Gå til innhold

Åker i Sandefjord


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg syns du er inne på noe bra her. Bildet lider litt av tekniske svakheter, men komposisjonsmessig syns jeg det fungerer sånn tålelig. Personlig vill jeg nok beskåret vekk litt på begge sidene slik at det aller sterkeste lyset fra venstre ble borte og det halve huset på høyre side. Kanskje til og med beskåret bort det hvite hovedhuset og latt veien danne en diagonal opp til den rød låven.

 

De tekniske svakhetene til bildet er nokså fremtredende for meg. Det mest iøyenfallende er de store utbrente områdene på himmelen. Ser også at du har fått litt "lenseflare" omtrent midt på aleen - sistnevnte kan sikkert klones bort og har trolig kommet på grunn av det sterke sidelyset som har truffet linsen din. Kunne kanskje vært ungått om du hadde skjermet linsen med hånden eller en sånn solskjermdings som ofte følger med linsene.

 

Bildet virker i overkant uskarpt over det hele for å si det litt brutalt. Jeg ser du har valgt en veldig stor blender (2.8) de fleste objektiver har vansker med å produsere skarpe bilder på så stor blender ser også at du har lukkertid på 1/640sek så her ville du med fordel ha kunnet blendet ned til langt mindre blender og oppnådd større skarphet samt dybdeskarphet. Du kunne også sikkert ha kjørt med iso 100 - ingen grunn til å bruke 250 før du må. Hadde du valgt en eller annen autoinstilling på kameraet når du tok bildet? jeg gjetter på portrett program :)

 

Alt i alt - jeg syns det er et "catchy" motiv som fikk med interessert når jeg så thumbnailen, men du har nokså mye å gå på når det gjelder det tekniske :)

Lenke til kommentar

Bra start - både bilde og grønn firkant.

 

Jeg likte godt det panoramiske utsnittet! Et skikkelig sommerbilde - er det fra i fjor? ;)

 

Uansett - jeg tror det hadde blitt bedre om du ventet i et kvarter eller en halvtime til, da hadde sola vært så langt nede at forskjellen mellom lyst og mørkt ville vært litt lettere å håndtere for sensoren.

 

Ang grønn firkant: Å sette kameraet til å alltid skyte på iso100 og i a-modus er et fint utgangspunkt for mange bra bilder. A(perture / blender på norsk) styrer hvor stor del av dybden i bildet som blir skarp.t f/2.8 gir en veldig grunn dybdeskarphet, mens med f.eks. f/8 vil mye mere av bildet være skarpt.

 

Men - høy f-verdi => lite lys => lang lukker. Om det blir for mørkt til å ta med den f-verdien du egentlig ønsker, så får diverse mulige valg - holder meg til 2 for å ikke forvirre for mye:

 

1. Stille opp ISO-verdien - det betyr mere støy, men det kan være det minst ille alternativet.

2. Ofre dybdeskarphet, og stille ned f-verdien.

 

Lykke til videre, du har kommet fra dette med æren i behold og vel så det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...