Gå til innhold

Objektiv for nærme person bilder!? Tell me *


Anbefalte innlegg

Ser du skal ha teleobjektiv i en annen post. Kjøp Tamron 17-50 f/2.8 og Sigma 50-150 f/2.8, da har du to knalle obj til omtrent 10000 samlet. Disse burde dekke behovet til de fleste for mange, mange år. Spe evt på med et eget portrett obj hvis du finner ut det er det du virkelig trenger. Før du spør mer om de nevnte obj, ta et søk, det står plenty om dem på forumet.

9126882[/snapback]

Takk for tipset, søker litt på de.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvor mye bedre er dette Canon EF 50mm f/1.4 USM enn det Kit som følger med Canon EOS 400D? ph34r.gif

 

I tillegg til det som allerede er nevnt, så er hovedforskjellen lysstyrken og at det ikke er en zoom. En av fordelene med dette, er jo at det er supert i dårlig lys sammenlignet med kitobjektivet.

 

Å si at dette objektivet er 46% bedre enn kit-objektivet, kan jeg ikke hevde.

Objektivet levere sylskarpe bilder hvis fotografen er kapabel, ingen tvil om det.

 

Ellers har du fått mange gode og i mine øyne, velmenende råd :)

Lenke til kommentar
Hvor mye bedre er dette Canon EF 50mm f/1.4 USM enn det Kit som følger med Canon EOS 400D? ph34r.gif

 

I tillegg til det som allerede er nevnt, så er hovedforskjellen lysstyrken og at det ikke er en zoom. En av fordelene med dette, er jo at det er supert i dårlig lys sammenlignet med kitobjektivet.

 

Å si at dette objektivet er 46% bedre enn kit-objektivet, kan jeg ikke hevde.

Objektivet levere sylskarpe bilder hvis fotografen er kapabel, ingen tvil om det.

 

Ellers har du fått mange gode og i mine øyne, velmenende råd :)

9127049[/snapback]

 

Når du nevner det husker jeg at Kit Objektiv var veldig dårlig når det var dårlig lys, måtte bruke blits. Og iblant vil man gjerne ikke bruke blits i dårlig lys for da blir det igjen altfor lyst og bilde blir ikke slik du vil ha det da.

Lenke til kommentar
Canon 50mm f/1.8 kan jo være interessant, men det blir vel kanskje litt for billig? Evt. f/1,4 :)

9126453[/snapback]

Hvor mye bedre er dette Canon EF 50mm f/1.4 USM enn det Kit som følger med Canon EOS 400D? :ph34r:

9126496[/snapback]

Dette er det enklest spørsmålet jeg noensinne har svart på. Du sammenligner her et av de mest uskarpe objektivene som finnes, og et av de skarpest objektivene som kan kjøpes for under 10.000. At det i tillegg er snakk om forskjellen mellom et svært lyssterkt objektiv og et med middelmådig lysstyrke, burde også fortelle deg noe.

Jeg tror likevel at jeg heller råder det til å kjøpe Tamron 17-50 f/2,8. Det er fordi det er godt både til portretter med fin, uskarp bakgrunn, samtidig som det er flott til landskap og all annen dagligbruk. Det skriver jeg fordi du kommer til å gremmes over bildekvaliteten på normalzoomen når du begynner å bruke et skarpt objektiv til finbruk, og faren for at kitzoomen blir liggende på hyllen til evig tid er overhengende. Kjøp deg derfor heller en god normalzoom med god lysstyrke som kan tilfredstille de kraven som du stiller i denne tråden, samtidig som det gir deg bedre kvalitet på alle andre bildene som du tar.

Ps: Kutt ut den ubegripelige bruken av ninja-smiley. Sammen med dine stadige uthevelser av tekstlinjer så virker det som om du prøver å true oss til å svare. Derfor oppfatter mange deg som direkte uhøflig, og den slags oppførsel du viser her er dårlig nettikette. Det kan kanskje passere i et forum for nerder med antisosiale tilbøyeligheter, også kalt dataforumer.

Lenke til kommentar
Når du nevner det husker jeg at Kit Objektiv var veldig dårlig når det var dårlig lys, måtte bruke blits. Og iblant vil man gjerne ikke bruke blits i dårlig lys for da blir det igjen altfor lyst og bilde blir ikke slik du vil ha det da.

9127189[/snapback]

 

Dette er desverre ikke bare kit-objektivet sin skyld. Kjøper du f.eks. en Sigma 30mm f/1.4 så vil det gi deg ca 3 blendere - det er forskjellen på 100 ISO og 800 ISO. I tillegg er Sigmaen ikke helt skarp full åpen (f/1.4) så du ender kanskje med å blende ned til f/2.8 og da må blitsen frem igjen.

 

En løsning på problemstillingen din er en blits sammen med en softboks.

 

Tom

Lenke til kommentar
Jeg skal kjøpe et kamerahus, Canon EOS 400D og det følger ikke med objektiv på det.

9126682[/snapback]

Som en del av et kit får du kitobjektivet veldig billig. Det er rett og slett litt dumt å kjøpe uten kitobjektiv synes jeg - spesielt hvis du skal selge kameraet senere så er dette en stor fordel fremfor å selge kamerahuset uten noe objektiv, eller kun med et objektiv som koster 2x kamerahusets pris.

 

Ellers så bruker jeg både 30mm, 50mm og 85mm til portretter. 30 stort sett til helfigur og 50/85 når jeg skal tett på.

Lenke til kommentar

Jeg vil appsolutt anbefale deg 50mm 1.4! Når jeg kjøpte det følte jeg at en helt nye verden åpnet seg.

MEN, når det er sagt, bør du også ha en normal zoom. Tamron 17-50 2.8 (som jeg også har) er et meget godt valg. Disse to får du til ca 6000kr + / - til sammen.

Lenke til kommentar
Med Tamron 17-50 ville jeg nok strekt meg litt ekstra ved valg av fastoptikk til portrett, f.eks. til en 85mm f/1,8. Det er fordi Tamron fungerer flott på f/2,8 ved 50mm.

9134415[/snapback]

Støtter 85mm 1.8 i stedenfor 50mm 1.4 der. Men den har jeg ingen erfaring med, så jeg kan bare anbefale 50mm 1.4.

Lenke til kommentar

/Moderatormodus på/

Joda, trådstarter har en litt ufin språkbruk til tider, men det kommer jo først og fremst av at folk sier rett ut at han ikke fortjener et bra objektiv før han har lært seg å ta bilder. Prøv nå å hjelp personen da, ikke bare sleng dritt til han. Enkelte personer kommer med personkarakteristikker og oppførsel jeg ikke vil tolerere lenger i denne tråden. Overtramp medfører advarsel.

/Moderaturmodus av/

 

En god pakke vil jeg påstå er Tamron 17-50/2,8 som normalobjektiv. Suppler med et Canon EF 50/1,8 eller 1,4 som et lyssterkt objektiv til portretter der du kan stå ganske nær personen. I tillegg kan du vurdere Tamron 90/2,8 som er det beste makro/portrettobjektivet i sin klasse. Etter hvert kan det kanskje bli aktuelt med en telezoom, og da har Canon sin 75-300 IS USM såpass bra kvalitet at den er bra nok for de fleste brukere som ikke er spesielt avanserte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...