Gå til innhold

Kjøling av Laptop - modifikasjoner?


johanhs

Anbefalte innlegg

Jeg har en Dell Inspiron 6000 laptop som jeg synes bråker altfor mye. Den står påslått hele døgnet med strømforskyning tilkoblet. Det er jo utrolig puslete vifter på slike laptoper, så jeg forstår godt at det bråker endel. Men er det noe en kan gjøre med dette? Noen som har prøvd seg og kan gi et par tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+6132
Vis du trenger kjøling til din bærbare pc, har microplex et lite utvalg.

9147197[/snapback]

Noen erfaringer med disse produktene? Ser på Zalman kjøleren et diagram som viser 3dB reduksjon i støynivå. Det var jo ikke all verden. Er jo knapt hørbart det.

9147324[/snapback]

 

3db er så absolutt hørbart, det vil tilsvare en halvering i støyen, dette fordi at desibelskalaen er logaritmisk, så en økning på 3db vil tilsvare en fordobling av lyden...

 

wikipedia om desibel

Lenke til kommentar
3db er så absolutt hørbart, det vil tilsvare en halvering i støyen, dette fordi at desibelskalaen er logaritmisk, så en økning på 3db vil tilsvare en fordobling av lyden...

 

wikipedia om desibel

9203033[/snapback]

3dB er fordobling av lydtrykket, men ikke hva øret oppfatter som lydstyrke. Nettopp fordi øret hører logaritmisk.

10dB er en fordobling av oppfattet lydstyrke. Antar da en A-veid desibelskala. Den er kompansert for ørets følsomhetskurve. 3dB er grovt regnet da en kan klare å høre en endring i lydnivået, men ikke stort mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...