Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Bærbar PC til VG1


Anbefalte innlegg

Her er situasjonen:

 

En stund etter at jeg hadde søkt på skoleplass, fikk jeg brev fra førstevalget mitt. Brevet sa at alle som begynte på VG1 måtte anskaffe seg en bærbar PC (merk at dette ikke var et tilbud om skoleplass, men kun for å få en viss oversikt), og det fulgte også med et skjema der man kunne krysse av på 3 alternativer:

 

1. Kjøpe PC gjennom skolen

2. Leie PC gjennom skolen

3. Bruke egen PC

 

Ettersom jeg kjøpte en stasjonær PC for ikke veldig lenge siden, tenkte jeg at jeg fikk leie. Jeg så uansett ingen haker ved å leie, for det ble det ikke skrevet noe om.

 

Yes da, så fikk jeg tilbud om plass på denne skolen, som jeg takket ja til. En uke etter det igjen, får jeg sms om at mer info om kjøp/leie av PC har blitt lagt ut på internett. Her ligger infoen som nesten gjør meg smånervøs. Litt nede på siden står dette: "Hvorfor får elever med leie-PC bare bruke den 5 % privat?"

(24.06.07)

Signaler fra Skattedirektoratet tyder på at vi må betale mva. (moms) for leie-PC'ene dersom de benyttes mer enn 5 % til private formål. Vi finner det ikke riktig at skolene skal betale ca. 1 000,- kr i mva. pr. leie-PC for at elevene skal kunne benytte maskinene fritt privat. Dersom det skulle vise seg at vi får fritak for mva. også uten begrensning på privat bruk, vil vi imidlertid tillate fri bruk til (lovlige) private formål. Vi understreker at elevene fritt kan benytte maskinene til formål som er knyttet til skolearbeid, også hjemme."

 

Da lurer jeg fryktelig på om svaret jeg gav, om at jeg ville leie, var bindende? For hvis det blir som det står ovenfor, har jeg selvfølgelig lite lyst til det. Da selger jeg heller min stasjonære, og kjøper en bærbar.

 

Håper det er noen andre søkere som vet noe om dette, og evt. om jeg rett og slett har "rett" til å ombestemme meg, siden denne informasjonen ble gitt i ettertid (nå står det riktignok at det ikke er 100% sikkert enda).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De har ikke lov til å kreve at du betaler for en bærbar maskin som de antyr her. Dette er helt forbanna feil. Blir så irritert over slikt. Var selv med på INDIGO prosjektet som var prøveprosjektet for store deler av landet for 2 år siden for nettopp dette som du snakker om her.

 

Vi kan bruke PC fritt privat uansett. Og hvordan tror du at de har tenkt å kontrollere det? Dere kan jo uansett ta den med hjem.

 

Er dere pålagt å ha maskin?

 

Forresten med leia;

 

* Hvis du gir skolen beskjed om at du skal leie PC, kan du ikke ombestemme deg. Da må du altså betale 1 500,- for PC-leie i Vg1
Endret av HoaXed
Lenke til kommentar

Alle må skaffe seg en maskin ja!

 

Når det kommer til den her:

* Hvis du gir skolen beskjed om at du skal leie PC, kan du ikke ombestemme deg. Da må du altså betale 1 500,- for PC-leie i Vg1

 

Så er jeg jo fortsatt usikker på om det svaret jeg gav var gjeldende, eller om det er meninga jeg skal gi et endelig svar. Men jeg må vel kontakte skolen om det sannsynligvis!

Lenke til kommentar

Nei, det kan man jo lure på! Men er det umulig å se hva som har blitt installert på dataen, selv om jeg uinstallerer det? Lyst til å kunne spille CS og WoW :)

 

Men selvfølgelig, hvis dette er er sånn trust-greie, så er det ikke noe problem :p

 

 

Edit: Skulle det nå allikevel bli til at jeg kjøper, så har jeg et par spørsmål til! Her er de dataene vi kan velge mellom. Hvordan egner den billigste seg til bl.a. WoW? Er ikke kjent med det skjermkortet, så er litt usikker.. Og er det egentlig greit å ha mer enn 1GB ram? Hvordan er Vista Business i forhold til spilling?

 

Takk :)

 

 

EditEdit: Den linken fikk jeg ikke til å funke. Gå gjennom linken i førsteinnlegget!

Endret av anietsoj
Lenke til kommentar

Jeg skal begynne på VG1 Studiespes nå og jeg har fått beskjed om akkurat det samme, bortsett fra at jeg har lest om det på internett istdenfor at jeg har fått lapp eller info. Årskullet som begynner nå skal visstnok bli det første som skal legge opp læringen etter PC. Tenkte jeg skulle leie, men nå har endret mening ;) Takk :D BTW: Hvis du kjøper Acer-maskin hos elprice eller xd.no så får du mye mer igjen for pengene ;) 2gb RAM, 160gb harddisk og innebygget webcam til 6995,- I tillegg er det best-i-test hos dinside.no ;)

Lenke til kommentar
De som begynner nå (91-kullet) er de første i Buskerud ;)

 

Du får antageligvis en Dell maskin med en AMD prosessor :)

9146054[/snapback]

Vi fikk i over i fjor en Dell Latitude 110l med Intel. Vet at de i fjor, rett før sommeren fikk Dell Latitude 120l med Intel der og. :)

9149940[/snapback]

 

Mener å ha fått snusen i at det er AMD prosessorer de skal kjøre på i Buskerud (broren til kompisen min er IT-ansvarlig ved en videregående skole i Buskerud :p ).

 

Men, hvem vet? :p

Lenke til kommentar

http://www.bfk.no/Modules/u_NewsArticle.as...ategory.ID=1259

 

 

For de som lurer på det meste rundt bærbar pc, b.l.a. meg :)

 

 

Edit: et lite utklipp fra informasjonsbrevet:

 

To muligheter til å skaffe deg bærbar PC

Når ordninger gjelder deg, er det to måter du kan skaffe deg bærbar PC på:

 

1. Fylkeskommunen anskaffer bærbar PC fra Dell med nødvendig programvare og 3 år service på stedet. Du betaler en egenandel på inntil 800 kr per år i 3 år. Du disponerer den bærbare PC-en i hele skoletiden og overtar PC-en gratis ved skoleslutt. Går du bare to år i videregående skole, betaler du en egenandel på inntil 800 kr per år i 2 år. Deretter kan du overta PC-en mot å betale inn 800 kr ved skoleslutt. Uansett om du går 2 eller 3 år på skolen betaler du altså 2.400 kr for PC-en. Fylkeskommunen betaler resten.

NB! Ved medier og kommunikasjon på Åssiden vgs brukes MAC datamaskin.

 

Foreløpig utkast til avtale (inkl maskinytelse m.m) for denne ordningen finner du her.

 

2. Du stiller med privat bærbar PC som tilfredsstiller visse minimumskrav og mottar 1.000 kr som et engangstilskudd.

NB! Ved medier og kommunikasjon på Åssiden vgs brukes MAC datamaskin.

 

Foreløpig utkast til avtale for denne ordningen (inkl minimumskrav for bærbar PC) finner du her.

Endret av Emilthakid
Lenke til kommentar

Stiller du med egen pc er dette minstekravet for systemet:

 

3. MINIMUM KRAVSPESIFIKASJON VED KJØP/BRUK AV EGEN BÆRBAR DATAMASKIN

Standard datamaskin som er minimumskravet for de fleste utdanningstilbudene:

• Tokjerne prosessor med minimumshastighet 1,6GHz.

• Skjermkortet må støtte oppløsning på minimum 1200x800 i oppløsning.

• 1 GB RAM.

• Trådløst nettverkskort som støtter 802.11 a/b/g.

• Nettverkskort (trådbasert RJ-45 plugg) minimum hastighet 10/100.

• 60 GB HDD.

• 2 USB 2.0 porter, 1 firewire.

• Batteri med levetid på minimum 6 timer.

• Windows operativsystem med godkjent Windows lisens.

• Utvidet garantiordning som gjelder for avtaleperioden.

 

For utdanningstilbudene medier og kommunikasjon, design og håndverk og studiespesialiserende med formgivning kan kravene til egen bærbar datamaskin øke, dette gjelder spesielt mengde internminne, prosessorhastighet og oppløsning på skjerm. Kravene til datamaskinene ved disse utdanningstilbudene er tilgjengelige på skolenes hjemmeside og anses å være en del av denne avtalen. Merknad: Maskinkravene vil først være tilgjenglig mellom 15-20. august.

 

 

 

Jeg stiller meg et spørsmål rundt det med å finne pcer med batterier på 6 timer :w00t:

Endret av Emilthakid
Lenke til kommentar
Bullshit. Går du studiespesialiserende og trenger disse spesifikasjonene stiller jeg meg kritisk til kunnskapsnivået til den Fylkeskommunen. Dette er altfor høyt til å være et minimunskrav.

9159549[/snapback]

 

Helt helt helt enig.

 

Hva skal det være godt for? Videoredigering en gang i året, eller mindre? :p

Lenke til kommentar

Skolemaskinene på studiespesialiserende brukes til MS Office som oftest Power Point Presentasjonen og dokumentskriving. Hvis du er litt engasjert kan det kanskje bli litt bilderedigering for å få oppgavene litt mer visuelle.

 

Man surfer på nettet etter informasjon, og kasnkje kjører lette skoleprogrammer.

Lenke til kommentar

Jeg fikk brev fra Hordaland Fylkeskommune i dag. Det stod at Hordaland jobber med å utvikle "den digitale skulen", og at man ikke kommer langt i dagens samfunn uten grunnleggende datakunnskaper. Derfor har de utbygget infrastruktur med trådløst nettverk i alle videregående skoler i Hordaland som vil være åpent for elevene ved den aktuelle skolen.

 

I tillegg vil alle elever som nå begynner i 1. klasse få en bærbar PC som er verdt 6000,-, kun med en egenandel på 1000,-, og som vil bli brukt gjennom alle tre årene. En kan betale 500,- etter videregående for å beholde PC-en.

 

De tekniske spesifikasjonene er ikke så veldig godt beskrevet. Det står bare at den har en prosessor på 2.0 Ghz (sannsynligvis dual-core, da?), 1 GB RAM og 80 GB harddisk. I tillegg kommer maskinen med XP Pro (yes, ikke Vista!) og Office 2003. Maskinen er fra HP.

 

Det var kjempefint å endelig få klarhet i hvordan dette blir her i Hordaland, og jeg synes det er et supert tilbud! :)

Endret av Blackrave
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...