Prime95 small FFTs bare så det er sagt ;)

Lenke til kommentar

trenger litt hjelp til overklokking. Jeg har en q6600 klokket til 3.2 uten å endre volt. Kjører 400 bus og 8 på multiplikator.

 

Vil gjerne kjøre med multiplikator på 9. Må da sikkert øke volten noe. Problemet er at volten i bios og windows (avlest i cpu-z) ikke henger sammen.

 

Hvis jeg setter volten til 1.400 i bios viser den 1.3250 i cpu-z. (idle).

 

Jeg ser at det er mange innstillinger i bios rundt dette med volt. Bla volt damper. Aner ikke hva dette er.

 

Mitt oppsett:

Intel q6600 cpu

Asus p5k hovedkort

2 gig 6400 ram

430 w seasonic strømforsyning.

Ati 2600 xt skjermkort.

Alt er vannkjølt med Zalman Resesetator 2

 

Noen ideer?

Lenke til kommentar

Volten er vel for så vidt lik i bios og windows, men avlest spenning kan nok variere. ;)

Det er vanlig med hele P5K-serien at spenningen er lavere enn det du setter i bios. Det gjelder de aller fleste p35-hovedkort, i hvert fall alle jeg har vært borti...

 

Homealone: Hvilken bios-versjon bruker du?

Endret av sablabra
Lenke til kommentar
Volten er vel for så vidt lik i bios og windows, men avlest spenning kan nok variere. ;)

Det er vanlig med hele P5K-serien at spenningen er lavere enn det du setter i bios. Det gjelder de aller fleste p35-hovedkort, i hvert fall alle jeg har vært borti...

 

Homealone: Hvilken bios-versjon bruker du?

 

Bruker bios versjon 0258

Lenke til kommentar
jeg er villig til å vedde på at temperaturene i omgivelsene bare ble høyere og høyere. vil tippe at romtempen gikk opp noen grader også, og det er nok til at den ikke er stabil lenger.

Altså det kan hende at komponentene på hovedkortet ble varmet opp for mye, og dermed "feilet" og skapte ustabilitet - altså error i Prime95. Men tviler på dette. Kondensatorer og slikt på hovedkortet skal takle over 100C grader hvis ikke jeg tar feil. Jeg fulgte nøye med på temperaturene i Everest, og jeg så ingen kritiske der for å si det sånn.

 

At romtempen gikk opp? Øhhh hvor lite rom tror du jeg har liksom. Har PC-en i min egen stue. Men kanskje du mente temperaturen inne i kabinettet? Uansett om den økte eller ikke, så sa jeg at jeg fulgte med Everest.

 

Får en følelse her nå at jeg har drevet på med overklokking lenger enn du har **dp** :p

 

hvem som har drevet med overklokking lengst vet jeg ikke, vet bare at 9 timer med prime 95 er absurd.. hehe, hvorfor liksom.. det holder med 1 time - alltid

Lenke til kommentar
hvem som har drevet med overklokking lengst vet jeg ikke, vet bare at 9 timer med prime 95 er absurd.. hehe, hvorfor liksom.. det holder med 1 time - alltid

Skal ikke si imot dine meninger, men hos meg feila Prime etter 8 timer, skjønte faen ikke hvorfor spill hang seg noen ganger, så jeg testa Prime i 24t, og som sagt, etter 8 timer feila den.

Endret av WheelMan
Lenke til kommentar
hvem som har drevet med overklokking lengst vet jeg ikke, vet bare at 9 timer med prime 95 er absurd.. hehe, hvorfor liksom.. det holder med 1 time - alltid

Om du gidder bare kjøre Prime95 i 1 time er opp til deg. Ingen her som kan fortelle deg hva du kan eller ikke kan gjøre med din egen PC! ;)

 

MEN da kan du ikke komme her på forumet og si at din CPU er stabil @ 3.8 Ghz etter min mening.

Du kan heller ikke skylde på at Windows eller spillet er bugga når det plutselig henger seg en dag ut av det blå.

Poenget med stabiliets testing er jo å avgjøre om hardwaren er stabil. Har man forsikret seg om det, og PC-en fortsatt henger seg, ja da kan man skylde på bugs i Windows, drivere eller spillet.

 

Men skjønner ikke hvorfor jeg gidder forklare deg dette :roll:

Lenke til kommentar

Det finnes flere prioriteter i orthos/prime, right?

 

teorien min er: Hvis en cpu har gjort AKKURAT det samme i 1 time, så vil den ikke feile med å fortsette med AKKURAT det samme i mange timer til så lenge alle andre faktorer\variabler er like. Maskinen vil være gjennomvarm etter 1 time, og så lenge romtempen er lik så...

 

Det er vel noen prioriteter som er vanskeligere enn andre, så hvorfor ikke kjøre disse i 1 time..?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Men skjønner ikke hvorfor jeg gidder forklare deg dette :roll:

 

Det skjønner heller ikke jeg. :)

 

Et viktig moment som *dp* prøvde å forklare deg over her er varmen generert av en "prime-rigg".

Har du ett lite rom som blir påvirket av dette, dvs. ikke kan fjerne denne tilførselen av varme, så vil du bli belønnet med en BSOD. Inkludert på stock settings (eller litt "housewife-clock") :)

 

Sitter du en frysehall så kan du se bort fra den faktoren.

 

Så ja.. 1 times "prime-ing" er nok for å si at systemet er stabilt gitt samme forutsetninger (driftsforhold) i overskuelig framtid (dersom vi ser bort fra "elektromigrasjon" og tilsvarende "elektrisk slitaje" på hardware'en).

 

Ellers er sikker forslaget til en over her om "NM/EM/VM/OL" i "stbilitetestest" i ett 3kvm rom uten lufting sikkert en god ide. Eller kanskje ikke.

 

Hvorfor "gidder" jeg å forklare dette ja.. :)

Lenke til kommentar
TL1000S Lagt til I dag, 22:29

Hvorfor "gidder" jeg å forklare dette ja..

Fordi vi liker å diskutere..? :p

 

Men jeg er enig i romopvarmingsfaktoren, jeg har såpass liten leilighet at mine datamaskiner representerer en vesentlig del av oppvarmingen.

"Hvem har klokket mest" kampen skal jeg ikke kaste meg ut i, den taper jeg nok likevel. Men selv gidder jeg i alle fall ikke Prime mer enn 1-3 timer.

Men jeg har da likevel mer enn en gang opplevd error etter mer enn 1 time, uten at jeg har noen tro på at det da har skyltes økt temp.

 

Min konklusjon er at man ikke er garantert crashfree uansett, men anser noen timer som bra nok for mine stabilitetskrav.

Men dere som nå sier at 1 time er nok, hvorfor akkurat 1 time da...? :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Når det gjelder meg selv, så har jeg "prime'et" både etter purist-metoden (min. 12t) og "quick-and-dirty" 10min for å sjekke en gitt stabilitet.

 

Er man purist skal "primeing" foregå i "dagesvis" for å konkludere med "stabil".

Det er vel innlysende at omgivelsene (der "PC-en" står) har mye å si på resultatet.

 

Det er ikke noe poeng å "hakke" på andre mtp hva de anser som en "stabil" klokk gitt at man er helt uenig (f.eks. om man er "purist").

 

Dersom man mener man har en gitt klokk som ikke medfører krasj/BSOD med sitt bruksmønster så har man per se en stabil maskin. Betyr det CPU-Z med LN2 som sitt bruksmønster så er det kanskje litt aparte, men:

Ikke noe å krangle om. :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Man får ikke bare error i Prime95 pga varme, men at CPU ikke får nok volt ved en gitt hastighet (overklokket).

 

La oss si at man klarer 8 timer og 20 min med Prime95 ved 3.6 Ghz og 1.42V og så kommer det en error på 2 av kjernene i en Q6600. De to andre fortsetter. Så går man i BIOS og øker vcore slik at CPU får 1.43V og vips så kan du kjøre Prime95 i 15 ++ timer.

Hva sier dette dere da? Mener dere fortsatt at CPU'n er stabil med 1.42V ?

 

Men klart at alt er relativt som det sies :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...