Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

to ip telefoner på samme bredbånd


Anbefalte innlegg

Er det mulig å ha to bredbåndstelefon-abbonenter på samme bredbånd.

Det er et tomannshus, og den ene delen har bredbånd fra tele2 med bredbåndstelefon. Har lagt kabel over til naboen for å ha kablet bredbånd også der, men trodde også jeg skulle klare å få IP-telefon der. Har bestilt pakken og prøvd å installere den, men det gikk dårlig.

Det er jo mange brannmur-porter som må åpnes og sånn.

 

Men så kom jeg plutselig på; er det mulig i det hele tatt? For hvis de bruker de samme portene klarer vel ikke tele2 å skille hvem av abbonentene som ringer... Så er det mulig å ha to IP-telefonabbonenter på en IP. Og da mener jeg privat-bredbåndstelefoni uten telefonserver og slikt...

Er det lettere hvis det er med en annen leverandør? Telio funker vel alltid? Men det hadde vært greit med noe med lav månedskostnad

 

Vil det gå i det hele tatt?

 

 

Sånn det er koblet nå er det først

[[hus1] modemet (193.x.x.x) ---- IP-adapter1 (192.168.1.1) ---- trådløs router (192.168.2.1) ]

----(15m kabel)----

[[hus2] IP-adapter2(192.168.2.2 som bridge) ----- data]

Men det funker dårlig.

Ser at det kan være lurt å bruke den trådløse routeren kun som switch og aksesspunkt (koble i LAN i stedetfor WAN) men tror ikke det virker bare av det...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal gå greit dersom du har forskjellige porter på adapterne.

Har du et programmerbart adapter så kan du f.eks bestemme at du bruker port 6060 isteden for 5060. Finn en leverandør som kjører åpen standard (som gir deg brukernavn, passord og sip-adresse).

 

Tele2 er forøvrig en løsning jeg liker dårlig. Det er hele 4 porter/ranges å forwarde dersom man plasserer boksen bak en router.

Endret av la7dfa-com
Lenke til kommentar

Så da går det m.a.o. ikke med to Tele2 siden de har fårhåndsdefinert range?

Jeg har kommet inn på VOIP boksen og alt er blankt på den som ikke virker men på den som virker er alle innstillinger disablet...

 

Hvem er det som er åpne, og som du tror kan brukes. Men lav månedsavgift

Lenke til kommentar

Selv har jeg brukt Televoip, men de er nå knyttet til B2C som er et problemselskap.

(Men risikoen for å tape penger er liten hvis man velger rett abbonement).

Du får lete litt på telepriser.no og så undersøke litt på nettsidene hos hver enkelt.

 

Pr dato bruker jeg voipstunt.com (med adapteret fra Televoip) der har jeg kun utgående linje, det koster bare 240kr pr år for tilnærmet fri bruk til fasttelefon i over 40 land.

Beløpet på 240 kan brukes på samtaler som ikke dekkes av gratistilbudet (mobil f.eks).

 

EDIT: Jeg fant passord og brukernavn til 'vood' boksen på en svensk side tidligere. Så det er godt mulig at du kan logge inn og endre parametre.

Endret av la7dfa-com
Lenke til kommentar

Skal gå fint med 2 stk IP telefoner.

 

Går i vertfall flott hos meg. Jeg har 2 stk IP telefon modemer i fra IP24 / Breeze.

De går begge på samme porter, det er ikke noe problem for de er satt opp med egne telefon nummer. Så de vet uansett hvem av dem som skal kontaktes.

Jeg har begge koblet opp i samme router. Har verken åpnet porter eller noe. Måtte bare opgrader routeren i fra den originale softwaren.

 

Ståle

 

Til info la7dfa-com så har jeg fiber og det er helt supert. :-)

Endret av Staal3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Til info la7dfa-com så  har jeg fiber og det er helt supert. :-)

9116208[/snapback]

Rub it in :)

Får mulighet for 10/10Mbit når jeg flytter i august så skal ikke klage.

9116273[/snapback]

Out of topic deluxe

Sorry kunne ikke la den gå uten å skrive noe. :)

Har kleppnet/Lyse sin linje på 25/15 Mb har testet den til 27/17 Mb. Samme pris som min tidligere 2 Mb SHDSL. Gjorde ikke noe å skifte. :thumbup:

 

Men litt til det saken gjaldt. claus erik har du fått det til å virke med 2 IP telefoner?

Jeg sitter med 3 stk på samme porter nå. Går fint som bare det her. Men jeg vet en del routere sliter litt. Jeg har 1 av dem direkte i routeren og de 2 andre i IP adapteret. Ble litt lite med bare 4 porter på routeren etter vert.

 

Ståle

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om Tele2 gir ut sip-info. Får du brukernavn og passord til boksen så kan du kanskje finne aktuelle parametre i den? SIP-info er oftest tilgjengelig når man velger rene voip-selskaper har jeg inntrykk av (Telio gir heller ikke ut sip-info).

Her er siden jeg fant tidligere om Vood: http://www.volunteerforum.se/viewtopic.php?t=1060

Lenke til kommentar

Jeg har som sagt kommet inn på boksen, men alt om IPtelefoni er skjult når tele2 innstillingene er lagt inn.

Men jeg skal prøve å koble de rett etter hverandre uten routeren, kanskje den andre får innstillingene sine da.

Hvis ikke må jeg nok ringe tele2 men har følelse av at det ikke hjelper...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...