Gå til innhold

Gjemme filer og mapper

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det mulig å gjemme filer og mapper uten å legge til et punktum foran navnet i konqueror?

Har lest at det skal være mulig å lage en fil med navn ".hidden" og liste alle mapper og filer som skal gjemmes i den, men det funker ikke hos meg. Noen som har fått det til å funke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hehe, nei det er ikke det. :p

Har en del slike lost+found mapper jeg gjerne skulle ha gjor usynlig.

9135266[/snapback]

Hva er forresten de lost+found-mappene til? Blir det ikke kluss hvis du forandrer navnet? Jeg vil tro at det kommer nye lost+forund-mapper når systemet ikke finner de gamle.

Skrevet

lost+found ligger såvidt jeg vet i rot-mappen til alle ext2/ext3-filsystemer. Skifter du navnet vil det nok dukke opp en ny. Er de så irriterende, går det jo an å bytte til et annet filsystem. :p

Skrevet
lost+found ligger såvidt jeg vet i rot-mappen til alle ext2/ext3-filsystemer. Skifter du navnet vil det nok dukke opp en ny. Er de så irriterende, går det jo an å bytte til et annet filsystem. :p

9140378[/snapback]

jepp, lost+found mappen blir brukt ved sjekking av filsystem (etter systemkræsj o.l.) der korrupte og gjenopprettede filer blir plassert. Det skal vel bare ligge en lost+found mappe i hver partisjon, hvor mange har du?

Skrevet (endret)

bare et lite spørsmål: Hva gjør det så mye at det ligger en lost+found i / ("slash")?

Eller har du flere disker?

If so:

Hvorfor ikke bare gjøre det slik:

/dev/hdX Mountes til /mnt/ting_og_tang

lag en mappe i som dette: /mnt/ting_og_tang/tang_og_ting

mount så den mappen videre til /home/bruker/tOt med "-o bind"

voila, alle diskene dine mountet i /mnt og så bind-mounta videre dit du vil ha de ;D

Endret av Christian Stenbakken
Skrevet

9140378[/snapback]

jepp, lost+found mappen blir brukt ved sjekking av filsystem (etter systemkræsj o.l.) der korrupte og gjenopprettede filer blir plassert. Det skal vel bare ligge en lost+found mappe i hver partisjon, hvor mange har du?

9140419[/snapback]

Jeg har 5.

bare et lite spørsmål: Hva gjør det så mye at det ligger en lost+found i / ("slash")?

Eller har du flere disker?

If so:

Hvorfor ikke bare gjøre det slik:

/dev/hdX Mountes til /mnt/ting_og_tang

lag en mappe i som dette: /mnt/ting_og_tang/tang_og_ting

mount så den mappen videre til /home/bruker/tOt med "-o bind"

voila, alle diskene dine mountet i /mnt og så bind-mounta videre dit du vil ha de ;D

9141657[/snapback]

Takk, det funka veldig bra! :thumbup:

Skrevet
Eller så kan du vurdere å bytte til ReiserFS

9141894[/snapback]

erm! ikke bann slik da! reiserFS er kanskje fleksibelt, men særlig stabilt er det ikke.. Nei, etter å ha mista flere TB data under reiserFS (og nei, skylder ikke 100% på reiser men tett oppunder) så har jeg fått nok.

XFS for alle penga;)

Skrevet

Tilbøyelig til å være enig her, har hørt mye om datatap under ReiserFS. En mer generelt filsystem som XFS, JFS eller ext3 vil nok være bedre å lagre data på. ReiserFS har dog en del for seg som f.eks /var eller /tmp-filsystem, men det er noe de færreste "vanlige" brukere har behov for.

Skrevet
erm! ikke bann slik da! reiserFS er kanskje fleksibelt, men særlig stabilt er det ikke.. Nei, etter å ha mista flere TB data under reiserFS (og nei, skylder ikke 100% på reiser men tett oppunder) så har jeg fått nok.

XFS for alle penga;)

9142082[/snapback]

Tja, kjørt ReiserFS i årevis uten å ha hatt noe slags problemer, hverken stabilitet eller datatap. Kanskje jeg har vært heldig, men ReiserFS er jo default filsystem i mange distroer da. Får lese litt om XFS kanskje da.

Skrevet

Ikkje einig i det som blir sagt om ReiserFS. Har brukt det i årevis på forskjellige distroar, og med forskjellig maskinvare. Har aldri opplevd verken ustabilitet eller datatap.

Testar viser jo at alt i alt så er det raskare (eller ialle fall like raskt) som ext 2/3 osv.

Venter i spenning på at Reiser4 skal bli merga inn i kjerna.

Skrevet
Venter i spenning på at Reiser4 skal bli merga inn i kjerna.

9143686[/snapback]

Hehe, det tror jeg du må vente lenge på.. ;) Hans Reiser er ikke akkurat på godfot med kernel utviklerene visstnok.

Skrevet

...han blir det vel neppe heller etter å ha kidnappet/drept kona si. Han solgte firmaet for å ha penger til advokat, og det trenger han nok.

Teamet hans jobber fortsatt, da, så vi får nok se Reiser4 allikevel... Kan dog hende en navnebytte vil finne sted ;-)

Jeg har hatt problemer med Reiser, men anser det som et godt filsystem... JFS er ikke knallstabilt, og selv om det kan resizes "on-the-fly" kan man bare øke, ikke minske størrelsen på partisjonen. XFS var, sist jeg sjekka, ikke noe å satse på med mindre du har UPS og slikt, ikke voldsomt error-prone om noe skulle skje.

Skrevet
...han blir det vel neppe heller etter å ha kidnappet/drept kona si. Han solgte firmaet for å ha penger til advokat, og det trenger han nok.

Teamet hans jobber fortsatt, da, så vi får nok se Reiser4 allikevel... Kan dog hende en navnebytte vil finne sted ;-)

9145328[/snapback]

Stemmer det ja.. Hva skjedde med han egentlig? Sitter han i buret nå?

Skrevet (endret)

Du kan lese om heile forløpet her: http://en.wikipedia.org/wiki/Hans_reiser

Han er ikkje på godfot med kernel teamet nei, og hans til tider arrogante holdning mot dei vil ikkje gjere det lettare for reiser4 å bli merga.

Hovudgrunnen til at det ikkje er inne enda har derimot ingenting med denne saken å gjere. Systemet er kkje er ferdig. Det manglar skikkeleg testing, og ferdigstilling.

(For dei som vil teste det no, så har det blitt merga inn i Andrew Morton si -mm-kjerne.)

Reiser4 kjem til å bli merga inn snart. Spørsmålet er berre når.

Endret av huf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...