Gå til innhold

Nokia E90 test & en liten guide


Anbefalte innlegg

Nokia E90:

Hovedmenyen, med klokke, snarveisikoner osv

 

Her er min lille Nokia E90 test. Har ventet på E90 i over 6 måneder, og sist torsdag fikk jeg den endelig! Men selv om jeg har ventet, har jeg også vært litt små skeptisk, siden den har fått så god omtale, men allikevel blitt beskrevet som en kloss. Les her om hvordan jeg opplevde mine første timer med Nokia E90.

 

 

Kom meg hjem, og pakket den ut. Kjente på vekten, og den må jeg si var helt ok. Ikke noe særlig tyngre enn min Nokia N70 mobil. Litt større, men det er pga qwerty tastaturet blant annet. Som btw er fantastiskt!

 

Så var det tid for å lade mobilen, for deretter å slå den på. For spenningens sin skyld, åpnet jeg ikke hele mobilen før litt etterpå.

 

Startet opp mobilen, ved å teste ut den ytre skjermen aller først. Denne ble jeg positivt overrasket over! Lyssterk og klar. Mye klarere farger enn skjermen på N70. Tastene utenpå er også behagelige, særlig for folk med store hender.

 

 

 

 

I tillegg, merket jeg at mobilen startet opp kjappere enn min N70. Samme førstegangs spørsmål kom opp, der man velger hvilke land man er i, tidssone osv og deretter kan man gå gjennom en slags E90 guide, men den skippet jeg over siden jeg er en ganske så dreven Symbian bruker fra før av.

 

Til nå har alt gått smertefritt. Så nå var det tid for å åpne mobilen, slik at den innerste skjermen kom fram.

 

 

I tillegg til å være lyssterk, har den en oppløsning på 800x352. Noe som betyr at den har plass til en del ting, og det merkes i forskjellige programmer. Noen av de som utnytter skjermen er f.eks SMS, E-post, nettleseren, kalenderen og mange andre. Har til og med lastet ned film trailere og et spill Global Race (gratis for alle Nokia E90 eiere) osv...! Skjermen er det beste som Nokia har laget noengang!

 

Men det er jo ikke bare skjermen som er god. Qwerty tastaturet er elegant og passer utmerket til hendene mine. Du har i tillegg lys under tastaturet, om du så måtte trenge det. Det er responsivt og et godt tastatur. Det kan måle seg med Nokia 9500 tastaturet. Så om du er en 9500 bruker, vil du ikke bli skuffet av E90 tastaturet. Det har til og med æøå bokstavene.

 

 

Med PC Suite installert på min mac, kan jeg overføre all iTunes musikk som jeg har til mobilen raskt og enkelt. Med PC Suite (som er gratis) kan man overføre musikk, bilder, video og annet til E90 uten problemer. Hvis man ikke har en kabel i nærheten, kan man også bruke Bluetooth 2.0 og få overført kjapt fra mac eller pc til E90.

 

-: Husk at Symbian lar deg installere en mengde med programvare. Her er noen som kan gjøre E90 til enda bedre sak å bruke:

 

-: Y-Browser: Med denne kan du navigere deg rundt på mobilen.

Link: Y-Browser nettside

-: jmirc: For deg som chatter på irc. Dette er en god java basert irc client.

Link: Jmirc nettside

-: Divx Mobile: Med denne kan du se trailere, filmer osv i Divx på mobilen.

Link: Divx mobile nettside (må være medlem av Stage6.com for å kunne laste den ned.

-: Windows Live Messenger: God msn klient for Symbian.

Link: Amobil test av Windows Live Messenger

-: WorldMate: Et program for deg som er på farten. Har kart over verden, vær oppdatering, fly oversikt +++ Gratis for alle Nokia E90 brukere!

 

I tillegg har Nokia E90 sin egen nedlastings side på mobilen, som lar deg laste ned ting automatisk ned fra Nokia sin side. Her har du Datamover (for å overføre filer fra Nokia 9500, 9300 eller 9300i), Global Race (et bilspill med bluetooth multiplayer støtte!), Wireless Presenter, WorldMate osv+++

 

 

Konklusjon:

Nokia E90 er noe av det beste som Nokia har laget. Kanskje litt overpriset, men man får så mye igjen for pengene. Dette er et monster når det gjelder spesifikasjoner.

 

Jeg bruker den sammen med min PowerBook. Den er virkelig kjapp på alt. Menyene er raske, det å starte opp programmer er kjapt og den har ikke hengt seg siden jeg fikk den på torsdag forrige uke. MP3 spilleren er også god! Lyden fra høytalerne er klar. I tillegg må jeg si at det er en mobil som også tåler litt støt. Den er robust og har mindre plastikk enn andre mobiler.

 

Dette er min nye PDA-mobil! iPhone vil aldri kunne erstatte denne på noen måte. Mest pga at iPhone ikke har et skikkelig tastatur og at iPhone er veldig låst system i forhold til Symbian. I tillegg blir iPhone sin skjerm alltid smusset til med fett og kliss, som igjen må tørkes heletiden.

 

I tillegg har mobilen et meget bra kamera. Ikke så bra som N95, men det tar gode bilder, som jeg kan legge ut her senere om det er ønskelig.

 

 

 

mvh,

Michal

Bildene er grabbet med Screenshot. Et program for Symbian som lar deg ta grabb av skjermbildet man ser på.

 

psst: Bildene er fjernet fra testen pga plassmangel hos start.no - Takk til alle gode tilbakemeldinger!

Endret av AmiDelf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fikk bare enda mere lyst på den, men må vente til den dropper i postkassa....Håper det er snart.

 

Takk for flott innblikk i telefonen.

9132630[/snapback]

 

Ikke vær redd for at den skal bli ripete. Den gjør ikke det om du behandler den fint. Jeg hører faktisk på musikk fra den nå på kontoret. Gode høytalere på den også!

 

mvh,

Michal

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei har nokia 9300 og har nå skaffet meg e90 det meste fungerer ok men jeg får ikke overført mine dokumenter fra 9300 til e90. Har prøvd med data mover, pc synk men får bare overført kalender og kontakter. Er det noen som har tips? ( Får de overført hvis jeg tar en og en mappe men har menge dokumenter så det fungerer dårlig i tillegg til at de legger seg i mine mapper under meldinger. Får ikke flyttet den til dokumentmappe noen som har tips?) Savner også søkefunksjonen som fungerte bedre på 9300. Når jeg søker på tittler eller nummre må jeg gå ut av contacts og inn i søkeprogrammet det trengte jeg ikke på 9300, kanskje noe har tips om dette også?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 4 måneder senere...
ja det lurer jeg også på!

 

 

Mac har ikke PC Suite, men Nokia Multimedia Transfer lar deg laste

over alt på din mobil.

 

Overføringsmetoder som er støttet:

- Via Bluetooth

- Via USB ledning

 

 

Her er en liten oppdatering på hva du bør laste ned!:

 

WirelessIRC

Screenshot0002.png

Screenshot0001.png

 

Dette er en irc klient som har støtte for det meste! Har støtte for å være

på flere servere samtidig, utnytter E90 skjermen godt (særlig pga at jeg

har vært en beta-tester av WirelessIRC, hehe) og ser faktisk meget bra ut.

 

I tillegg har den støtte for automatiske oppdateringer. WirelessIRC koster

litt, men er verdt å bli støttet. Godt valg for deg som vil chatte på irc

med mobilen. WirelessIRC fungerer også utmerket på N95 osv selvsagt.

 

ebuddy MSN, Yahoo, AOL og Gtalk client!

Screenshot0003.png

Screenshot0006.png

Screenshot00056.png

 

Meget godt program som Amobil også har gitt full score.

 

Etter 7 måneders bruk så må jeg få lov til å si at Nokia E90 infrir alle mine

behov. Skjermen har ikke blitt ødelagt av at tastene berører skjermen eller

noe slikt. Det er bare å behandle den pent! Det ser ut som om testversjonen

av E90 faktisk har problemer i forhold til den endelige versjonen som brukerne

fikk. Jeg har ikke fått noen merker på skjermen min i det heletatt.

 

Mobilen er kjapp! Den er ikke treg! Den er ikke det. Programmer starter opp når

dem skal og det er ingen merkbar lagg noe sted. Jeg kan gjerne ha 10 programmer

oppe samtidig og den har fortsatt null problemer med å henge med!

 

Når jeg sender ting over bluetooth til min PowerBook osv så går det kjapt.

 

Konklusjon:

Fortsatt etter 7 måneder i bruk. Så vil jeg si at E90 fortsatt er en meget brukbar

mobil. Den lar deg gjøre alt. Det er slike mobiler de har i Japan og slike burde

vært standard i dag. Det å kunne sende e-post, chatte på irc, surfe web, tekste sms,

se video/bilder, spille spill osv alt samtidig uten at man merker at systemet blir

tregere. Det er hva jeg kaller service! Takk til Nokia og jeg håper virkelig at

det fortsetter å komme firmware oppdateringer for denne supre mobilen! Digger den!

Endret av AmiDelf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...